HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur många skivor har ni
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/24 :  09:47:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att det tar tid att bygga upp en stor skivsamling förstår jag, och jag gissar på att om man har >1000 LP så har man samlat länge.
Men faktum är att jag har köpt skivor i 14-15 år nu (även om det var långt mellan skivinköpen när jag var 14-15m då jag började handla) och trots det har jag som sagt "bara" 300 skivor.

CD-skivan har funnits i mindre än 25 år, för att komma upp i över 1000 skivor så måste man ha handlat mer än tre skivor/månad under hela den tiden. Jag har svårt att hitta mer än tre skivor/månad nu och när CDn var ny måste det ha varit än svårare pga det begränsade utbudet.
Så jag är fortfarande nyfiken: Hur hittar man så många skivor man vill köpa? Jag skulle gärna köpa fler om jag bara kunde hitta dem.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/24 :  10:13:03  Show Profile Send Harman a Private Message
OT
Sanoj vilken DIO skiva?
Köpte själv the last in line för en månad sen...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/24 :  10:50:26  Show Profile Send TBA a Private Message
Bravo: Jag tycker att det är kul att köpa skivor men inte att ta några på måfå som du tycks tro att jag gör. Dels har jag gjort mig av med nästran all min vinyl. Håller fortfarande på att köper tillbaka det som var bra där. Har man mer än 300 skivor beyder det inte automatiskt att man köper slentrianmässigt. Jag gillar många musikstilar och tidsepoker. Mestadels köper jag återutgivningar av skivor från 60 och 70 tal. Jag tycker att det gjordes mycket bra musik då och de kostar inte så absurdt mycket som de nya skivor. Sedan lyssnar jag aldrig till radio, spelar inte själv och skulle aldrig gå på en konsert. Jag avlyssnar musik på skivor.

Sanoj: Jag tycker att man kan köpa allt som man tycker är bra och har råd med. Sedan undrar jag om du ser det här som någon tävling. Vadå rumsren, vadå plocka in från förrådet? Står dom säkert i förrådet kan dom väl stå där. Men varför har du köpt hundratals skit skivor? Sedan att folk är intresserade av hifi prylar tog jag för så självklart att det frågade jag inte om ni är.
f95toli: Jag köper den engelska musiktidningen Q. De recenserar även återutgivningar av gamla skivor.

mapem: När jag har musik på så sitter jag och lyssnar. Gillar inte att ha nåt lågt på i bakgrunden. En del vill bara ha musik som en matta i bakgrunden gärna så lågt att man inte riktigt hör vad det är som spelar.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/24 :  11:03:08  Show Profile Send Harman a Private Message
TBA,
-----------------------------------
När jag har musik på så sitter jag och lyssnar. Gillar inte att ha nåt lågt på i bakgrunden. En del vill bara ha musik som en matta i bakgrunden gärna så lågt att man inte riktigt hör vad det är som spelar.
------------------------------------
Det ena utesluter inte det andra. Jag lyssnar ca 10-30 timmar per vecka koncentrerat i fåtöljen. Sen lyssnar jag även i övrigt dock inte som en "matta i bakgunden" och aldrig så man inte hör vad som spelas. När vi äter, när jag lagar mat, när jag vårdar hundar, när jag surfar etc. Tyst just nu dock frugan sover...Ha det gott!

Mvh Dan


*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/10/24 :  11:19:03  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Har inte räknat på ett bra tag. Men kan tänka mig att det är ca 350 LP 400 CD. Av dom 350LPna så är det ca 100 Deep Purple. (ja jag vet det är perverst)

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/10/24 :  11:22:18  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Ja jag har handlat ca en skiva i veckan i ca 17 år, Jag lyssnar på de mesta klassikt jazz rock country sk världsmusik, blues, gärna akustisk blues.
Jag gillar t.e.x Miles Davis Jag har bara 46 CD med honom det blir mer..
Skulle man gilla Zappa så är det inte svårt att ha >70 skivor med en artist.
Folk som snöar in helt på klassisk musik vill gärna ha olika versioner av samma verk, många kompositörer var väldigt produktiva så du kan nog ägna hela livet åt att lyssna på Bach.
Så om du vill är det inte svårt att ha 300 skivor med 3 artister.
Exempel motsatsen.
Jag gillar Erykah Badu, hon har bara lyckats klämma fram 4 fullängds Cd under eget namn varav en live, hade hon gjort 30cd's skulle jag ha dem.
Yterliggare exempel jag känner bara till 2cd med St Germain.

