HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nytt rörbygge, 15W PP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/10/23 :  01:15:53  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Nu när höstmörkret faller å kylan kryper på så är det alltid skoj att krypa upp i soffan och lyssna på ett välljudande rörsteg.

Men först måste man självklart bygga ett...

Denna gången tänkte jag satsa på nått enkelt. Jag kollade runt vad som fanns å vad som såg intressant ut, Frågade också mig själv hur kraftigt steg jag behövde. Denna förstärkare är inte tänkt att användas till mina stora högtalare utan mest till datorn och småhögtalarna. Jag bestämde mig slutligen för att göra en lättare modifikation på en förstärkare baserad på 6ch6-rören som utgångsrör.
Och kommer att kunna leverera ca 15W bra ljud.. Hoppas jag iaf

Här är schemat:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Oblivion/tubeamp/Newamp/construction/schema.JPG

Som man kan se så är det en förstärkare som använder fyra st 6ch6 per kanal i PPP (paralell push-pull) Jag har aldrig testat att bygga på detta sätt tidigare så det är ett litet experiment.

Som Fassplitter används två små 6C4 rör, Och som ingångssteg så används 6BR7.

En bild på rören



Då förstärkaren använder ganska få delar så har jag friheten att det är lätt att experientera med olika komponenter. Jag inskaffade därför lite olika kondensatorer för att se vilka som låter bäst.

Dom jag har och välja mellan är: Ryska teflonkondingar (K72N), Ryska Silver-mica och Elfas Polypropp. Jag kommer även delvis att använda mig av PIO kondingar.

Ett par bilder:



Nätdelen är rörbaserad och jag kommer att använda mig av ett par 6D22S
Som är ett par ryska diodrör. Dessa har toppkatod så jag kommer att använda mig av en fin toppcap.

Utgångstransformatorerna, Nätdelen å drossel inskaffades på http://www.edgaraudio.se/ och är av märket Hammond.

Här är en bild på dessa.


Utgångstrafosarna är ett par 1615 och är speccade för 15W. Drosseln är en 193J på 10H 200mA

Nättrafon är en 370HX.

chassiet till förstärkaren ville jag bygga i ett ljust träslag och mitt val blev en fint ådrad planka av ask. Toppen på förstärkaren kommer att vara av 3mm anodiserat aluminium, och matchar fint den 6cm stora aluminiumvolymratten på framsidan.




Högtalarterminaler och RCA-kontakter inhandlades på Biltema. Nätfiltret är ett schaffner.




Topplåten är för nuvarande inte färdig men så här kommer den att se ut när den är klar.


I hörnen så kommer jag att ha svarta M8 bultar som kontrast till anodiseringen.



Det e också denna typ av bultar som jag kommer att skruva fast rörsocklarna med.

slutlingen några bilder på div komponenter...




Kom gärna med synpunkter å funderingar

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/10/23 18:41:55

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/23 :  05:05:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Spännande projekt och kul design! Ska bli intressant att se vad du kommer fram till angående kondingarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/23 :  08:42:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ser ut att bli väldigt fint!

Ryska teflonkondingar, det gjorde mig intresserad! Var hittar man sådana? Hur stora värden finns det?

Det finns ju möjlighet att söka själv...
http://sunsite.nstu.nsk.su/nsk/ii/region/catalog/01e/0201.htm

Skall bli intressant att fälja fortsättningen.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/23 :  10:16:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Aaaah ! ser ut att bli ett "snyggbygge" trevlig design.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:34:58  Show Profile Send Peter S a Private Message
Oerhört vackert .
Just det. Ryska kondinger! Var? Hur?
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:03:37  Show Profile Send MartinX a Private Message
Ahhh många rör, det kommer att se vansinningt snyggt ut i vintermörkret, skall du göra topp plåten i aluminium också? Annars är jag själv svag för mässing, det reflekterar glöden fint.

quote:
Jag bestämde mig slutligen för att göra en lättare modifikation på en förstärkare baserad på 6ch6-rören som utgångsrör


Kan man se shemat på förstärkaren du utgick ifån någonstans?

