HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelyftare - Ännu ett lyft för välljudet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:06:11  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
zalve:
"Orsak til att möblerna skulle vibrera ?
OM det är från vibrationer från högtalarna,,, Så bör man nog titta på denna orsak först.
Gäller även tavlor och föremål i bokhyllor. Har man såna virbationer i väggarna så att tavlorna skakar, så kan man nog skippa kabellystfare och inrikta sig på att fixa kontakten mellan högtalare/golv."

Oraken till vibration i golv och annat är inte i första hand att vibrationer letar sig genom högtalarlådornas botten ner i golvet, utan merparten av energin som får saker i rörelse kommer genom luften. Vill du miska vibrationerna, sänk eller stäng av musiken.

ayayay:
"Vilka här på detta forumet kan med en teknisk gångbar förklaring, klargöra vad som är rimligt, och vad som är orimligt inom HiFi (ang: produkter, matchningar mellan produkter, akustiska förutsättningar i rum, etc...)"

Knappt några. Dom flesta som skulle kunnat är avstängda eller har slutat ändå.

datar:
"Varför? Jo för de fungerar troligtvis. Jag har själv aldrig provat eller jämfört men finns prylarna så borde dom fungera. Om nu det skulle vara så att "det märket" inte fungherar alls så undrar jag varför flera andra tillverkare skulle följa "det märkets" produkt bara för att tjäna pengar?"

Bluffprodukter finns i dom flesta brancher, i alla där det finns pengar att tjäna. HiFi-branchen är ett mycket attraktivt och tacksamt mål för folk som vill tjäna snabba pengar.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:14:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Bluffprodukter finns i dom flesta brancher, i alla där det finns pengar att tjäna. HiFi-branchen är ett mycket attraktivt och tacksamt mål för folk som vill tjäna snabba pengar.
Känns mycket orättvist att läsa detta. Merparten av produkterna som faktiskt säljs är inte så esoteriska eller så märkliga i sin funktion.

Det är bara tragiskt om några utmålar den branch som dom själva är delaktiga i som "mycket attraktivt och tacksamt mål för folk som vill tjäna snabba pengar".

Många företag stretar, jobbar och sliter med sina produkter men dessa företag uppmärksammas inte. Istället lyfts diskussioner fram där mer suspekta produkter får en allt större del av rampljuset. Det är roligare och enklare att säga nej, tvi faro, placebo om en produkt än att stå för och driva en "riktig" produkt.

JohnnyF - detta inlägg inriktar sig inte direkt mot dig i sin helhet. Absolut inte. Citatet är från dig, men resten är min allmäna åsikt. Hoppas du förstår mig.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:30:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Jonny_Fiasco!
quote:
Bluffprodukter finns i dom flesta brancher, i alla där det finns pengar att tjäna. HiFi-branchen är ett mycket attraktivt och tacksamt mål för folk som vill tjäna snabba pengar.

Vad menar du "egentligen" med detta innlägg

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:34:19  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
EA: "Känns mycket orättvist att läsa detta. Merparten av produkterna som faktiskt säljs är inte så esoteriska eller så märkliga i sin funktion."

Jo, merparetn av _alla_ produkter ja. Men...
Det finns gott om produkter som inte har någon funktion alls. Annat än att det kanske är kul att pilla med och ser coolt ut. Men det är inte under dessa förespeglingar det säljs. Ytterligare andra som inte alls fungerar som påstås, utan precis tvärtom. Jag har sagt det förr och säger det igen:

Om inte tillverkaren på ett trovärdigt sätt kan redogöra för hur produkten fungerar så fungerar den högst troligt inte alls.

En sak man också kan fundera på om man är spekulant på en produkt som kanske inte har en helt självklar funktion är om produkten eller liknande produkter används någon annanstans. Håller man på med kabellyftare i industrin? Inom medecinteknik? Lab? Det gäller inte bara kabellyftare utan även andra produkter med ytterst tveksam funktion, som små blå lampor, papperlappar med en blå "motfärg", små ploppar att klistra på komponeneter, elektretfolie i gardinerna och ja jag skulle kunna sitta och skriva hela kvällen.

