HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Pinsam fråga...SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

YggE
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/10/20 :  19:53:06  Show Profile Send YggE a Private Message
Hej

Jag har en riktigt pinsam fråga, som jag inte har lyckats lösa på 5 minuter, så frågan bollas ivrigt till er experter...

Jag har en Primare DVD30 som jag i eftermiddags har matat med min första SACD skiva.
Enligt omslaget skall Sting-skivan kunna avnjutas i 5.1.

Min koppling mellan DVD30->SPA20 är en digitalkabel.
Får jag detta att fungera med 5.1 ljud, eller måste man inhandla 6st analogakablar för detta ändamål?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/20 :  20:11:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ja, tyvärr.
Det finns utrustning som klarar överföringen digitalt (Sony, Pionner och Denon om jag inte minns fel) men vi ditt fall är det nog analog överföring som gäller.

edit: Jo, jag menade analog. blev fel i hastigheten

Edited by - f95toli on 2004/10/20 21:11:18
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/20 :  20:18:54  Show Profile Send TBA a Private Message
Analoga.

OOps såg inte att det redan var svarat.

Edited by - TBA on 2004/10/20 20:19:36
Go to Top of Page

YggE
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/10/20 :  20:56:05  Show Profile Send YggE a Private Message
Okej, lite förvirrad blev jag nu, men om jag tolkar dig TBA rätt, så menar f95toli att det är ANALOG överföring som gäller..?
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/20 :  21:04:26  Show Profile Send TBA a Private Message
Svar ja analog.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/21 :  09:17:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
För via den digitlautgång som du har så kan du inte få ut SACD digitalt, det är inte många produkter som klarar det överhuvudtaget, tror inte Sony; pionerr eller Denon heller gör det, kommer nästan bara att tänka på EMM Labs och Dcs när jag tänker på DSD ut....

Så JA, det blir att köra med analoga kablar för din del....

/Martin
Go to Top of Page

YggE
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/10/21 :  09:52:55  Show Profile Send YggE a Private Message
Tack för all hjälp!

Ett SACD-kit är beställt från MarcusCables...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/21 :  12:18:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
MartinH: Sonys senaste förstärkar/CD kombo i ES-serien klarar väk SACD digitalt (via Firewire eller liknande)om jag inte minns fel; och jag är nästan säker på att Denon har något liknande (DenonLink eller vad de nu kallar det). Pioneer är jag dock osäker på (dock vet jag att de klarar DVD-A via Firewire).


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/22 :  09:36:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo du har rätt i att dom använder en firewire länkmellan sin cd och förstärkare, detta för att få en högre överföringshastighet, möjlghet för kommunikation mellan apparaterna osv...

Men detta ger inte DSD ut digitalt till en annan produkt dock, utan bara en smidigare kabel iom att man bara har en kabel mellan produkterna..

Detta är nog samma lösning som Denon/Pioneer har...

Men ren SACD digitalt ut så man kan koppla på en DA är det inte många som klarar...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/22 :  09:59:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Eh?
Det är ju fortfarance en digital signal och DACarna sitter i förstärkaren, så vad menar du?
Huruvida signalen är DSD-kodad eller inte har väl inte med saken att göra.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/22 :  10:05:23  Show Profile Send Bubben a Private Message
Vad jag känner till så finns det ingen maskin som klarar av att skicka DSD eller DVD-A digitalt utanför sin egen tillverkare.
...som vanligt krånglar jag till det i text, men ni förstår nog.

En pioneer-firewire kan inte kopplas till en sony firewire osv, om det inte har kommit något nytt under solen...

dCS har inte heller den möjligheten eftersom de skickar dubbla balanserade digitala signaler mellan transport och DAC.

Och jo, hur signalen är kodad har högsta betydelse. DSD och PCM är inte kompatibla.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2004/10/22 10:06:42
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/22 :  10:28:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo att kodningen har betydelse vet jag, men vad jag menade är att signalen i vilket fall är digital.
Man kan väl hoppas på att tillverkarna så småningom kan enas om en standard åtminstone för hårdvaran.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/22 :  11:24:49  Show Profile Send Bubben a Private Message
Standarden finns, men om jag har förstått det rätt så släpper inte sony patentet, eller något liknande, så man kan få ut DSD-signalen genom en standardiserad digital-utgång.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/22 :  11:28:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad som händer i sonys fall tror jag är att signalen kodas i dacen i cdspelaren, sen använder man firewirekontakten för överföringen, det blir inte en signal såsom det blir i PCM där man kan använda en extern DAC för avkodningen.... Sen att firewirekabeln är en digital kabel är en annan sak, tror man likaväl skulle kunna använt en annat standrad, men vad jag läst mig till så används den för att den kan medge tvåvägskommunikation mellan enheter...

Att få ut en DSD okodad är som sagt bara ett fåtal transporter och spelare som har....
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:14:53  Show Profile Send A8 a Private Message
MartinH, det var något av det mest förvirrade jag läst. Tror du signalerna i firewire är analoga?
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/22 :  15:10:11  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Men... om man ska kunna skicka en DSD-signal till en processor/reciever, borde inte den då ha en SACD-logga på sig, dvs dekoders för DSD? Det har jag nog aldrig sett...?

Bara för att röra till det ytterligare...

/P
Go to Top of Page

YggE
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/10/22 :  16:01:16  Show Profile Send YggE a Private Message
Hehe

Jag tror visst att frågan inte var så pinsam trots allt!
:)
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/10/24 :  14:04:38  Show Profile Send hjort a Private Message
Inga frågor är dumma, bara den som inte ställs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000