HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vägval
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:07:16  Show Profile Send Figge a Private Message
Hej

Funderar på att uppgradera min anläggning:
Sony CDP30-ES
Kimber Select 1020
Moon I-5
Kimber 8 TC/Xiandak FS-1
Revel Performa M 20
Mina funderingar har varit ny Cd, som verkar det mest logiska. Annnars kan det vara aktuellt att skaffa ett separat slutsteg ock koppla min I-5 som försteg, altenativt att skaffa en CD med inbyggd volymkontroll.

Motager gärna åsikter och förslag.
Kan tänka att spendera c:a 50'-60' på en uppgradering.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:12:58  Show Profile Send TBA a Private Message
Allt eller delar?
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:20:22  Show Profile Send donald a Private Message
Vad du än gör så ska du absolut behålla dina Revel högtalare.Komplettera med en fin sub kan vara en bra investering.Har ej hört bättre stativare i rimlig prisklass.Jag hade nog bytt till en annan CD-spelare.

donald
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:47:55  Show Profile Send Figge a Private Message
TBA:Cd och slutsteg.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2004/10/23 11:48:57
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:51:46  Show Profile Send Harman a Private Message
En möjlighet är ju att skaffa Arcam FMJ cd33T alternativt primares motsvarande CD. Har förstått det som att det kommer en ny från dem snart i 18kkr prisklassen. Ca 30-40kkr kvar då på ett slutsteg. För mig hade det definitivt betytt Bryston 4B SST, kanske är ett alternativ att köpa krell kav400xi som dock är en integrerad stärkare.
Varför vill du byta ut Moon I-5 driver den inte Revel M20 bra? Eller behöver du kunna spela på högre volym??? Hur stort rum har du?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:58:13  Show Profile Send Figge a Private Message
Harman:Vore intressant att testa om det går att få mer ut av mina Revel med ett nytt slutsteg. Går enlig Sampix. Rummet är c:a 35 kvm men högt i tak c:a 5,5 på högsta stället helt öppet till överplanet på 30 kvm takhöjd där c:a 4 m. Hoppas du förstår förklaringen inte helt lätt att förklara utan ritning.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/23 :  12:02:04  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag förstår...
Jag skulle försöka låna hem Bryston 4B SST i så fall, om ljudlyftet uteblir så kanske du inte behöver någon uppgradering...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/23 :  12:38:33  Show Profile Send TBA a Private Message
Det här är väl helt fel, men ändå. Jag skulle köpa en Krell SACD Standard först. Den kostar 59000 men är värd varenda öre.
De andra grejjor jag testade i typ 20-30000 kronors klassen var inte i närheten av ljudet från Krellen. Inte heller Krell KAV 280CD presterade ljud i närheten enligt mina åsikter. Men den skall vara svår att få tag på. Krell har tydligen problem att få tag på drivverk enligt obekräftade uppgifter. Audionord vet väl mer.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/23 :  16:07:20  Show Profile Send Harman a Private Message
TBA,
Låter den så bra? Måste nog ta mig en lyssning på Krellen...Du "klagade" på drivverkets oväsen i någon anna tråd. Inget annat negativt?

Figge, En annan möjlighet är att du fortsätter på Moon temat och köper deras W-3 slutsteg kostar 35kkr på hifiart i Stockholm. Kan ju kompletteras med CD Moon Equinox för 21,5kkr.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/23 :  16:12:34  Show Profile Send Margaux a Private Message
Tänk på att du får lika mycket upplevd förbättring av ljudkvaliten genom att lägga 5-10 000 på rumsakustiken.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/23 :  16:32:25  Show Profile Send TBA a Private Message
Harman: Den låter bra. Faktiskt den bästa CD jag hört och SACD som bonus på det. Det finns många tunga grejjer jag inte hört, men jag tycker att den är otroligt bra. Drivverket hörs när det är tyst mellan låtarna och huset är tyst. Jag ser det inte som något problem. Det enda man bör tänka på är att inte köpa en tidig version. Det gjorde jag. Har haft den på service 3 gånger. Men nu är drivverket bytt och firmware uppgraderad och den fungerar klanderfritt. Något annat att klaga på? En del vill ha en massa menyer och inställningar och grejjor. Den här kopplar man in och spelar skivor på. Det finns filter man kan ställa in med en knapp på framsidan, men inte så mycket mer. Den återger inte ens texten på en SACD. Men jag tar hellre ljudet.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:48:52  Show Profile Send Figge a Private Message
Mina funderingar har varit att skaffa en Audio Aero Capitole Mk II, samt Gamut D-200 MK-II alternativt Moon W-3/W-5 eller liknande lösning.
Vad tror ni om detta?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/10/24 :  18:14:12  Show Profile Send niklas a Private Message
Figge, vad är "problemet" med nuvarande konstellation? Varför vill du uppgradera?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/10/25 :  07:21:01  Show Profile Send Figge a Private Message
Finns inget direkt "problem" idag, men vore intessant att veta hur bra det kan bli. Allt detta till en rimlig peng, därmed inte sagt att hela summan behöver spenderas.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/10/25 :  10:29:34  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Om du har 35 kvadratsmeter rum skulle jag titta på sub...
Kanske Velodyne DD12, REL strata 5, Audio physiks minos, eller Revels egen. Detta ger säkert en rejält förbättring - också till diskantsidan och utrymmeskäslan. Resten till ngt. CD spelare i 20000kr klass. Skulle tro att detta är en bra alternativ med 50K cd spelare.

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2004/10/25 10:32:40
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/25 :  10:50:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle tro att en W-3 akulle vara det bästa allternativet som slusteg om du ska ha kvar I-5, då kan du ju köra Bi-Ampat, men det går väll inte på Revellen eller hur ?? , sen så skulle jag rkomendera en Nova till förstärkare, eller kanske tom den nya Orbiter om du vill ha en riktigt intressant multispelare !!

/Martin
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/10/25 :  14:15:51  Show Profile Send niklas a Private Message
Figge skrev:
quote:
Finns inget direkt "problem" idag, men vore intessant att veta hur bra det kan bli. Allt detta till en rimlig peng, därmed inte sagt att hela summan behöver spenderas.


Ok. Du har redan fått tips på förstärkare, cd och subbas. Det är nog att förvänta när du inte preciserar dig. Folk slänger ur sig nåt halvgenomtänkt, men har ingen aning om hur det låter hos dig eller vad du tycker om ljudet. Sådana råd skulle jag ta med en nypa salt om jag vore dig.

Om du är "generellt" nöjd med hur det låter, men ändå vill pilla lite så kanske det är dags att titta på rummet? Gör faktiskt betydligt större skillnad än man tror.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/10/26 :  18:43:26  Show Profile Send Figge a Private Message
niklas: Det är nog svårare att ändra något i rummet, än att få köpa nytt i apparatväg. Då min fru har en väldigt bestämd åsikt vad gäller inredning.
margaux:Någon specifik rekomendation vad jag skall vända mig för konsultation? Om du tror att detta ger mest för pengarna.(se ovanstående)

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000