HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guran99
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/10/22 :  22:17:53  Show Profile Send guran99 a Private Message

Jag har ett vardagsrum på ca 25 kvm. Det mynnar ut i en ganska
lång hall som i sin tur ansluter till kök samt ett annat rum.

Kan det vara nån idé att skaffa någon form av dörr som avgränsare
till vardagsrummet för att ev. förbättra återgivningen, tänker mest
på basområdet.

Har ett par Carlsson OA52.2 som jag driver med hyfsat bra elektronik, men det känns som det finns lite mer att hämta.

Någon som kan kommentera detta ?


MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:52:12  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Du skriver ikke hvor høyttalerne er plassert, men hvis du har åpemt rom bak lytteposisjon er det mulig at en dør kan kompensere noe for manglende bakvegg med tanke på forbedring av bassgjengivelsen, ja.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/23 :  01:15:54  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
guran99:

Ja är mitt korta svar. Om du har möjligheten så testa med att sätta upp en provisorisk dörr.

Jag antar att lågbasen varierar kraftigt om du går runt i hallen och i köket?

MONTANA:
I lågbasen kvittar det vart högtalarna är placerade. Våglängderna är så långa (10m vid 30Hz) att placering mer eller mindre kan kvitta.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/23 :  01:43:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Öppningar är av ondo,
Nu är jag tyvärr rikt försedd med dörröppningar och kan konstatera att basen hörs i kringliggande rum, dock icke i lyssningsrummet.
Prova absolut att avgränsa rummet och hör efter helt enkelt, det går ju på prov att göra något provisoriskt som sagt.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/23 :  10:20:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Öppnar du ett fönster ut mot det fria, så försvinner bas ut genom fönstret.
Det är faktiskt bra. Problem med bas i rum är ofta att man har för dålig basdämpning.
Det resulterar i otydlig, mullrig bas. Det är svårare att säga vad som händer med öppningen mot hallen.
Jag själv tror jag att det blir bättre när jag har dörrarna öppna mot hallen som i sin tur är öppen mot angränsande rum. Man får bättre dämpning men bas kommer stråla tillbaka tidsförskjutet, men förhoppningsvis på så låg nivå att det inte stör.
Men jag ska testa med att stänga och öppna dörrarna lite mer ingående och återkomma i frågan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guran99
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/10/23 :  12:30:29  Show Profile Send guran99 a Private Message
Tack för informativa svar, skall testa med något provisoriskt så fort som möjligt.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:51:49  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:
Kan det vara nån idé att skaffa någon form av dörr som avgränsare
till vardagsrummet


Rekommenderas starkt.

Om du inte vill stoppa dit en riktig dörr så kan du prova med att hänga upp ett tjockt draperi, t.ex. JJlabs backdrops.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/23 :  17:24:52  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Gerhard46 skrev:
I lågbasen kvittar det vart högtalarna är placerade. Våglängderna är så långa (10m vid 30Hz) att placering mer eller mindre kan kvitta.



Det er riktig at bølgelengden for dypbass er meget lang. I tillegg kan tilføyes at dypbass er mindre retningsbestemt enn høyere frekvenser.

Men din påstand om at det ikke spiller noen rolle for bassgjengivelsen hvor man plasserer høyttalerne i et rom strider mot all erfaring.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:37:11  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Måste hålla med MONTANA här. Hur har du kommit fram till det resultatet Gerhard46? JAg har haft stereoanläggningar i ett antal rum nu och min erfarenhet är att basen påverkas otroligt mycket vid olika placeringar. Jag är så pass bestämd i denna uppfattning att jag inte kommer att böja mig en millimeter! I det rum jag har nu använder jag mig av dubbla XLS12-basar. Dessa har jag placerat runt med lite olika resultat. Och vid en placering så kvittade det hur högt jag än pressade dem, inte ett ljud uppkom under 50 hz oavsett var i lägenheten jag befann mig. och jag var mycket noga med att kolla så att allt var rätt kopplat!

MvH / Martin



Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/24 :  23:44:26  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
MONTANA:

Jag uttryckte mig lite klumpigt.
Om man antar att lyssnaren slumpartat placeras i rummet så tror jag inte att placeringen av högtalarna spelar roll. Däremot kan placeringen vid en given lyssningsposition medföra att man "kommer i fas" med basen.

Så placeringen har visst stor betydelse, fast var lågbasen "hamnar" är väl slumpartat om man inte kan mäta eller beräkna?
Vandra omkring i rummet och lyssna.. basen skiftar kontenuerligt.

I lågbasen är ju våglängderna onekligen så långa att det är svårt att spekulera vart basen infinner sig (spelar ingen roll), det var därför jag tog upp hall/kök. Kanske träder övertonerna fram vid omplacering? Från 20 till 40, 80, 160, 320.. osv


UnholyRishna:
Det kanske inte fanns någon "hörbar nod" under 50Hz i ditt lyssningsrum med den placeringen? Ännu ett klockrent bevis på hur viktigt rummet är i basåtergivning. Vid så låga frekvenser är nog flera basmoduler svaret på problemet, att få bra återgivning vart man än bifinner sig i rummet.

Nu är jag absolut ingen expert på området, har jag fel rent teoretiskt så vore det kanon om någon rättade mig. Så jag inte sprider kvasivetenskap.

Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/25 :  23:23:56  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Gerhard46:

Jag borde ha en nod runt 23-25 Hz med tanke på att rummet i det ledet är ca 7 meter. Men rummets annorlunda form ställer till det lite. Räcker med att jag flyttar subbarna ett par meter i sidled så funkar det.. Jag menar bara att det e mycket komplicerat och att man måste prova sig fram. Och om 2 st XLS12 inte ens orkar ge något ljud alls så e det illa, riktigt illa

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/26 :  08:28:01  Show Profile Send Loopen a Private Message
Visst spelar det roll var man placerar högtalarna!! Jag har i min tråd på Melemarnas System länge skrivit om mitt problem med lågfrekvent bas och jag har flyttat runt mina högtalare i rummet i tron om att jag har basproblem i mitt lyssningsrum. Nu verkar det som att basvågen har ställt till det i angränsande rum. Jag tror tom. att en basvåg är mycket längre än 10 meter men här är min okunnighet stor. Jag har tyvärr ingen dörr att stänga till så därför kan rekommendera dig att prova. Det kan göra större skillnad än man tror. Mina basbroblem var så stora att oavsett var jag var i lyssningsrummet så var basen överdriven. Likaså i resten av huset så mullrade det betänkligt. Nu har jag flyttat högtalarna och basen är välkontrollerad och inga konstiga toner vad jag kan höra i varken lyssningsrummet eller någon annan stans heller. Hos mig så kunde jag altså inte ha högtalarna på den vägg som angränsar till andra rummet och tillika den vägg där öppningen är placerad. Jag tror att basen förstärktes iom. öppningen. Nu är mitt problem för mycket bas och jag är inte säker på att det alltid är så. Jag har hört anläggningar som helt saknar bas pga. rummet och både högtalarnas och lyssnarens placering i rummet. Samma problem fast tvärt om.

Lycka till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000