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/24 :  11:25:55  Show Profile Send TBA a Private Message
Mr Dirkschneider: Själv har jag bara 10 Deep Purple. Men det är nästan värt att skaffa en SACD spelare om man gillar DP bara för att kunna lyssna på SACD lagret på Machine Head. Jag har ägt den plattan i flera versioner. Både vinyl och CD och remastrad CD och nu SACD. SACD versionen är grym. Man kan inte låta bli att höja och höja och höja. Sen vill man spela luftgitarr fastän man igentligen växte ifrån det för 25 år sedan.
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/10/24 :  11:54:52  Show Profile Send Belindro a Private Message
Har ~500 CD-skivor.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/10/24 :  11:56:49  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
jag är nu uppe i ca 800 cd skivor än så länge.

Musik är livet
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/10/24 :  16:43:02  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Bifogar också foton hit:

ca. 900 cd skivor, meter vinyl...

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/24 :  16:58:29  Show Profile Send eliot a Private Message
hifi_harri: ser snyggt ut

Jag har placerat mina skivor på ett liknande sätt där jag har grupperat dom efter skivmärke mm



De flesta skivorna är original - detta är bara en del av samlingen!

Om antalet skivor så kan jag bara säga: tillräckligt

Skulle jag lyssna på en skiva om dagen så skulle jag behöva minst 10 år för att lyssna på alla

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:03:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Mnyb

ERYKAH BADU JA, OJOJOJ
I looove her..

Baduizm Live tillexempel, ojojoj
men inte Baduizm studio, gud vilket dåligt ljud,
det är så basigt... liveskivan är otrolig.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:54:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Oj då, en riktig skrytartråd detta!

Själva antalet skivor är väl egentligen ganska ointressant. Det som imponerar på mig är dom som har verkligt intressanta samlingar. Rätt skivor med rätt artister, ovanliga utgåvor, obskyra men underskattade artister och så vidare. Själv har jag färre skivor idag än för fem år sedan eftersom jag vill att allt jag har ska kännas motiverat.

Sedan har jag väldigt få riktiga "hifiskivor" men en hel del skivor med riktigt dåligt ljud. Får väl se det som ett sunt tecken på att jag faktiskt rankar musiken i sig högre än det "perfekta ljudet"...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/24 :  19:28:28  Show Profile Send TBA a Private Message
Blue: Nej det är verkligen ingen skrytartråd. En skrytartråd skulle kunna vara." Idag köpte jag ett slutsteg från Krell. Det kostade 300.000:- jag tycker att allt som är billigare låter skit. Man kan inte kalla sig för audiofil om man köper billigare.Bla bla bla." Många skivor behöver inte vara särskilt dyrt att skaffa. En del köper begagnat en del på postorder det finns flera sätt att få ner priserna. Vem är det som avgör vem som har en intressant samling? Jag ville bara veta om folk köpte skivor också eller bara hårdvara. Sedan är väl alla ytterligheter osunda. Det finns nog någon övre gräns för hur många skivor som kan anses normalt. Jag träffade för över 10 år sedan en person som hade över 10.000 cd skivor, men det visade sig att han hade fått nästan alla via jobbet och inte slängde några. Men när man köper skivor för hyrespengarna så är väl de flesta med på att det är onormalt.

