HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Titta en som har köpt sharp-1bit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:37:26  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag har inte sagt nånting!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:00:55  Show Profile Send mwali a Private Message
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:09:38  Show Profile Send marbrink a Private Message
Blue: Nåt som katten har släpat in? Alla har ju olika smak, men det tycker ju inte jag iaf. Kul när någon vågar ta ut svängen lite designmässigt. Det är bland det snyggaste jag sett och mycket snyggare i verkligheten. Lägger in några bilder här...

mwali: Spelaren finns att köpa här: http://www.dabs.com/uk/Search2/Product+Details.htm?quicklinx=V81&searchphrase=sharp
Samma ställe säljer lillebrorsan till SM-SX100 som heter SM-SX1 för ca 2600 pund, ca 36000 kr. Känns som man gjort ett rejält fynd! haha





Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:17:45  Show Profile Send mwali a Private Message
Marbrink:

I concure!

Lars bengtsson var dock osäker om Sharps 1-bits SACD skulle bli någon större skillnad mot min nuvarande SACD, Sony DVP-999es. Man får prova helt enkelt... Hur stor skillnad är det mellan vanliga CD och SACD tycker du?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:18:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Blue: Nåt som katten har släpat in? Alla har ju olika smak, men det tycker ju inte jag iaf. Kul när någon vågar ta ut svängen lite designmässigt. Det är bland det snyggaste jag sett och mycket snyggare i verkligheten. Lägger in några bilder här...
Härligt att se hur formen stämmer överens med stereobänkens hyllplan!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:33:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Om jag nån gång skaffar katt så får den mer än gärna släpa hem några sånna där . Tycker att den var läcker, kanske att ljuset var lite väl häftigt bara.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:49:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
mwali: Det beror hur mycket man vill satsa på SACD-ljudet. Jag tycker inte det är värt att satsa på det. Det du kommer tjäna på om du köper Sharp spelaren är ett förmodligen bättre SACD-ljud.
Kör digitalt från din Sony när du lyssnar på CD och kör analogt de få gånger du lyssnar på SACD.
Dessutom brukar sonys es-spelare vara bra transporter om jag inte har fel för mig.
Jag tycker cd som jag kör digitalt in i Sharpen låter bättre än SACD jag kör analogt in i den. Har dock inte testat så mycket så det är inte ett stensäkert uttalande.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:06:55  Show Profile Send Blue a Private Message
DonMega: "Blue- Spelar utseendet på Sharpen någon roll för dig om den låter bara så bäst?
Vill du hällre sitta med en Krell som ser häftigare ut men låter sämre?"

Ja, faktiskt, jag måste gilla utseendet på prylar jag skaffar. Sedan är jag i och för sig tveksam till att en vettig Krell skulle låta sämre i mina öron vid en jämförelse. Men man vet ju aldrig.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:17:19  Show Profile Send DonMega a Private Message
Låter sämre i dina ögon :-)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:20:52  Show Profile Send marbrink a Private Message
Blue: Vad har du för prylar som är sååå snygga då?

Tro är inte samma sak som att veta, Blue! Alla jag har hört som har lyssnat på Sharpen har tyckt den varit extremt bra.
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:21:15  Show Profile Send DonMega a Private Message
Jag tycker man kan jämföra med DVDvsVHS. VHSkillen älskar den brusiga bilden, DVDkillen säger "ser du inte att det är mycket bättre bild på DVDfilmen". VHSkillen "nä jag tror inte på det där digitala, det ska vara brusigbild och färger som blöder".

Stenkaka-VS-CD Rotel-VS-Sharp
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:28:49  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Klubben för inbördes beundran har talat...

Musiclover!
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:29:23  Show Profile Send DonMega a Private Message
Lt andersson är du med där?
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:35:05  Show Profile Send mwali a Private Message
Det känns som det kvittrar rätt bra huruvida en krell för 150 000 låter bättre än 1-bitaren för 150 000.

Vi är åtminstoen minst tre personer här som har insett att sharpens ljud är svårslaget för 30 000. Personligen hade jag varit lika glad om jag hade haft möjlighet att köpa en ny 150.000 krs Krell eller Linn för endast 30 000....


Edited by - mwali on 2004/10/27 12:36:12
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:41:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tycker http://www.hometheaterhifi.com/volume_9_1/sharp-sm-sx100-digital-amp-1-2002.html säger det rätt bra.

"I have to admit that I went into this review not thinking that the Sharp SM-SX100 would sound like $16,000 worth of audio. Well, it does, and everyone else who heard it agrees with me. And, when you take into account that a high-performance DAC, preamp, and power amp, along with all the interconnects, could easily cost more than $16,000, and not sound as good because of a mismatch somewhere, the Sharp becomes a must-audition."
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:45:49  Show Profile Send DonMega a Private Message
Jag kollade precis med LB dom har bara demoexet kvar nu.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:48:25  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag är inte medlem. Tycker att det låter lite som att denna pryl spöar en Krell så pass att en Krell är helt värdelös och att det kan omöjligt finnas en enda Krell-ägare som skulle känna sig nöjd med sitt val efter att ha lyssnat på en SHARP. Själv sitter jag nöjd med en Mark Levinson 383 som jag köpte beg. så jag förstår exakt hur du känner för ditt nyförvärv.