Gott folk! Använd era slanter till vettiga produkter som faktiskt fungerar, och som ger stora och bra resultat, med hög WAF.
Kvällens tips: Mattor!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:37:33  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
FBK:

"Vad menar du "egentligen" med detta innlägg"?

Att det finns massor av produkter som sälj med falska påståenden om deras funktion. Såväl inom HiFi som andra brancher. Men det verar vara ovanligt mycket i just HiFI-branchen.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:43:07  Show Profile Send lasselite a Private Message
"Jag ska faktiskt redan ikväll prova detta.. "

Heja datar, lovvärt. Det ska bli intressant att läsa vad du kommer fram till önskar man kunde vara med. (utan ett uns av ironi)
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:45:37  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Elbolagen kommer höja priset hädanefter. Sydkraft kör redan med gigantiska cable lifters ala stål.. Cable lifters in cable lifters out! Ja ni är för kära grabbar!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:48:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
JF:
Jag menar att man istället för att svartmåla hela branchen (eller skriva att det verkar vara ovanligt mkt falskhet i branchen) kan man ju visa vad man SKA ha istället. Föregå med gott exempel, heter det väl?

Vidare känns det inte som att speciellt många köper elektretfolie för gardinerna.
Det är inte många som har Cable Lifters.
Å blå lampor? Vad är det för fel med det nu då?
Hur många här sätter dit ploppar på elektronikkomponenterna?

Det hela känns uppschasat från nejsägarna som inte ser annat än bluff å båg, vad dom än tittar på.

Verkligeheten är, att den riktigt stora merparten sitter med rätt förnuftiga anläggningar. Belts prylar är sedan länge borta. Om nån dragit fram dom grejjerna igen, känns det inte som att det är vanliga hifinissen som gjort det. Snarare nejsägarna.

Om du tycker annorlunda är det bara till att gå in under Medlemmarnas System och PM'a mig en lista. Jag ger full sekretess på listan (dvds JAG kommer inte lämna ut den, men datorernas säkerhet rår jag inte på). Rummets beskaffenheter lämnar vi utanför denna gången. Fokusera dig på ploppar på elektronikkomponenter, folie i gardinerna, felaktig färg på lampor, motfärgade papperslappar etc. Når du till 10 sånna system här eller på euhonia (eller visst - faktiskt) så sure.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/19 :  20:01:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det hela känns uppschasat från nejsägarna som inte ser annat än bluff å båg, vad dom än tittar på.

Mitt i prick Engholm.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/19 :  20:14:25  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag skulle gärna vilja se den listan

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/10/19 :  20:34:18  Show Profile Send mats31 a Private Message
Måste nog i stort stötta Johnny_Fiasco i hans vettiga resonemang.

Vilken annan bransch har så många "Accesories of the year" med ytterst odokumenterade effekter?

Apropå 'kabellyftare' --- kanske en affärside för Vattenfall, Fortum m.fl...att sälja HiFi-el till lättövertygade.... 120 öre /kWh för extra ren porslin i högspänningsstolparna, 150 öre /kWh för kvantpurifierare i distributionen, ...för att inte tala om vem som bränt in ledningarna effektivast...

Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:09:04  Show Profile Send erixon a Private Message
Utan att på något sätt ta ställning i debatten... Det skulle kunna finnas en teoretisk förklaring.

Många tillverkare försöker ta bort magnetiska metaller i närheten av elektroniken. Man använder kopparskärmning och aluminium i chassin. Kontakter, kablar och liknande ska ha så ren koppar som möjligt.

Vad har nu detta med kabellyftare att göra?

