HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 2x225W med LM3886
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/10/23 :  01:14:46  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jepp det är så här den ser ut den riktiga stoora "gainclonen"...

Totalt 12 st LM3886 fördelat på två kretskort, anslutna till två trafosar. Dual mono mao i ett och samma chassi.

Schema på en kanal: http://w1.913.telia.com/~u91302111/pdfer/PwrAmp10.pdf

Ska provlyssna i morgon

Hellre ledlös än lödless

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/10/23 :  01:29:30  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Oj Oj!

/U.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/23 :  02:00:16  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mumma!
Låter hon fint, skönheten?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/10/23 :  17:03:42  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ok då var lyssning genomförd, som vanligt hittas nya detaljer t.om. på Roxy Music Avalon som jag trodde mig kunna utan och innan. Men jag drar inte för stora växlar av detta utan det kan lätt bli så när man försöker finna ut hur saker och ting låter. Ljudmässigt inga anmärkningar, men bruset med försteget inkopplat blev lite väl högt, det beror på slutstegets förstärkning att förstegets brus blev så uppenbart, genom att sänka förstärkningen från 40 ggr till strax över 20 kommer jag antagligen runt problemet. Ska lyssna mer och göra lite mätningar så att jag kan vara säker på att steget inte självsvänger.

Den stora kylaren blev härligt varm (runt 40 grader) detta beror i första hand på att varje krets har en tomgångsström på 60 mA och *12 så får man 720 mA detta med spänningsmatning på +-35 V blir ju sisådär 50W värme

Gentemot min gamla parallellade LM3886 förstärkare så är överstyrnings marginalen förståss förbättrad och det hörs en förbättring när man krämar på lite mer.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/23 :  17:08:24  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jäkligt kul att ditt projekt har börjat spela nu, skriv gärna mer om bygget och hur det gått.

Jag kommer snart ha fipplat till mitt schema ordentligt för Rowland Model 12 klonen
med 12st LM 3886or/kanal.
Varför har du så stora motstånd som 200ohm på utgångarna och hur noga sätter du in DC ofseten mellan opamparna?

Edited by - LaZyWorM on 2004/10/23 17:27:51
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/24 :  00:10:21  Show Profile Send Uniper a Private Message
Beteckningen R200 betyder 0.200 ohm. 200 ohm skrivs 200R
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/10/24 :  00:28:25  Show Profile Send Lash a Private Message
0R2 borde väl vara ännu bättre, eller?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/10/24 :  00:48:28  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
R200 anger dessutom att det rör sig om 1% are.
Min offset justering är inte optimal men med en 20k pot så kan man troligen trimma in offsetten till inom 10 mV eller bättre (här gäller det att vara smart). Dessutom fungerar bara justeringen om förstärkaren är inverterad och de kretsar som måste justeras får (så vitt jag kan mäta) en något annan förstärkning, vilket är medaljens baksida.
Jag har inte trimpottar utan monterade fasta 9k53 motstånd, åsså bytte jag sedan på vissa positioner till värden som passade bättre.
Eftersom jag inte har något DC-servo på utgångarna har jag matchar motstånden (vanliga 1% are) som bestämmer förstärkningen till under 0.1%

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:10:59  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Just det, jag som var för snabb med mitt inlägg, borde tänkt till en gång till när det var en sån konstig grejj :)
Kommer man ner under 10mV så är det ju klart godkänt :)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/05 :  16:15:59  Show Profile Send ohmega a Private Message
skrutten: Om du sänker förstärkningen i slutstegen så måste du ju öka utsignalen från försteget - får du mer brus ifrån försteget eller? Eller är brusnivån från försteget SÅ mycket lägre att det lönar sig ändå?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/05 :  16:27:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är väll ett grundbrus från försteget som inte är proportionellt mot utnivån, kan tänkas?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/05 :  16:30:06  Show Profile Send ohmega a Private Message
Sant

Edit: Så KAN det ju vara i alla fall

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/05 16:33:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000