HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på ny förstärkare (<= 15000) önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/10/19 :  15:52:56  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

Nu börjar det bli dags för en uppgradering på förstärkarfronten.

Jag använder för tillfället en receiver från Onkyo (TX-DS797) både för hemmabio och till stereo. Med andra ord kan jag säkert få ett rejält lyft genom att köpa en ny/begagnad två-kanals förstärkare av god klass.

Som källa använder jag en Denon DVD-3800 och högtalarna består av Swans Diva 5.1HT. (Högtalarna borde inte ställa till några speciella problem eftersom de har en nominell impedans på 8 Ohm och känslighet på 90 dB). Till frontarna används Audioquest Granite högtalarkablar.

Eftersom jag som ni säkert förstår även är inne på hemmabiofronten vore det att föredra att förstärkaren ska kunna användas som rent slutsteg då jag använder hemmabion. Maxbudgeten (begagnad/ny) ligger på cirkus 15000:-

Några intressanta alternativ jag hittat är:

* Advantage Thor
* Antique Sound Lab XX
* Gryphon Callisto 2100
* Krell KAV 300iL (300i ?)
* Pathos Classic One
* Plinius 8200
* Roksan Caspian
* SAT Amplifix


Tar gärna emot kommentarer om, eller jämförelse av, dessa modeller. Förslag på andra förstärkare som ryms inom min budget tas också tacksamt emot.

Mvh
Dr_drövel


edit: Lade till information angående högtalarna
edit2: Ändrade i listan över intressanta alternativ.

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/10/20 11:04:47

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:03:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Klipper och klistrar in ett inlägg jag lagt på ett annat forum som jag tycker ser väldigt intressant ut.

Om denna integrerade försträkare har ägaren av Timaudio skrivit "It sounds neutral with a little tube warm style, powerful and good control, that's the sound I like privately, about built quality, I think it's the best Audio equipments China has ever made uptodate, it looks simple but noble" - kan tillägga att från landet i öst Kina kommer mycket Hifi utrustning som konkurrerar väldigt bra i mellan eller ska vi säga "svensson" prisklassen

Effekten ligger på 2*200w 8ohm, den väger in på matchvikten 36kg. priset ligger på ca. 12-13 000:-

Zell ZD200MKII



Ett alternativ som kan vara högintressant. Ska tillägga att jag har själv ingen erfarenhet av denna förstärkare, inte ännu iaf men jag hoppas få den. Intresserad? jag kan skicka länkar till mer info, den har delbart för/slutsteg.

Själv har jag bara lyssnat på Thor av dem du räknar upp, och den var absolut ingen höjdare tycker jag. Säkert bra för vissa, inte alls för andra.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/10/19 16:04:30
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:09:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
300i skulle jag INTE rekomendera, efterföljaren är bättre....

Thor hittar du nog inte begangnade än... Men vem vet, snart kanske nån vill byta...
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:10:10  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@Mangew: Tackar för det snabba svaret. Har också sett den besten på Coem Audios prislista. Men, jag är mycket skeptiskt till att beställa något som varken jag eller någon annan på forumet testat.

/Dr_drövel


"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:12:10  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@MartinH: Jag har också förstått att 300iL ska vara klart bättre, men då pratar vi väl om lite andra priser misstänker jag. Menar du att 300i inte ens är ett bra alternativ för sitt pris (vilket i det här fallet är runt 13000 kronor)?

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/10/19 16:16:53
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:53:07  Show Profile Send Metal a Private Message
Jag har precis ersatt min 300i med en Thor. Tycker den är bättre på alla punkter.

/F
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:55:36  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@Metal: Har förstått att Thor ska vara ett riktigt bra klipp för sitt relativt "blygsamma" pris. Tyvärr betyder det ju också att det är svårt att få tag på ett begagnat exemplar.

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:26:57  Show Profile Send MosFet a Private Message
Med en känslighet på 90db räcker ju Amplifixen bra. Den har ju slutstegsläge och kan fås begagnad för runt 8.000kr. För "normala" laster står sig den bra även mot Thor och man kan ha kvar sin gamla hifimöbel.

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/10/19 :  22:52:22  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag vet att det har sålts två Thor på forumet så visst har det kommit begagnade redan.

/Mikaell.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:22:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, slänger ut ett tips till..en till av säkert många kandidater. Varför jag tar med denna är att denna tycker jag personlgen bättre om än Thor:en. Har faktiskt hört båda...

http://www.pathosacoustics.com/indexeng.htm

Och en till som delar denna uppfattning:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=304&hl=pathos

Om jag inte missminner mig har den också delbart för och slutsteg, rätta mig gärna om jag har fel.

