HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anonyma Audiofiler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:35:35  Show Profile Send DonMega a Private Message
Hej jag hittade det här på nätet. Mycket nöje!

"Hej, jag heter Börje och jag är Audiofil."
Så började varje möte på behandlingshemmet "Anonyma Audiofiler" för hifi-missbrukare. Nu har jag varit "tyst" i fjorton månader och det känns bra. Men jag höll på och få ett återfall på julafton när jag var framme och skuvade på basen hemma hos syrran. "Stilla natt" hade inte mycket under 100 Hz, så...

Det började redan i plugget när jag byggde högtalare i spånskiva hemma i farsans garage. Så småningom gick jag över till tyngre grejer med 15" i basen och så där. Man ville hela tiden förbättra ljudet men det kändes aldrig nog. Det skulle vara brantare filter och högre verkningsgrad. Och för att inte tala om rak frekvensgång! Polarn och jag blev som besatta i att ha helt rak frekvensgång genom hela ljudsystemet. Det var nog det som gjorde mig beroende helt enkelt. Det blev en tävling för oss.

Efter plugget lyckades jag skaffa mig ett liv så då minskade begäret under en period. Jag trodde nästan jag var fri när nästa stöt kom: CD-skivan. Jag blev tvungen att köpa alla mina plattor igen, på CD. Och då måste man ju förstås lyssna noga och jämföra om det lät så mycket bättre än på vinylerna. Jag trillade dit igen...

Sen var kört. Jag kunde köpa guldplätterade kontakter för flera tusen kronor i veckan! Och jag slukade förutom nya apparater även isolationstransformatorer, skärmade nätkablar, vibrationsdämpande fötter, svindyra signalkablar, antistatmattor och mycket annat. Inne på muggen låg alltid travar med hifi-tidningar. Till och med min morsa hotade med att säga upp bekantskapen!

Nåja, på något sätt var jag ändå på väg att bli gift. Men jag missade mitt eget bröllop eftersom jag satt sex veckor i sträck och provade ut olika elektrolytkondensatorer till min förstärkare. Sex veckor...

Bröllopet var droppen. Jag insåg att jag måste söka hjälp. Så småningom kom jag in på behandlingshemmet "Anonyma Audiofiler" och där fanns enbart en gammal kass TV med sprucken högtalare. Det var ju en enorm smärta att bara ha den att lyssna på när hifi-attackerna satte in. Snacka om "cold turkey"! Och det blev inte bättre av att alla de andra patienterna bara snackade tekniska specar så fort personalen vände ryggen till.

Suget fanns där hela tiden. Det bästa på hela dagen kunde vara när man lämande in disken i matsdalen. För det var ju en slags "återgivning". Tyvärr inte ljudåtergivning... Man kunde också gå och prassla lite bland löven och blunda samtidigt som man fantiserade om att det var ett par fyrvägs, faslinjära högtalare med bi-ampmatning som man lyssnade på.

Jag höll på att straffa mig ut när jag smugglade in en CD-walkman med ett par elektrostatlurar. De kom på mig när jag satt och frossade i Donald Fagens "The Nightfly". Fan, detta tighta trumljud...

Nåja, jag klarade av att bli fri från begäret även en andra gång. Jag var säker på att jag blivit helt avtänd. Då kom nästa döds-stöt: surround-ljud eller 5.1 som det också kallas. Nu skulle man ha fler än två högtalare hemma i vardagsrummet. Jag trillade dit direkt och köpte arton olika kompletta system under loppet av två månader! Ingenting dög och då åkte det ut. Och så in med något nytt. Jag fick ju åka runt hela stan eftersom jag blev så välkänd bland handlarna.

Surround-ljud gällde ju både ren musik och filmljud. Det gjorde ju att jag kunde sitta flera dygn i den optimalt placerade soffan och se en och samma film eller lyssna på en platta om och om igen. Men med olika kablar eller olika placeringar på tavlorna eller något annat som påverkade ljudet på något sätt. Du anar inte hur många olika kombinationer det finns på saker och ting... Kroppen var helt uttorkad när jag till sist åkte in på behandlingshemmet igen!

När jag sitter här och tänker tillbaka så känns det väldigt märkligt. Jag har ju provat ALLT! Jag har varit kund hos alla elbolag, jag har haft sextiosju olika sortes högtalarstativ och jag har hängt upp och ner i en sele för att lyssna ut den perfekta lyssningspositionen. Men jag var inte ensam. Vi var ett gäng som kunde jag ägna hela helger åt experiment som "skivspelarens placering i förhållande till proppskåpet" och mycket annat.

