HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SÖKES: tungt slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  13:22:53  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Hej alla hifinissar!

Jag har funderat ett tag nu på att skaffa mig ett riktigt tungt transistorslutsteg, men jag har inte så stor möjlighet att lyssna på så många märken, så då vänder jag mig hit för råd.

Jag har tänkt att köpa ett begangnat steg som har/hade ett nypris på ca:50-100k, det ska har ett ljud som är åt det varmare hållet och med bra kraft och kontroll. Så det är bara att ösa på med förslag!


christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:05:02  Show Profile Send christopher a Private Message
Kolla med Rydberg om han skall sälja sitt Pass steg

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:15:18  Show Profile Send Wizard a Private Message
Kolla på ww.ultimate.se, finns ett beg. Krell FPB 300 just nu. Jag vet att det är knappt använt för jag har varit hemma den tidigare ägaren.

Wizard
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:16:51  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Ja, Pass labs steg har jag sett några till salu, är dom bra?
Finns det nån kraft i dom? jag har sett att dom har mos-fet trissor, har dom nån chans mot bipolära konstruktioner i basen?


Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:19:18  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Wizard:
ok, ska kolla upp det


Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:21:00  Show Profile Send Wizard a Private Message
Beror lite på vilka MOSFET:ar man använder. På AudioNet använder man MOSFET, det finns alla fall kraft när man kör på Von Schweikert.

Men som vanligt får man mer dynamiskt "headroom" med mera effekt, detta upplevs som mera kraftfullt. Men Pass-stegen är ju inga "klenfisar" precis.

Wizard
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:31:40  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Wizard:
Kollade upp Krellen på Ultimate, den skulle man ha!
med den är tyvärr för dyrt för mig

föresten... jag har hört att Krellarna kan var ljusa i karaktären, stämmer det? isf så passar det nog inte mig, men att kraften finns där tvivlar jag inte på


Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:35:40  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Är det nån som har lyssnat nått på McIntosh steg? Jag är lite nyfiken på deras prylar.


Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:50:07  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag är övertygad om att Rydbergs Pass Labs X350 är mycket bra och det finns ju i närheten så det är nog inte så svårt att kunna få lyssna på det.

- Det skulle vara bra att veta vilka högtalare Du kommer att använda eftersom kombinationen slutsteg högtalare (verkningsgrad/impedans) är viktig.

Hälsningar,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:51:01  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Anti-mono; jag har ett DP 5.52 kunde det passa ??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:53:25  Show Profile Send David A a Private Message
Grendel är en helt klart tung kandidat!

Har haft 5 olika Krellsteg under 10 års tid, så jag blev ganska förvånad över att Grendeln piskade dessa på i stort sett alla punkter. Grendeln är dessutom lika kraftfull, så jag har svårt att komma med någon egentlig kritik mot steget. Klangkaraktären upplevs som varmare än Krellarna speciellt i mellanregistret. Basen är riktigt stram och kontrollerad. Lite piffigare och högre upplöst i toppen. Ett riktigt kap tycker jag själv
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/10/22 :  15:14:44  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Är det nån som har lyssnat nått på McIntosh steg? Jag är lite nyfiken på deras prylar.


Jag har ett äldre McIntosh-steg, MC2500 som producerades mellan 1980-1990 och ligger på 2x500W. Extremt nöjd med det, mycket bra upplösning, mycket kraft men samtidigt ett VÄLDIGT behagligt och varmt ljud. Kan inte kommentera kontrollen pga. att jag inte har haft möjlighet att sätta mina högtalare i ett tillräckligt stort rum än (bor fortfarande hos mina föräldrar), men jag skulle bli överraskad om den saknades



Kanske var lite äldre än det du söker efter men det var ju iaf en kommentar angående McIntosh-slutsteg
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  15:54:30  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
eliot:
quote:
- Det skulle vara bra att veta vilka högtalare Du kommer att använda eftersom kombinationen slutsteg högtalare (verkningsgrad/impedans) är viktig.


Jag har ett par JBL TI5000

David A:
quote:
Grendel är en helt klart tung kandidat!


Ja Grendel verkar mycket potent! Jag har en Advantage Thor idag, jag tycker om Advantage/Blabelius ljudet.

Skurt:
quote:
Kanske var lite äldre än det du söker efter men det var ju iaf en kommentar angående McIntosh-slutsteg


Nejdå! det är precis nått sånt jag söker gärna ett McIntosh MC 500, eller ett sånt du har.


Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  16:00:47  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Wolfgang:
quote:
jag har ett DP 5.52 kunde det passa ??

Har du mer information om steget?


Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/22 :  16:30:05  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Ja, Pass labs steg har jag sett några till salu, är dom bra?
Finns det nån kraft i dom? jag har sett att dom har mos-fet trissor, har dom nån chans mot bipolära konstruktioner i basen?

Hej!

Det är jag som har det Pass-steget ni talar om.

Steget är fortfarande till salu och du är välkommen att lyssna på det i Linköping. Jag tycker definitivt inte att det saknas någon slam i basen, tänk på att Pass byggde X-serien som ett svar på Krells FPB 300c och ML 336.