Jo, många har ett lyssningsrum där golvet består av en betongplatta med en plastmatta eller parkettgolv ovanpå. De gånger som jag har sett en byggarbetsplats, så vimlar det alltid av armeringsjärn på korsan och tvärsan, som bl a gjuts in i golvet. Dessa armeringsjärn ligger förmodligen bara några centimeter under våra kära kablar. Alltså tillför vi ett magnetiskt material i närheten av kablarna, och rent teoretiskt bode detta kunna påverka ljudet (tror jag).

//erixon

"life is to short for boring hifi"

Edited by - erixon on 2004/10/19 21:17:01
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:25:33  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Som nämnts tidigare tänkte jag prova att sätta hårdare vikt papp som jag kliper ur ett v som kabeln får ligga på. Jag lyssnar för fullt och jämför. Jag lär återkomma med en rapport senare.

Väl noterat att det är en ganska så enkel lösning men när det talades om att man hörde skillnad genom att bara sätta upp kablarna på plastmuggar blev man ju nyfiken.

Skulle det av förmodan inte fungera så är det heller inte sagt att alla andra kabel lyftare inte fungerar heller. Som sagt. Detta ÄR provisoriskt.

Ber om att få återkomma senare...

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:46:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
mats31:
Japp. Det FINNS märkliga produkter. Det säger jag inget annat än. Det jag vänder mig mot är att det svartmålas med bred pensel.
Hur många här, på faktiskt eller euphonia HAR nån av alla dessa tingestar som är synonym med voodo (Belts olja, grejjer i gardinerna, fel färg på lysdioder, cable lifter, etc)? Är det en majoritet? Är det en minoritet? Och om det är en minoritet - spelar det då så stor roll?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/19 :  22:29:16  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej alla!

Har nu testat att lyfta kablarna som jag beskrev ovan. Jag gjorde även så att jag klippte ur bitar av bubbelplast (ni vet sådandär embalageplast som man så roligt knäpper på så det smäller till) som jag la under mina kabelhållare.

Jag har nu provat detta i ca 2 timmar, lyssna o jämföra.

Jag körde låtar av blandannat Cat Stevens, Peter Le Marc och Kenny Rogers.

Innan jag satte på mina kabellyftare spelade jag en låt för att sedan sätta på kabellyftarna och spela igen. Dett var vid det första försöket och först blev jag ... Gjorde det sådan skillnad!?!?!

Jag laborerade med olika låtar och provade med och utan kabellyftare. med tiden så insåg jag att den shock jag fick vid första försöket troligtvis var någonslags förväntan att "jag gjorde en modifiering och det blev bättre. WOW". Dvs Nu har jag gjort en ändring och nu ska det låta bra och det LÅTER bra. Den inställningen fick jag mest ovetande själv.

Nåväl. Nu har jag spelat massa låtar och laborerat och haft mig och jag kan konstatera att med mitt lilla försök så hörde jag ingen skillnad. Dett var ju som nämnts tidigare ett enkelt test med enkla medel att få upp kablarna. Jag har fortfarande aldrig hört "riktiga" produkter som exempelvis "Cradle of silence" så jag vill inte påstå att dessa heller inte gör någon skillnad. Det får dom som äger sådana produkter beskriva vad dom tycker.

Altså: Jag hörde ingen skillnad med mitt expriment!

Vänligen
Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/19 :  22:51:23  Show Profile Send sampix a Private Message
Datar>
Utmärkt test! Då var det bevisat, precis som TAS skrev, hemgjorda cable-lifters är inget bra

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:05:42  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sampix: Äsch, dåliga varom inte, hemgjorda var ungefär hälften så bra som "riktiga". Å 2x0=?

Lysande av datar att testa å berätta

Angående antalet sytem med "tossigheter" i. Undrar hur det hade sett ut utan oss tråkiga, gapiga, negativa, unopenmindade, ifrågasättande nejsägare Fler? Färre? Lika många?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:14:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
lasselite:
Självklart räddar ni en massa människor från fördärvet. Har ni nått PG man kan creditera!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:20:51  Show Profile Send sampix a Private Message
Lasselite>
Nja, Datar kan ha råkat ut för placebo
Det skulle jag också göra med en massa fula papp-bitar på golvet..

