HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Von Schweikert VR-4JR eller VR-4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/15 :  09:38:46  Show Profile Send TBA a Private Message
Såg att detta började avhandlas tidigare. Någon här som lyssnat på bägge sorterna. Jag har idag ett par VR-3 som jag är rätt nöjd med.
Men nu vill jag ha bättre ljud och jag gillar Von Schweikert.
Jag har hört VR-4 men de är lite för dyra så då ligger JR nära till hands. Är de ett alternativ till 4:orna. Påminner de om varandra?
Någon som vill vara vänlig att dela med sig. Ska väl ner till Vimmerby och lyssna men skulle vilja ha lite input innan.

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:18:06  Show Profile Send TBA a Private Message
Jag vet att ni finns. Ni som vet.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/16 :  09:57:37  Show Profile Send TBA a Private Message
Ett sista försök
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/10/16 :  11:03:43  Show Profile Send bliss a Private Message
Läs detta och kolla av med killen om du vill ha mer info, http://tinyurl.com/4j9jv Lycka till.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/16 :  11:05:41  Show Profile Send TBA a Private Message
Tackar. Den tråden verkar bra. Skall läsa allt senare idag.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/16 :  12:29:28  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
En liten fråga bara.....hur stort rum har du?

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/16 :  12:48:26  Show Profile Send TBA a Private Message
c:a 30 kvadratmeter. Men frugan är på mig om att köpa hus. Vi kommer i vilket fall som helst behöva större boende om senast 3 år så jag tänker lite framåt också.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/16 :  13:00:44  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Nu kanske inte detta är vad du vill höra men jag skulle rekommendera dig att köpa dig ett par VR-8'or..........om du har plats alltså.....

Denna låda är helt sanslös och har inga som helst krav på effekt bara på kvalitét. Jag driver mina med 25w Audion monoblock till ruskiga nivåer.

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:58:46  Show Profile Send TBA a Private Message
VR-8 Jodå jag känner till dem. Skulle gärna vilja ha ett par, men det finns inte en chans att min fru skulle gå med på det. Man kan ju knappast smyga in dem i vardagsrummet och hoppas att frugan inte märker något. Vet inte vad ett par skulle gå på om man hittar några. Min ekonomiska smärtgräns går någon stans mellan VR4-JR och VR4. Frugans smärtgräns vad gäller storlek går väl vid JR, det blir en del kompromissande när man inte bor själv.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2004/10/16 :  19:20:42  Show Profile Send new order a Private Message
Du kan ju alltid kolla in den här lilla tråden på euphonia.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=859
Jag har lyssnat på både vr-4 och vr-4jr och tycker att det är fantastiskt bra högtalare.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/16 :  19:40:28  Show Profile Send TBA a Private Message
new order: Påminner de om varandra i ljudet?
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/16 :  20:01:37  Show Profile Send TBA a Private Message
Om det blir JR. Var köper man blyhagel billigt? Förmodar någon vapen affär. Men vilken. Gärna Stockholm. Eller en nätbutik med låga fraktpriser. Det lär ju bli några kilo. Mina VR-3 Fyllde jag med grov akvariesand. Om jag minns rätt slutade det på 6-700 kronor. Hade ingen aning om att akvariesand var så dyr. Men butiken låg brevid porten där jag bor så det var bara att springa ner barfota.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2004/10/16 :  20:28:57  Show Profile Send new order a Private Message
Dom är väldigt lika ljudmässigt.Man får väldigt mycket av Vr-4 ljud i juniorerna,men i ett format som är mer hustru-vänligt.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/16 :  20:50:32  Show Profile Send TBA a Private Message
Neue ordnung. Det var precis det jag ville höra. Då är det väl Vimmerby som gäller under hösten.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/16 :  23:07:36  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
TBA:

Du får jobba lite på det där med hustrun.........jag sade att de var stora som vårat gigantiska linneskåp.........men skulle få plats ok i vardagsrummet efter lite mätande.

När de väl stod på plats var de ju mindre.........

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/10/17 :  17:20:26  Show Profile Send redestad a Private Message
Appropå fyllning så har Ultimate i Vimmerby någon sorts "special-sand" som väger helt osannolikt mycket och tydligen ska vara alldeles förträffligt. Om du ska dit så kan en dunk säkert slinka med på köpet...
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/17 :  17:42:04  Show Profile Send TBA a Private Message
VR-8: Det blir nog JR om de låter tillräckligt bra. Något större än VR-4 tänker jag inte föra på tal. Jag törs faktiskt inte.
Redestad: Special sand lät intressant. Det lär ju bli bilen ned till Vimmerby. Jag tänkte ta tåget för att göra det enkelt för mig men ToR 2:a klass 1300 kronor och då var det byte.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/10/18 :  19:32:52  Show Profile Send Kero a Private Message
Om det estetiska är väldigt viktigt, varför inte satsa på VR-4jr och lägga mellanskillnaden till stora 4:orna på elektroniken istället. Ett större/bättre slutsteg innebär oftast inte en lika stor drastisk möblerings skillnad som att välja en större/bättre högtalare. VR-4jr är avslöjande och varje förbättring i signalvägen kommer ge resultat.
Om det skulle bli lika bra vet jag inte, har inte hört VR-4 Gen III men jag vet att VR-4jr har mycket potential och den lösningen kanske skulle vara lättare att sälja till frugan ?? :)

Edited by - Kero on 2004/10/18 19:34:16
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/18 :  19:46:32  Show Profile Send TBA a Private Message
Det lutar åt JR. Sedan dröjer det väl nästan ett år innan det börjar bli dags för nästa byte och det är förmodligen försteget. Det börjar bli lite dyrt nu det här med bättre ljud. Det var billigare i början. Och lättare. Allt lät bättre än det jag hade.
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:57:39  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag har hört båda modellerna. Båda är väldigt bra och slår det mesta i respektive prisklass. Men VR4 är inte prisvärd i jämförelse med JR. Jag äger ett par JR så jag är lite jävig...
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/19 :  07:38:21  Show Profile Send TBA a Private Message
Jag tackar alla för hjälpen. Det blir ett par JR om en månad drygt. Nu ska jag beställa lite skivor.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:48:22  Show Profile Send TBA a Private Message
Förmodligen skall en kompis köpa 3:orna. Annars dyker de upp här under säljes bara så att ni vet
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/10/19 :  20:18:15  Show Profile Send Kero a Private Message
Grattis till ett bra högtalar val !

Jag är oxå lite partisk som Frost, äger själv 4jr sen snart två månader och väntar på LCR-15 och TS-150 nu, dyker nog upp nästa vecka !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000