HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 centerhögtalare som frontar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/25 :  15:19:03  Show Profile Send mwali a Private Message
Hej

Jag har haft denna fråga uppe tidigare, men tråden har arkiverats så jag provar igen:

Är det någon som har goda erfarenheter att köra centerhögtalare som frontar?

Jag tvingas nämligen ha mina högtalare ( Elac 310i Jet)på en bokhylleskiva med begränsad höjd, vilket dödar mycket basljud m.m. Borde inte en trevägs centerhögtalare typiskt sett låta bättre än en tvåvägs bokhyllehögtalare i samma serie?

/Martin

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/25 :  15:36:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
Med risk för att göra bort mig pga kunskapsbrist!!

KNAPPAST väl??!!

En center är väl framförallt byggd för att återge ett väldigt smalt frekvensband till skillnad från en stativhögtalare som skall återge allt från bas till skiraste diskant så bra som möjligt (med vissa fysikaliska begränsningar i basmängd förståss) I princip är centern som jag förstår ett förträffligt "mellanregister" som är optimerat för röster och dylik info från filmer etc. Som jag ser det alltså så gör det inte SÅÅ mkt om centern saknar lite bas eller en klockren diskant eftersom det ändå sköts av frontarna...

Hmmmmm!!!

Jag skulle nog satsa på Stativare i ditt fall Mwali!!

Men som sagt.. nu har jag kanske gjort bort mig!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  15:44:03  Show Profile Send Harman a Private Message
Många centerhögtalare kan återge allt utom djupbasen men har du två centerhögtalare.
Men centerhögtalaren är väl optimerad för mellanregister som mahler skriver...eller?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/10/25 :  15:51:00  Show Profile Send silvr a Private Message
Nu är ju inte heller jag nån expert. Men åtminstone B&Ws billigare centrar kan ju enligt beskrivningen användas som antingen center eller front. Dock behövs väl en sub.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  15:56:39  Show Profile Send Harman a Private Message
Sub behövs om man vill höra det som ligger under typ 40-50Hz men de flesta golvare spelar inte lägre än typ 30-35Hz. Vill man längre ner får det bli typ Von Schweikert VR4 men då blir det dyrt.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/25 :  15:57:22  Show Profile Send mwali a Private Message
Jag har en ace bass 2 pro sub. Ang frekvensspannet för centrar verkar det inte skilja så mycket. Elac 310i Jet normal tvåvägshögtalare 42-50000 hz.Elac 200,2 centerhögtalare har frekvensomfång på 42-35000 hz.

Det verkar ju snarare som om man tappar på toppen...?
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:01:33  Show Profile Send Harman a Private Message
Du kan inte höra något som överstiger 20 000Hz.

Mvh dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:06:05  Show Profile Send Harman a Private Message
Med djupbas menar jag 20-40Hz. Varken stativare eller center ger djupbas...
Har du inte två centerhögtalare blir det ju inte stereo?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:12:30  Show Profile Send mwali a Private Message
Nej, jag menade att jag ersätter mina frontar,två elac tvåvägshögtalare, med två centrar från elac. Totalt tre cenrar alltså.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:18:33  Show Profile Send Harman a Private Message
Ok, nu förstår jag.
Fungerar kanske, men går det inte att fixa stativ till tvåvägarna borde bli billigare?
Du har inte möjlighet att ha stativ eller???
Låna hem och testa i så fall...det är ju dina öron som är kung hos dig!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:28:36  Show Profile Send mwali a Private Message

Jag har stativ, men av helt outgrundliga skäl får jag inte använda stativen för min fru....

Så min utmaning är att få så bra ljud som möjligt med högtalare stående i en bokhylla.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:35:37  Show Profile Send Harman a Private Message
Får inte använda stativen för frugan???
Man skall inte fråga..hehe..Jag köpte mina meter höga golvare efter att ha visat en bild från nätet på hur de såg ut. Frun höll på att få en chock när vi hämtade dem...Men hon vänjer sig så sakta...
Skämt och sido, bryr hon sig inte om att det låter sämre?
Skulle alltså centrarna ligga i bokhyllan oxå`?
Tufft liv och jag trodde jag hade en oförstående fru...
Finns det möjlighet att hon kan välja ut ett par stativ som hon tycker är vackra???

Ha det gott...*skall be för dig*

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:55:38  Show Profile Send mwali a Private Message
Jo, hon är en hård sjuksköterska. Inget pjåskande med vare sig ljud, förkylningar eller dagen efter.... Man känner sig som lilla fridolf

Högtalaremåste alltså stå i högtalarna i bokhyllan.Eftersom det också är begränsad höjd kom jag att tänka på centerhögtalare som ett alternativ.

Frågan är om två centrar låter bättre än de två bokhyllehögtalarna som har basreflex bakåt? Centern har sina framåt.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  20:24:12  Show Profile Send Harman a Private Message
Om du vill sluta känna dig som lilla fridolf....
Några tips..
Fruar har en tendens att tycka att CD spelare för 10-30kkr är galet...alltså måste man vänja dem vid prisbilden prata om tex krells SACD för över 50kkr....När du sedan köper en CD spelare för 10-20kkr så låter det inte så hemskt i förhållande till 50kkr.

En anna tendens som är vanlig är ill vilja mot högtalare....Jag har nu meter höga Infinity högtalare...Visar så ofta jag kan bilder på JM Lab Grande Utopia 174 cm höga när jag sedan köper mina bilvand JM Lab electra 936 så är dessa bara 115 cm kommer knappast märkas...

Trixs...

Ha det gott.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000