HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det här med effekt och ström....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:39:10  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Måste få en sak utredd tänkte jag:

Kollade runt på nätet och såg bla att Rotels fetesteg (2x380W) lämnar ca 210 A, medan dess mindre kompis (2x200W) lämnar 240A. Vad jag har hört så är strömmen viktigare än effekten och jag undrar då; varför då köpa det stora när det lilla har bättre strömresurser?

Ett annat exempel: Hifi&Musik bänkade NAD:s minsta stärkare (2x25W eller nåt) till 95A, hur fasen kan den lämna så mycket, inte ens min C370 lämnar så mycket, men min har ca 6 ggr högre effekt.

Så, hur hänger allt detta ihop med ström och effekt. Jag vet att Klass A stärkare inte har många W men driver på som attan ändå, men jag är mest nyfiken på "vanliga" stärkare.

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:02:37  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Rotel RB 1090 lämnar mer än så, kolla här http://www.xlfidelity.se/rotel/rb1090r.htm

Jag hade ett såmt en kort tid ,en det lätt inget vidare (inbyggd loudnes). Detta trots att att sa att det skulle vara så bra.
Det blev ett par gamla krellsteg istället på 2X100 Watt klass-A och det blev fan så MKT bättre. Detta trots att det är ett par gamla antikpjäser. Allt som är nytt låter inte bättre.
Men hur det funkar är utanför mitt område, vet bara att det funkar.
Mvh
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:07:01  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
På Lefflers står det 2x221 A iaf, men skit samma man ska väl ta mätningar med en nypa salt kanske...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:13:38  Show Profile Send norman a Private Message
Känns lite dumt att man anger strömsiffror hit och dit.. man har ju typ bara nytta av den informationen om man kortsluter utgångarna.. om man har en högtalare som sjunker till 2ohm och en stärkare som kan lämna max 40v ut så kan strömmen max bli 20A.
Man borde ange max utspänning och minsta last en förstärkare kan driva utan att börja dista... men som vanligt inriktar sig marknadsföringen på nån enstaka parameter som låter bra i folks öron för tillfället..

t.ex. så kan min elsvets lämna en hel massa ström, men kopplar jag in den till mina ca 6ohms högtalare flyter det minsann ingen stor ström eftersom elsvetsen bara kan lämna några volt ut...

Edited by - norman on 2002/10/03 12:19:18
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:14:14  Show Profile Send Rebo a Private Message
Fäst inte för mycke vikt vid deras ström mätningar och angivelser. Den kanske kan lämna 200A men under otroligt kort tid i så fall.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:41:24  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Originally posted by norman
t.ex. så kan min elsvets lämna en hel massa ström, men kopplar jag in den till mina ca 6ohms högtalare flyter det minsann ingen stor ström eftersom elsvetsen bara kan lämna några volt ut...



Det skulle säkert inte låta så särskilt bra heller.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:02:03  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Fäst inte för mycke vikt vid deras ström mätningar och angivelser. Den kanske kan lämna 200A men under otroligt kort tid i så fall.



Ocn när skulle det behövas att en förstärkare lämnar ström länge!? Även basanslag kan anses vara transienter vilket innebär att förstärkaren bara behöver kunna lämna en kraftig "strömpuls" ett kort tag! Men okej, om man lyssnar på en 1 Hz ton på hög volym under lång stund så behöver den kunna lämna ström länge!

Det är alltså vid basanslag som impedansen faller hos en högtalare! Eftersom basmembranet (och egentligen alla membran, men särskilt basen!) är tyngre att sätta i rörelse så krävs det en kraftigare spole och samtidigt en större ström för att sätta denna i rörelse. Därför är strömkapaciteten väldigt viktig för att få en ren och snabb bas! När sedan membranet vill återgå till sitt ursprungliga läge så induceras en ström från högtalaren som vill gå in i förstärkaren och då måste förstärkaren klara av att "stå emot" denna ström! En för strömklen förstärkare klarar inte detta och basen blir t.ex. inte alls lika. Min erfarenhet är definitivt att strömmen är oerhört viktig för just baskvalitén och informationen om strömkapacitet är helt klart värt att ta på allvar!

Förstärkarwatt är en djungel att sätta sig in i, bäst är att alltid testa med de högtalare den ska driva! Man kan ta ström och Watt som hjälp att grovgallra innan man börjar kånka hem något! Sen har vi ju det här med ljudkvalitén också....

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:17:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Deamonbreed

Måste få en sak utredd tänkte jag:

Så, hur hänger allt detta ihop med ström och effekt. Jag vet att Klass A stärkare inte har många W men driver på som attan ändå, men jag är mest nyfiken på "vanliga" stärkare.



Pja, till att börja med, så är effekten ett resultat av värdet på strömmen och spänningen.

Är högtalaren lågimpediv, så behövs mer ström.
Är den högimpediv, så krävs mer av spänning istället. Kan man kanske säga...

Förr användes högimpediva rörstärkare, då kördes dessa mot högtalare med kanske 800 Ohms impedans, vilket var ganska lämpligt.
Idag används lågimpediva transistorer. Högtalare idag ligger på mellan 4 och 8 Ohm.

Yttermera kan man mäta under ett otal olika förutsättningar. Exempelvis kan man mäta så att Epkpengs farmors postorderapparat ger ett effektvärde på 350 watt. Det är alltså säkert inte ren lögn, bara ett mindre lämpligt sätt att mäta.

Jag tror dock att man skall tänka bort mätvärden. Mycket fungerar alldeles utmärkt, vad gäller tillfredställande ljud under domestiska betingelser!

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2002/10/03 13:23:10
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:20:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Förr användes lågimpediva rörstärkare, då kördes dessa mot högtalare med kanske 800 Ohms impedans, vilket var ganska lämpligt.
Idag används högimpediva transistorer. Högtalare idag ligger på mellan 4 och 8 Ohm.



Ska det kanske vara högimpediva rörstärkare och lågimpediva transistorstärkare?

Eller högimpediviga rörförstärkare och lågimpediviga trissestärkare?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:20:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
Klart det är viktigt att den kan ge mycket ström. Men alla har sitt eget lilla sätt att mäta hur mycket ström en förstärkare kan ge så jag skulle inte fästa så mycket vikt vid Rotels angivelser. 200A är ju otroligt mycket ström. Jag skulle gissa på att den inte klarar av att ge en sådan ström ens under en period av en hel baston utan att nått brinner upp.

1090 monstret ger 700 watt i 4 ohm. Eftersom det är lägre än 2x det som den kan ge i 8 ohm så är det strömmen som begränsar effekten här. Det innebär alltså att den kan ge ca 13A kontinuerligt, vilket är väldigt mycke.
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:22:19  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by Deamonbreed

På Lefflers står det 2x221 A iaf, men skit samma man ska väl ta mätningar med en nypa salt kanske...


= 441 AMP.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:24:09  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref


Ska det kanske vara högimpediva rörstärkare och lågimpediva transistorstärkare?





Tack!

Fan, det ringer hela tiden. Jag hinner inte tänka!...

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/03 :  13:26:46  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

quote:
Originally posted by Deamonbreed

På Lefflers står det 2x221 A iaf, men skit samma man ska väl ta mätningar med en nypa salt kanske...


= 441 AMP.


Låter som en kortslutningsström under någon millisekund.
Borde vara extremt lite volt till den amperestyrkan.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000