Jag ser på schemat att du inte har någon återkoppling, med pentod som ingångsrör och fasvändare med viss förstärkning finns det inte en risk att ingångskänsligheten blir väldigt hög? Eller har du tänkt att labba med motkoppling senare?

Det var inga vanliga rör du valt, men du kanske har lagt upp ett förråd. Finns det datablad på 6CH6 någonstans?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:35:32  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Tack för alla svar än så länge.

Dom Ryska teflonkondingarna va tydligen populära. Hittade dom på ebay för en billig penning. Detta är 0,056uF 500v. Men det finns upp till 0,1 har jag sett iaf

Jo topp plåten ska vara av anodiserad alu.

Jag ska inte följa schemat blint utan kommer att experientera med både olika utgångskopplingar, Ex triod å UL och ev återkoppling.

Rören är inte så svåra att få tag på, Har än så länge iof bara en uppsättning men ska köpa ytterligare en när jag får chansen.

Datablad har jag ett komplett, Fast bara på papper tyvärr...

Här är ett enkelt iaf: http://tdsl.duncanamps.com/link.php?target=002559D2

Orginalschemat finns inscannat här: http://bildarkiv.hififorum.nu/Oblivion/tubeamp/Newamp/tube.jpg




I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/10/23 :  17:52:42  Show Profile Send MartinX a Private Message
Vilken grå och trist dag perfekt att sitta och grubbla över rörscheman. När jag kollar på orginalschemat så ser jag att det vid slutrörens justerbara katodmotstånd står "Set for 6,7V bias" det indikerar att slutrören är lättdrivna och att insignalen till dom inte ligger högre än 6,7v topp till topp vid max uteffekt, och då återkommer jag till frågan om ingångskänsligheten. Pentoden 6BR7 ger hög förstärkning enligt databladet jag hittade här:
http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Audio-Interest/Valve-Data/6BR7.PDF
Så hamnar förstärkningen på ca 120 enligt exemplet längst ned på sidan med liknande komponentvärden som i ditt schema.

Fasvändaren sedan med 6C4 som har samma data som ett halvt ECC82 borde ge en förstärkning på ca 10-12 i alla fall om man går efter exemplen på sid 2 i detta datablad:
http://frank.pocnet.net/sheets/093/6/6C4.pdf
(Grov uppskattning jag är lite osäker på hur den här fasvändarkopplingen påverkar förstärkningen men jag ser inget som borde begränsa förstärkningen så jag antar att den är densamma som i exemplet på databladet.)

Detta ger en total förstärkning på över 1000 som är lite mycket med tanke på behovet av 6,7V topp till topp. Man skulle kunna triodkoppla ingångsröret för att minska förstärkningen och triodkurvorna i databldet ser mycket bra ut så det borde bara ge fördelar. Man skulle också kunna bygga om fasdelaren till katodkopplad fasdelare och direktkoppla den till ingångsröret typ Mullards 20W design. En annan tanke är att behålla pentodkopplingen av ingångsröret och använda den ena 6C4 som split triod fasvändare och med tanke på det blygsamma behovet av spänning till slutrören borde det inte ge några speciella problem, fast då har du ingen användning för det ena 6C4 röret som du redan mekaniskt designat in i höljet så det vore kanske synd.

Ja det finns massor man skulle kunna göra med den här förstärkaren och tack vare utgångsrörens låga spänningsbehov på styrgallret så kommer man undan med dom flesta kretslösningar, om du gillar att experimentera så har du inga fritidsproblem den närmaste tiden.

quote:
Rören är inte så svåra att få tag på, Har än så länge iof bara en uppsättning men ska köpa ytterligare en när jag får chansen.

Ja jag såg att Billington hade alla rören som används, billigt dessutom så det är nog inget problem.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/10/23 :  18:13:44  Show Profile Send Resonans a Private Message
Åh store O, detta blir intressant! Snygg design på lådan!

...music is the best...
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/10/23 :  18:39:50  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo jag har gett utrymme för div modifikationer i chassiet så jag ska pröva både det ena å det andra... Triodkoppla 6BR7 röret kan kanske vara en god idé
Att experimentera med fasdelaren låter oxå intressant.






I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000