HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Strömförbättrande åtgärder - era erfarenheter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:13:51  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Jag har själv gjort vissa strömförbättrande åtgärder här hemma, med mycket positivt resultat, och nu är jag nyfiken på era erfarenheter! Vad ni har gjort? Hur har ni upplevt resultatet?
Det vore kul att få höra lite mer om detta!

Sebastian

Så behöver vi ju inte skriva OT i ”Supra lorad från elcentralen", det finns ju andra sätt...


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:54:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vad har du gjort då? Hade varit intressant att veta..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:59:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Bättre strömlist, parallellfilter i vissa uttag vid störande saker ( typ dator och kylskåp )...

Rena ljud, mer svärta i bakgrunden och mer fokus på röster blev resultatet...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/26 :  13:45:10  Show Profile Send freann a Private Message
Dribblar med diverse filter, Ultimate Outlet och en störskyddstransformator just nu.
Mer filter är inte bättre - det gäller att hitta en bra "balans". Rätt filter på rätt plats. Och bra kablar.

Planen är att förse primärsidan på trafon samt cd-spelaren med Schaffner 2070 nätfilter (via Elfa).
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/26 :  14:32:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Separat kabel från propp-skåpet. Lugnar ned ljudet, tystare bakgrund m.m.(späd på med alla klyschor själv).
Dyra nätkablar och el-lister. Nätkablarna ger tydliga ljudförbättringar.
Slängt ut alla separata nätfilter och störskyddtrafos som i min nuvarande anläggning gör mer skada än nytta. Tappar för mycket dynamik samt energi i diskanten. Vissa nätkablar kan ge liknande fenomen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/10/26 :  14:46:21  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Separat säkring för stereon och JPC 2.5 (12 m) hela vägen fråm proppskåpet till anläggningens uttag. Alla kontakter vända "rätt" väg. JPC 2.5 & Xindak nätkablar.
Vad nu orsakerna än må vara (kanske Cable Elevators +) så låter det bättre än någonsin i musikrummet.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/26 :  14:49:36  Show Profile Send freann a Private Message
Björn-Ola: håller med: separat kabel från skåper är "the way to go". Väntar på att elen dras om (just blivit Brf). Har original-el från 50-talet...
Q: har någon av dina apparater ett inbyggt nätfilter? Vissa bättre cd-spelare har det. Min rörförstärkare har ett sådan till min stor förvåning - den trivs inte med externa filter.
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/10/26 :  15:18:39  Show Profile Send Rob a Private Message
Skiljetrafo "Terminator T0.3" till drive och dac... Guds gåva till audiophilen.. Nya strömslangar på ingående och en vettig list planerad.

Pelle
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/26 :  16:21:39  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Vad har du gjort då?

-Jo, jag har haft mina problem med låg spänning (under 200volt) och skit på nätet... Nåväl Vattenfall ska ha en eloge för att det ganska snabbt kom upp en trafo 100m från huset.
Genast en klar förbättring! Grejorna slutade gå sönder tex
I somras bytte dom till grövre kablar och trafon åkte bort... (Kanske synd, vad vet jag?) Spänningen ligger iaf stadigt på 230, 230 och 228 på faserna, vet inte hur det är med övertonerna men jag har bett om ny mätning.

Nästa steg kom nu på hösten när det var dags för om och tillbyggnad här hemma. El-centralen skulle flyttas och bytas ut, så då kom naturligtvis tankarna på en separat strömmatning till anläggningen! Läste lite på forumet och hittade till Wolfgang på Creative Audio. Så jag beställde en kabel på 5m med 2,5mm2 ledare /jord samt en kraftig dubbel kopparskärm på 4mm2, ett bättre vägguttag, samt en speciell 16A säkring med silver tråd. Den heter visst "Klangmodul eller nåt sånt. Det hela blev faktiskt inte så dyrt som det låter utan stannade under 2000kr sammanlagt. (Har inte räknat med elektrikern och ny elcentral, men den skulle bytas iaf.)
Så ström uppgraderingen har gått stegvis, liksom förbättringarna, men härom kvällen var den första seriösa lyssningen...
Som gick till så här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33815

Med lite perspektiv på det hela tycker jag att just helheten kommit till! Systemet "försvinner" vid lyssning och bara musiken flödar, inget som stör lyssnandet m a o.
Mer av allt positivt helt enkelt, renare och tystare bakgrund, bättre 3d, mer kropp hos instrument och vokalister, tajtare bas, mer luft i diskant och bättre fokus i röster etc etc. Kanske inte ska rabla floskler mer…

Har ni tips på bra nätlister till vettig penning? Kan man skippa nätfiltret tror ni? (Har nu Voltex , som ju många gillar att dissa.)

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/26 16:22:41
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/26 :  16:43:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Wolfgang har ju en list Audio Agile som är bra och inte kostar för mycket pengar...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/26 :  16:48:31  Show Profile Send freann a Private Message
"Så jag beställde en kabel på 5m med 2,5mm2 ledare /jord samt en kraftig dubbel kopparskärm på 4mm2"

Vad kostar den kablen hos Wolfgang?
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/10/26 :  17:06:31  Show Profile Send sker a Private Message
>SebastianG
Jag kör själv med en Voltex nätlist utan filter och är mycket nöjd. Ligger runt 1000kr beroende på antal uttag. Annars har Furutech ett par modeller med eller utan filter, lite dyrare än Voltex dock.
Furutech finns på denna sida:
http://www.svalander.se/furutech/power.htm
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/26 :  19:26:52  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej freann!
- Jag klipper in Wolfgangs mail till mig...
quote:
...det är en kabel där du har 2 x 2,5mm2 för ledarna och 4mm2 för jord, den är dubbelskärmad koppar, kostar 120:- metern med moms. Jag har 25 meter kvar av denna kabel.



Mvh sebastian

Ps: Nu är det väl 5m mindre dock...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000