HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bytt från RCA till XLR - nu brusar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/18 :  20:48:23  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag bytte just från 4m skräp-RCA till 4m mikrofon-XLR av god kvalitet (dvs inga hifikablar men bra pro-kablar) mellan mitt Rotel RC-995 försteg och mitt NAD 218 slutsteg.

Sätter jag örat mot högtalaren hör jag en mycket märkbar skillnad i brusnivå, XLR-kablarna brusar väsentligt mer (vitt brus). Stänger jag av försteget slutar brusandet. Ingen skillnad oavsett volym på försteget.

Vad kan det bero på? Är det nåt att bry sig om?

Lyssningsintryck i övrigt har jag inte hunnit med ännu. :)

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:17:53  Show Profile Send Bubben a Private Message
Även om kabeln är av god kvalitet så är nog inte den balanserade kretslösningen i rotel-prylarna det.
Balansering ska innebära dubbla signal-nivån. Om bruset ungefär fördubblas när du byter till XLR så är nog allt i sin ordning.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:27:48  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Ja, det låter som det är något fel på den balancerade utgången ifall du hör tydligt brus.

Bubben:
Jag har hört att signalnivån höjs med 6dB. Har kanske fått fel för mig. Det är iaf inte konstigt att kabelförespråkare ofta föredrar XLR då ljudnivån ökas.
Det är ju ett bevis för att en kabel låter tämligen annorlunda.


OT: Är det någon som vet varför XLR-signalen bör höjas jämfört med RCA?

Edited by - Gerhard46 on 2004/10/19 00:31:08
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/19 :  06:28:24  Show Profile Send Calle G a Private Message
Nu är du löjlig, Gerhard46. En balanserad konstruktion är bättre då det minimerar störkänslighet osv. Det är inte utan anledning som man alltid kör balanserat i pro-sammanhang.
Vi har ju en hel tråd med kabeldiskussioner just för att slippa älta det i andra trådar.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/19 :  09:21:57  Show Profile Send Bubben a Private Message
En balanserad konstruktion är bättre om den är rätt konstruerad.
Men eftersom man behöver dubbla antalet komponenter blir det dyrt. Därav, jag tror inte Rotel har lagt några enorma summor på balanseringen, och därför brusar det mer i balanserat läge.
Anledningen till att man använder balansering i pro-sammanhang är för störkänsligheten. Det är ingen parameter man behöver beakta i hemmet.

Med andra ord, det är inte säkert att det blir bättre med balansering, det beror på kretslösningen. Man får jämföra på varje enskild produkt.

Det blir en dubblering av utnivån med balansering, om det är 6 eller 10 dB vet jag inte.
Jag har läst att nivån höjs med 6 dB vid balansering, som du skriver Gerhard, men även att det krävs en höjning på 10 dB för att det ska uppfattas som en dubblering av örat. En dubblering av uteffekten motsvarar 3 dB, men det är inte det samma som dubblering av ljudtryck.
Var det någon som förstod det där?

Edit: Tar bort PM-uppmaningen om OT.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2004/10/19 14:20:33
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/19 :  11:43:18  Show Profile Send Calle G a Private Message
För min del (jag är ju trådägare ;) får ni gärna diskutera vad ni vill när det gäller balanserat kontra icke-balanserat här i tråden, jag är också intresserad.
Mitt slutsteg är ett NAD 218 THX, enligt manualen gäller THX-klassningen endast vid balanserad matning. Tyder det på att det är en bra balanserad konstruktion?
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:32:02  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Är tämligen säker på att båda konstruktionerna är obalanserad. NAD S200 bygger ju på 218 och den låter klart bättre obalanserad.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:28:38  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag tittade lite närmare och tydligen är det så att den passerar THX-certen med avseende på power output och input sensitivity, genom den balanserade ingången endast. Vet inte hur man ska tolka det riktigt.

Jag börjar mer och mer svänga över till att köra obalanserat igen. Hmmm.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:14:43  Show Profile Send markih a Private Message
Balansering innebär i många förstärkare en längre signalväg, vilket innebär större möjligheter till fel. Fördelen med balansering är störningsundertryckning, -inget annat. Hör ni inga störningar när musiken är tyst, finns det inga skäl till att använda balansering, såvida inte förstärkaren kräver det! Vissa försärkare kan naturligtvis vara gjorda för balanserad insignal.

Att nivån blir 6 dB högre beror på att spänningen dubblas, en plus - en minus blir dubbla spänningen.

markih

Edited by - markih on 2004/10/19 14:15:11
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:16:19  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ingångskänsligehetn förändras ju genom balansering, så det tycks vara ett smidigt sätt för NAD att roffa åt sig ett THX-emblem genom att trycka dit ett par balanserade ingångar.

Men har du kollat så XLR-polerna på försteg och slutsteg sitter på samma plats? Så du inte har signal på jord eller nå´t...?
Inte säkert att alla tillverkare följer samma norm på den punkten.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:41:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
"Jag börjar mer och mer svänga över till att köra obalanserat igen. Hmmm."

För att du hör mer brus när du har örat mot dikantelementet? Ett brus som inte påverkas av volymförändring. Hmmmm, har du lyssnat å jämfört än? Det kan finnas fördelar som uppväger bruset som du hör när du sitter å kramar dina högtalare
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:44:06  Show Profile Send Calle G a Private Message
Hmm det borde väl vara nån form av standard kan man tycka.. dessutom är det bara brus som hörs då man sätter örat 1cm från högtalaren, så det är inga stora mängder vi talar om. Ändock - mer brus med balanserad än obalanserad. Men det kanske helt och hållet beror på signalnivån...

Haha det ser ut som mitt senaste projekt, att byta till balanserat slutsteg, har gjorts helt i onödan. Tur att jag ändå är rätt nöjd med mitt NAD-steg. :)

Då ska jag bara hitta en bra RCA-kabel som är 4 meter lång..

Men vänta nu. Ett argument när man pratar långa signalkablar kontra långa högtalarkablar är just störmomentet - tanken är då att en högtalarkabel har högre signalnivå och därför skulle vara mindre störkänslig. Det var därför jag skaffade balanserade kablar, för jag gillar tjocka högtalarkablar och de får inte plats under min matta...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/10/19 :  15:10:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, ingen av konstruktionerna där är väl riktiga balanserade konstruktioner? Så, balanseringen där är bara av ondo, mer komponenter och inga av fördelarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000