Men jag tycker att det är tråkigt att du ser tråden som att först jag sedan andra bara vill skryta. Den kopllingen fattar jag faktiskt inte. De enda tråkningarna som varit här är att några anser att fler än några hundra skivor är sjukt.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/24 :  21:13:22  Show Profile Send Harman a Private Message
Har blivit inspirerad av denna tråd och håller nu på att lyssna igenom samtliga CD i hushållet.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/24 :  21:45:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad jag menar "TBA" är att musikintresset inte kan mätas i antalet skivor, eller att hifiprylintresset kontra musikintresset är något motsatsförhållande som flera skivor, större musikintresse och tvärtom. Man kan mycket väl ha ett stort musikintresse med ett fåtal skivor och samtidigt ägna sig åt andra musikformer, eller välja sina skivor mycket noga. Om jag snabbt räknar ut hur många skivor jag äger och det blir ca 1400-1600 stycken, men hur många lyssnar man verkligen på mer än en gång. För vissa är en gångs lyssnande OK, för andra är ett sådant köp bortkastat.
Det finns många sätt att närma sig musik och ha ett stort nusikintresse, men att mäta kostnaden för anläggningen gentemot antalet skivor är nog ingen vägvisare alls, möjligen visar det som sagt olika sätt att närma sig musiken och musiklyssnandet.

Bravo
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:09:41  Show Profile Send TBA a Private Message
Harman: Kul. Familjen var borta i lördags på dan så jag kunde lyssna på skivor i 5 timmar. Högt.

Bravo: Håller med. En del lånar böcker på biblioteket. Jag köper böcker jag är intresserad av. Är de bra läser jag om dem efter ett tag. Däremot köper jag inte skivor för att bara lyssna på dem en gång. En i bekantskapskretsen köper allt som är hårdrock. Spelar ingen roll, målet är väl att ha alla hårdrocksplattor som kommit ut. Den formen av samlande har jag svårt att förstå. Jag samlar på skivor, men det är inget självändamål med många skivor. Upptäcker jag en ny grupp så vill jag ha allt med den gruppen. Fast det stämmer inte riktigt. Om jag tar Bowie som exempel så är jag inte intresserad av honom efter Scary monsters. Fast jag har tänkt köpa let's dance i alla fall, för den ägde jag på vinyl. Men efter det är han inte intressant tycker jag. En annan grupp jag samlar på är The Cult. Med dem har jag 31 skivor. Album och singlar. Kommer det ut ett riktigt bra album så vill jag ha singlarna också om det är om mixningar eller spår som inte är med på albumet. Med den typen av samlande så blir det lite skivor.

Edited by - TBA on 2004/10/24 22:10:39
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:35:20  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
TBA> Ahha det låter ju trevligt......

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/24 :  23:43:29  Show Profile Send Blue a Private Message
TBA: Nja, sådär negativt var inte mitt inlägg menat. Tycker bara att det verkar vara lite väl stort fokus på själva antalet skivor man har, vilket i mitt tycke egentligen är ganska ointressant. Vad jag menar med en "intressant" skivsamlig är naturligtvis fullkomligt subjektivt, och avser alltså musik som jag tycker är eller kan vara "intressant". Någon annan kan förstås ha en helt helt annan bedömning.

Sedan håller jag väl med om att någon ligger inne på en 100 kkr-anläggning men bara äger 20 skivor så känns det inte som att musikintresset är någon stor drift hos den här personen. Mitt första intryck skulle nog bli "aha... en statusjägare utan sunt förnuft", men visst, det kan säkert hända att han kan vara en sympatisk människa i vilket fall som helst.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/10/25 :  09:21:31  Show Profile Send sisko a Private Message
Efter ett hårt gallringsarbete där sting och annat skräp äntligen åkte all världens väg så håller sig min samling kring 600 skivor. Drygt 300 CD knappt 300 LP av god kvalitet. Mest amerikanskt 60-70 tal(Dylan, Young, Stax, Muscle Shoals etc...) men även mycket lofi och annat alternativt från 90-talet. Jag har spenderat det senaste året med att lyssna igenom alla mina skivor. Jag har väl hunnit igenom knappt 400 men det är ett drygt jobb. En skiva kan vara hur dåligt inspelad som helst och andå vara världens bästa. Den som inte fattat det borde byta ut sin skivsamling mot en testskiva med olika sinus och fyrkantsvågor eller kanske koppla en synth/sampler till sin anläggning.