Musiclover!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:51:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Lt Andersson: Vem har sagt att den spöar alla Krellar? Det jag säger är bara att jag inte tycker nypriset på 150000 kr var för högt...
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:54:21  Show Profile Send DonMega a Private Message
Jo men min PhilipsVHS spelare är inte värdelös, den funkar ju men självklart är det bättre bild på min SonyDVD. Krell är inte värdelös, men sharp1-bit är bättre.

VHS-DVD inte samma teknik

Krell-Sharp inte samma teknik
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:55:23  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag är helt övertygad om att den ljudmässigt låter som 150 lök men designen tycker jag inte håller den klassen och märket ger inga positiva vibbar direkt. Man ska vara mycket medveten om att man betalar en del extra för märken som Krell eller ML så funkar ju våran kära marknad.

Musiclover!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:02:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Krell är inte värdelös, men sharp1-bit är bättre.


Hur många Krell i 150 papps klassen har du provat..
Jag säger inte att du har fel, men är lite nyfiken.

// Jonas



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:32:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Sanoj: Jo. precis. Känns lite som att DonMega har drabbats av "det måste vara bäst eftersom jag har det-sjukan", och egentligen har ganska lite kött på benen i sina uttalanden om jämförelser med Krell och liknande.

Själv erkänner jag att jag är extrem subjektivist när det gäller ljudbedömning. Därför säger jag aldrig eller sällan att det ena ÄR bättre än det andra, utan bara vad jag själv tycker. Dessutom rankar jag en tilltalande form mycket högt. Skulle jag lägga magstarka 100 kkr eller mer på en stärkare skulle jag personligen förutom en musikförmedling som verkligen tilltalar mig vilja ha 1) ett respekterat "hiendvarumärke" och 2) en enligt min smak grymt läcker design på produkten. Kalla det gärna statusfixering eller liknande, men i dessa prisklasser tycker jag inte att det är särskilt konstiga krav att ställa.

Det enda som för mig känns hyfsat tilltalande med Sharpen är att den (föregångaren?) har fått bra betyg i Stereophile. Tyska tidningars smak stämmer mycket sällan med min.


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:39:25  Show Profile Send bliss a Private Message
Nu är väl iofs nypriset inte 150.000:- heller om man får tro den länk som marbrink postade i ett annat forum. Med en växlingskurs på åtta spänn och ett pris på 9.500USD hamnar priset närmre 75.000:-. Antagligen var den svårsåld och för att få tillbaks några pengar prisjusterade man den nedåt. Men det är ju fortfarande en jäkligt bra deal att få köpa den för mindre än halva det priset.

Jag var ju själv lite nyfiken på denna förstärkare iom det förmånliga priset. Jag blev glad när marbrink hade köpt en då jag tänkte att man kunde få lite lyssningsintryck. Tyvärr fanns det för dåligt med recensioner i övrigt för att ge mig den info jag vill ha innan jag åker 100 mil för provlyssning. Alla var positiva, men jag kände bara till Mike Fremer och sedan 2000 har han ju bytt högtalarreferens bland annat, så han kanske skulle ha en annan uppfattning idag? Dessutom var de recensioner jag hittade från 2000 och sen verkar det ha varit tyst kring denna. Det gjorde den mindre intressant för mig. Nu verkar de ju inte finnas kvar längre till det förmånliga priset och det kanske var lika bra så behöver man inte fundera över det mer. Alltid jobbigt att köpa hifiprylar under tidspress.

OBS. Inget av ovanstående säger att den låter dåligt eller är en icke prisvärd förstärkare.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:15:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
Till alla som säger att ni inte gillar designen så respekterar jag det. Man kan inte gilla alla apparaters design. Att påstå att inte designen håller för prisklassen kan jag absolut inte hålla med om då den både är väldigt genomtänkt och extremt välbyggd. Att vissa inte tycker att märket passar tycker jag är lite sorgligt, men jag förstår hur ni resonerar...

bliss: Priserna på den på audiocubes har väl att göra med att den nu är en utgående modell och att det har kommit två efterträdare som heter SM-SX200 och SM-SX300. Dessutom är Sharp japanskt och audiocubes ligger i Japan därav är också priset 9500 USD. Men att den ändå ligger så pass högt där, jämfört med hos Larsbengtsson måste ju visa att den är lite mer eftertraktad där i alla fall.

Jag väljer att få tråden låst pga att jag gärna slipper en massa spekulationer om Sharpen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000