Nu får de vara nog från min sida, lycka till


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/10/19 23:26:10
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:50:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle kolla på senaste nyheten på Audio Concept.
En intergrerad ALS med 300 rör - för 15k

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:59:12  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Värt att notera angående Thor så har den ökat i pris då jag mailat förfrågningar om denna till Hifi-Consult. Det nya priset är 22900,- Om man nu ska köpa nytt.

Vänligen
Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/20 :  01:30:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tycker nog att om kan välja mellan nämnda Krellprodukter och Thor bör båda få en chans. Thor låter bra för sitt pris och kan begagnat hamna en bra bit under budgetramen.

Bravo
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/10/20 :  08:55:53  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@MosFet: Amplifixen noteras härmed som ett intressant alternativ.

@Mikaell: Jo, jag vet att det dykt upp några Thor. En av dem gick faktiskt till en av mina arbetskamrater i förra veckan.

@mangew: Pathos har ju onekligen ett mycket tilltalande yttre. Vore definitivt intressant att lyssna till dom eftersom jag aldrig har lyssnat på en rörstärkare.

@Zalve: Vilken av ASL modellerna är det du talar om?


Äntligen uppe i 100 inlägg!

/Dr_drövel


edit: Noterade antalet inlägg.

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/10/20 09:18:25
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:36:35  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jag tycker personligen mycket om Roksan Caspian.
Ge den en chans! Det kommer du inte att ångra.

/Sudden
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:50:35  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@Sudden: I somras läste jag en recension av Roksan Caspian M-series förförstärkare + monoblock, och de vann testet mot bland annat Audionet, Naim, Bryston m.fl.

Men, hur är det med den integrerade Caspian, kan den användas som rent slutsteg?

Plinius 8200 skulle kanske också kunna vara ett alternativ. Är det någon som har erfarenhet av denna?

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/10/20 :  10:11:23  Show Profile Send Sudden a Private Message
Caspian IA kan (mig veteligen) användas både som slutsteg och försteg och så klart som IA.

/Sudden
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/20 :  10:52:50  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Plinius 8200 skulle kanske också kunna vara ett alternativ. Är det någon som har erfarenhet av denna?


Jag har haft en sådan och körde den både som integrerad och som slutsteg i hemmabion, det fungerade fint.

Vad är du ute efter för ljud? Pliniusen har kraft i botten, spelar aldrig hårt utan upplevs som lite mjukare i toppen. Är detta vad du är ute efter eller vill du ha mer analytiskt ljud?

Om du kan sträcka dig upp till ca 20 kkr så bör du kunna få tag på en Gryphon Callisto 2100. Det är en förstärkare som har ännu mer "drag" och är lite livligare på topp. Även den går att använda som slutsteg.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/10/20 :  11:04:22  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@gromit: Jag tycker att din beskrivning av hur Pliniusen låter som om det skulle passa mig alldeles utmärkt, dvs. bra kraft i botten och lite mjukare i toppen. Vill inte ha allt för analytiskt ljud.

Jag har lyssnat på en Callisto tillsammans med Martin Logan Ascent och det lät verkligen fint! Sätter upp Gryphon på listan över intressanta alternativ (20000 är verkligen smärtgränsen för mig).

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/20 :  11:21:02  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Rör kanske.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3846807645

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/20 :  11:51:03  Show Profile Send gromit a Private Message
Men Dahlberg, det där är ju ingen integrerad förstärkare..

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/20 :  12:02:22  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hmmm, missade att det var önsvärt .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/20 :  12:08:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
sudden har rätt i sin bedömning av Caspianförstärkaren..
Allt det går...
/Martin
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/10/20 :  14:48:46  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för alla kommentarer och förslag som getts. Fortsätt gärna ge tips och kommentarer.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/20 :  15:30:47  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
ProLogue Two, 40W integrated amplifier

Tubes: 2 x 12AX7, 2 x 12AU7 and 4 x KT-88
Inputs: 4 x line
Outputs: 4 and 8 Ohm
PrimaLuna Adaptive Auto Bias and plate-fuse protection board
Super fast diode-circuitry
Highest quality capacitors where useful
Bor du i närheten av Göteborg kan du få låna en för att "provlyssna" pris: 16.500:- (titta på min hemsida under nyheter!)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/10/20 :  15:46:39  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@Wolfgang: Det är dessvärre en bit till Göteborg eftersom jag bor i Linköping. Noterar dock tipset.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000