HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sarah McLachlan - Royal Albert Hall (rapport)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:52:38  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Här kommer en rapport från Sarah McLachlans konsert på Royal Albert Hall den 21/10.

Det har blivit lite av tradition att någon gång om året försöka åka över till London för att lyssna på lite musik och ha några dagars semester.

Denna gången hade jag valt Sarah McLachlans konsert som ”ursäkt” för att komma iväg. Sarah Är en favorit jag upptäckt på senare år så detta var första gången jag fick chansen att se henne live. Efter att ha tjuvlyssnat på några konserter från USA turnén var förväntningarna ganska höga. Det lät nämligen helt fanstastiskt.

Bara att få äntra Royal Albert Hall är värt biljettpriset. Vem har inte suttit klistrad framför rutan under ”Last night of the proms”. Mycket musikhistoria har framförts inom dessa väggar genom åren så det var med viss andakt man tog sin plats i lokalen.

Jag hade läst om den urusla akustiken i förväg så jag väntade mig ingen audiofil upplevelse direkt. Min plats var dessutom en av de sämre för just ljud i lokalen, Nästan högst uppe under galleriet. Ekot som lokalen har är ganska berömt och det märktes.

Märkte redan under förbandet att vissa frekvenser var markerade men det bekymrade mig inte så mycket denna kväll.

När sedan Sarah gick på fanns det inget som kunde förstöra den här kvällen för mig. Som vanligt öppnade hon med ”Fallen”. Annars hade hon ändrat låtordningen jämfört med USA-delen av turnén. Jag hade nog väntat mig en ganska försiktig publik men jublet när Sarah gick på var öronbedövande och sedan fortsatte det i samma stil hela kvällen. Hon verkade på bra humör och pratade mycket mellan låtarna.

Jag skall inte avslöja för mycket av setlistan inför Stockholmspelningen nästa tisdag men favoriter var ”Posession” som första halvan framfördes på bara piano och den andra halvan med hela bandet. ”Icecream” var strålande med härlig allsång. ”Building a mystery” knäcker som vanligt.

Angel var en version helt solo med bara piano som komp. Tror aldrig att jag hört en ljuvligare version någonsin. Royal Albert Hall var alldeles knäpptyst och man kunde riktigt höra hur publiken svalde klumpen i halsen.

Sammantaget var detta en underbar kväll som sent kommer att glömmas.

Tyvärr kommer jag inte kunna vara på Cirkus nästa vecka då jobbet sätter sig emot, gav med stor sorg bort min biljett till en god vän istället. Hoppas att ni som skall dit får en lika trevlig kväll som jag hade i London.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:56:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Aaaaaaaa...Jag har mina biljetter, flyget är bokat och nu finns suget!!! Tack för infon - gav en nytändning!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2004/10/25 :  12:23:50  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Att få se henne i en sådan liten lokal som Cirkus kommer nog att bli magiskt. Det är ju att man inte kan gå.

Lägger till en liten länk med recension från London
http://www.guardian.co.uk/arts/reviews/story/0,,1335857,00.html

Edited by - Fisherking on 2004/10/26 11:04:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000