/Gr.



Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  16:52:06  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
gromit:
Vad har du för högtalare och annan kringutrustning?
Tror du steget skulle funka bra med mina JBL TI5000?

Man kanske skulle komma förbi och lyssna nån dag, Linköpng är ju inte så långt ifrån mig.


Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:15:54  Show Profile Send gromit a Private Message
CD: Mark Levinson No 39
Högtalare: Ino Audio piP (samt även ett par Dynaudio Contour 1.3 mk II)

Jag har faktiskt ingen aning om hur dina högtalare spelar, jag har knappt lyssnat på JBL alls. Hm, inte så mycket till svar kanske...

Vi kan höras via PM om det är så att du vill komma och lyssna, ok?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:20:00  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
gromit:
Japp, jag PM:ar dig om jag kommer och vill lyssna.


Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:20:15  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Kolla om du kan komma över nåt begagnat Audia. Kostar nytt 70tkr.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:34:17  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Hinken74:
Jag var ute och googla lite, men hittar inget om Audia, har du nån länk eller annan information?


Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:53:06  Show Profile Send donald a Private Message
Jag hade sökt efter ett begagnat Plinius steg SA-100 eller SA-250.
Har hört dom i olika uppsättningar.Det är urkraft för att i nästa andetag låta silkeslent.Det är klass A slutsteg.

donald
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/10/22 :  18:48:45  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Nejdå! det är precis nått sånt jag söker gärna ett McIntosh MC 500, eller ett sånt du har.


Har du kanske samma fördommar som jag? Ett slutsteg ska vara mycket metall, väga mycket och ha många watt, det ska dessutom helst stå Krell, Mark Levinson eller McIntosh på det (med utrymme för en hel del undantag, som de senare Pass-modellerna och Plinius-stegen som exempel)

Personligen tycker jag det känns mest värt att köpa 10-15 år gamla grejer, känns som man fick mer för pengarna på den tiden och att utvecklingen på det här området inte gått framåt de senaste åren (ICE-moduler och sånt borträknat) + att andrahandsvärdet på äldre grejer är rätt så förmånligt för köpare. Om du är öppen för att köpa i t.ex. Tyskland så finns det lite mer att välja på av dessa lite äldre grejer (iaf när det gäller McIntosh), ofta till ganska överkomliga priser också. Nackdelen är att de kanske inte vill skicka utan att du får ta en minisemester, men det kanske inte är något hinder? En ganska bra sida är isf http://www.audio-markt-auktion.de/

Kanske är detta av intresse?
Accuphase M-60 Monoblock 2x450W i 4 ohm, 2x300W i 8 ohm, 2x27kg (Kan dock inte kommentera ljudet men Accuphase brukar ju inte göra några dåliga grejer direkt)
http://www.audio-markt-auktion.de/item.php?id=3542943567&
Bild + specs
http://www.accuphase.com/m-60_e.htm#

Du kan söka märkesvis på audio-markt.de, finns även Plinius som ser riktigt schyssta ut, låter likaså schysst. Men om du lyssnar och ser Pass X-350 så kanske du inte längre vill titta på annat Lycka till...
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/22 :  19:01:59  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Skurt:
quote:
Har du kanske samma fördommar som jag? Ett slutsteg ska vara mycket metall, väga mycket och ha många watt, det ska dessutom helst stå Krell, Mark Levinson eller McIntosh på det (med utrymme för en hel del undantag, som de senare Pass-modellerna och Plinius-stegen som exempel)

Personligen tycker jag det känns mest värt att köpa 10-15 år gamla grejer, känns som man fick mer för pengarna på den tiden och att utvecklingen på det här området inte gått framåt de senaste åren (ICE-moduler och sånt borträknat) + att andrahandsvärdet på äldre grejer är rätt så förmånligt för köpare.

Där slog du huvudet på spiken! precis mina tankebanor!
quote:
Men om du lyssnar och ser Pass X-350 så kanske du inte längre vill titta på annat

Risken finns att jag inte vill åka hem utan det när jag får se/höra det, därför är jag lite rädd att åka och titta på det, det gräver djupa hål i plånboken....


Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/22 :  20:07:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Men om du lyssnar och ser Pass X-350 så kanske du inte längre vill titta på annat
--------------------------------------------------------------------------------


Risken finns att jag inte vill åka hem utan det när jag får se/höra det, därför är jag lite rädd att åka och titta på det, det gräver djupa hål i plånboken....


Detta steg ligger ju i den undre skalan av din budget, borde ju passa som handsken då

Förövrigt ett steg jag själv gärna hade tagit hem til mitt boende.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:06:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Anti-mono; vad vill du veta !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:39:55  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag vill slå ett slag för Perreaux, har själv haft deras integrerade 200 wattare och var mycket nöjd, deras försärkare använder MosFet och levererar det ljud du eftersträvar. Det finns/fanns ett par monoblock som dyker upp då och då till salu, ett hett tips.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000