En tidigare tråd i ungefär samma ämne går att läsa här => http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=4995

Edited by - sisko on 2004/10/25 09:54:30
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/25 :  09:36:31  Show Profile Send TBA a Private Message
sisko: Håller både med och inte. Hur jag nu kan det? En bra skiva är en bra skiva oavsett ljudkvaliteten, men jag har märkt hos mig at jag har svårare att njuta av den om den ljudmässigt låter illa. Kommer den remastrad så köper jag den versionen. En del skivor har haft otroliga förbättringar i ljudet. De gamla Black Sabbath t.ex. De icke remastrade skivorna lät det som om det låg en filt över högtalarna. Inte för att det är något audiofil ljud på de nya, men det är i alla fall lite bas och diskant.
Musiken på skivan är det viktigaste men ljudkvaliteten är pricken över i. Ketchupen på oxfilen kan man säga.

Blue: Läste för en massa år sedan att en av de största grupperna som köpte high-end prylar i USA gjorde det för att deras inredningsarkitekter sade att det matchade inredningen. Om det är sant vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det är det.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/25 :  09:43:36  Show Profile Send Blue a Private Message
TBA: Låter inte alls orimligt. Antingen det eller att någon av deras rika kompisar har skrytit om sina prylar och då måste man överglänsa och köpa något ännu dyrare.

sisko: Alldeles riktigt. De obskyra Beach Boys-skivorna från tidigt 70-tal är inte precis några ljudmässiga wow-upplevelser, men trots detta är musiken inget annat än ren magi...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/25 :  13:40:37  Show Profile Send nin a Private Message
Just det, har väl ca 40 st CD skivor, varav 30 st är med gruppen The Cult.

Mattias, Bäst du gillar den, tog nästan 10 timmar att bara måla monstret!


quote:
Så jag är fortfarande nyfiken: Hur hittar man så många skivor man vill köpa? Jag skulle gärna köpa fler om jag bara kunde hitta dem.


f95toli, vad lyssnar du på för sorts musik? Jag har en rätt bred smak och jag laddar hem kanske 10 skivor i veckan, lyssnar på dom, sedan så blir det några man sparar och lyssnar lite mer på varav man köper dom som håller av dessa. Så nerladdning ger mig mycket mer musik att köpa idag. Så säg lite olika grupper/typer av musik så kanske man kan ge tips.


eliot, Otroligt snyggt upplägg! Hade jag plats för alla min skivor (säkert minst 2600 st med laserdiscarna) så hade jag gjort som dig.


quote:
En annan grupp jag samlar på är The Cult. Med dem har jag 31 skivor. Album och singlar. Kommer det ut ett riktigt bra album så vill jag ha singlarna också om det är om mixningar eller spår som inte är med på albumet.


Ahh, en till som gillar The Cult. Jag ligger nog det dubbla mot dig plus en 30 CD skivor ca.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/25 :  13:50:39  Show Profile Send TBA a Private Message
nin: Då ska jag räkna vinylen när jag kommer hem. Återkommer.
'
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/10/25 :  14:28:08  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
quote:
Elliot: ser snyggt ut


Tack tack
ju den där hyllan är än av de bäst skvihyllor jag har nånsin sett. Modulära, och det går 80 skivor per hylla. Bra för vinyler (och böcker) också..

En annan intressant fråga (även debaterad sak med kompisar) är hur man borde orna sina skivor? Alfabetisk order, med musikstil, eller skivmärke, kronologisk order???

Själv har ordnat skivor med musikstil!


Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000