"-herrejisses, så fula de är.. =oj, detta låter inget bra".

I ett blindtest så hade hans papp-lifters låtit bättre (+/- 40%), då detta denna faktor hade kunnats uteslutats.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:50:25  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
"-herrejisses, så fula de är.. =oj, detta låter inget bra".

Tack alla för synpunkterna. Dom har ett skifferforum här i Vänersborg. ja företaget heter så altså Kanske skulle köpa lite spillbitar och göra en Cradle of silence kopia hur det nu ska gå till. De är ju rätt snygga ändå måste jag säga. kabellyftare typ den tycker jag framhäver kabeln bättre, dvs kabeln kanske börjar prata: "hallå hallå jag finns också".

Skämt å sido åker jag nog bort o ser vad dom har och om man kan hitta på något skoj. Skulle dom inte funka så gjorde man dom iallafall snygga och somsagt framhäver kabeln bättre.


Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:51:18  Show Profile Send lasselite a Private Message
Plassebo, där har jjag aldrig varit! Jag vet väl för i h*****e vad datar hör å inte hör! Kom inte släpande me nått j***a plassebo era f*******e mäti*****r

EA grymt bra ide! Får börja med en gång.

Slösa inte era pengar på hifi, en klockradio duger gott.
Slösa inte era pengar på hifi, en klockradio duger gott.
Slösa inte era pengar på hifi, en klockradio duger gott.
Sätt in pengarna på (klock)RADIOhjälpens konto istället så får många fler ett lyckligare *host*Fi-liv
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:58:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
"kabeln kanske börjar prata: "hallå hallå jag finns också"."

Nej det har du missuppfattat totalt. Det är golvet som kanske börjar tala till dig via den fruktansvärda microfoni som du kan få genom att låta kabeln ligga kvar. Men ett par coola lifters får golvet att tystna (man hör det inte ens kikna av garv mär man dammsuger detdär hörnet det är så kittligt i)
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/20 :  08:41:29  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Apropå 'kabellyftare' --- kanske en affärside för Vattenfall, Fortum m.fl...att sälja HiFi-el till lättövertygade.... 120 öre /kWh för extra ren porslin i högspänningsstolparna, 150 öre /kWh för kvantpurifierare i distributionen, ...för att inte tala om vem som bränt in ledningarna effektivast...




Right on!!!!

Ni får ursäkta min ironi, men ända tills dess att jag är överbevisad så är jag skeptisk till 1000...

Ska dock på söndag få tillfälle att jämföra min gamla hederliga medföljande nätkabel med en lånad Supra LoRad....ska bli MKT MKT MKT MKT MKT MKT intressant...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:17:57  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
var kan man köpa Cable Elevators och vad kostar dom?

Musik är livet
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/10/20 :  10:49:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Klistrar in ett citat från ”erixon” som hade en teori som ingen har bemött. Kan han ha en poäng????

”Utan att på något sätt ta ställning i debatten... Det skulle kunna finnas en teoretisk förklaring.

Många tillverkare försöker ta bort magnetiska metaller i närheten av elektroniken. Man använder kopparskärmning och aluminium i chassin. Kontakter, kablar och liknande ska ha så ren koppar som möjligt.

Vad har nu detta med kabellyftare att göra?

Jo, många har ett lyssningsrum där golvet består av en betongplatta med en plastmatta eller parkettgolv ovanpå. De gånger som jag har sett en byggarbetsplats, så vimlar det alltid av armeringsjärn på korsan och tvärsan, som bl a gjuts in i golvet. Dessa armeringsjärn ligger förmodligen bara några centimeter under våra kära kablar. Alltså tillför vi ett magnetiskt material i närheten av kablarna, och rent teoretiskt bode detta kunna påverka ljudet (tror jag).

//erixon”


Cable elevators kan du köpa på www.musicdirect.com

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000