Egentligen ångrar jag inget. Jag hade nog gjort samma sak idag, fast då hade det väl blivit ännu värre gissar jag. Det finns ju så mycket mer att välja på nu. SACD är tunga grejer! Men jag gillar inte det där "ful-tjacket" som ungarna plockar hem från internet. MP3 låter bara skit! Nej, audio-filer ska vara helt okomp... Sa jag audiofiler...?

M. Allvalley






berglund
Member

189 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:41:36  Show Profile Send berglund a Private Message
Störtskön läsning :-)
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:43:46  Show Profile Send Harman a Private Message
Kul.....tror nog att vi är många som känner igen oss i delar av detta...*skratt*

Tack för underhållningen...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:48:07  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
. Från Yttermera.se finns mycket kul där

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:54:45  Show Profile Send DonMega a Private Message
Jag skrattade mycket när jag läste detta.

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/21 :  11:03:41  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Veckans garv!



Fast visst känner man igen sig...

/P
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/10/21 :  11:05:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Många sanningar...........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/21 :  11:06:22  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Läskig läsning ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/21 :  11:18:26  Show Profile Send mwali a Private Message
audioFil?

Det finns många fler undergrupper.

Någon som känner igen sig som?

audiolist
audiorast
audioman
audiot

/Martin

Edited by - mwali on 2004/10/21 11:18:46
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/21 :  11:26:32  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej allihop,

Mitt namn är Dennis... och!.. och!....
eeeeehhmmmm!!!

Jag är Audiofil!!




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/21 :  12:46:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vissa är annonyma, andra inte.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/21 :  12:49:02  Show Profile Send DonMega a Private Message
EA. Förstod du det roliga?

Eller var din analys "vissa är annonyma, andra inte."?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/21 :  13:03:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag ser det roliga DonMega. Parallell till anonyma alkoholister.
En skilnad är att man kan vara öppet audiofil, behöver inte vara annonym!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/21 :  13:42:45  Show Profile Send filkingian a Private Message
Hähä, mycket rolig!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/21 :  13:55:54  Show Profile Send edison a Private Message
hmmm...lyssnar mkt på Donald Fagen, dock inte i walkmanlurar...är jag i farozonen nu...?

Min plånbok är min bästa trygghet mot full utbrott av "Audiofili" Konstigt, vad annat än det kan göra en lite lätt "glad" att p-boken är så...tunn (alltså inte pga alla hifigrejor jag köpt, möjligen på andra mer tråkiga utgifter ;-)
-------------------------------
Har läst att vinylen vinner terräng om än sakta...ska myndigheterna kanske kompensera (kommande) sänkt alkoholskatt med en VINylskatt...?
Kunde nog rädda några som annars riskerar att åka dit i återfall efter långvarigt CD-missbruk...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/21 13:57:28
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/21 :  14:49:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Gammal goding i repris.

Bravo
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/10/21 :  21:15:50  Show Profile Send Lomen a Private Message
Klock rent mycket bra. Man känner sig lite träffad. Var bara tvungen att visa denna tråd för min sambo, hennes komentar var: är det du som har gett dig tillkänna och skrivit det här?

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/10/22 :  00:29:43  Show Profile Send matså a Private Message
Tur man inte är i farosonen, långt därifrån. Jag har bara skaffat ny kabel, Sword heter den visst.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/22 :  00:45:29  Show Profile Send Ayn a Private Message
Då är du definitivt i farozonen matså! Välkommen!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/22 :  09:08:47  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jäklar.........
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/22 :  12:22:43  Show Profile Send gcs a Private Message
AA= Anonyma alkoholister eller Anonyma audiofiler.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/22 :  13:03:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inget att skratta åt.
När frugan inte står ut längre och du får sälja anläggningen på grund av skilsmässan samtidigt som du blir vräkt på grund av grannarnas klagomål och får sparken från jobbet för att du är ute på internet och skriver en massa strunt på olika hifi-forum, då hamnar du i rännstenen utanför din lokala hifibutik, sittande bland dom andra utslagna audiofilerna och langar runt billiga MP3-spelare till varandra.
Sådant är djupt tragiskt, så det gäller att vara uppmärksam på tecken på audiofili, och söka för det i så tidigt skede som möjligt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/10/22 17:29:29
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:17:20  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag drömmer om Sanken-transistorer på natten...

Wizard
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:20:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag har börjat smussla undan lite pengar till ny hifi..........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/22 :  20:27:49  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Alle audiofile oppfordres herved til å stå frem med sin legning. Det er ingenting å skjemmes over!

Hmmm....må erkjenne at jeg går på private treff - for audiofile...


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:50:57  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag kunde inte inte somna i natt. Låg kallsvettig och funderade om Audio Note kunde vara något för mitt slutsteg. Bara fyra timmars sömn igen. Snart mister jag jobbet...
mvh

geldis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000