Author |
Topic |
|
jokkon
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 15:32:59
|
Jag vet inte vart jag ska posta det så att så många som möjligt läser detta.. ty det lär ju inte bara hänt mig om ni fått virus någonstans på hififorum.nu´s domäner...
Hur som helst erhölls detta mail igår:
Subject: information From: zalve@hififorum.nu Date: Sun, October 17, 2004 9:40 pm To: jokkon@XXXXXXXXXXXX Priority: Normal Msg:
here, the introduction
Attachments: story.exe 29 k
Ni kan få bilder om ni tror jag bara är uppe för att bråka när jag kommer hem... Men nu när jag var i skolan så vågar jag testa att köra filen, ty de har ganska duktigt med koll på virusarna här i krokarna... så...
Denna filen är infekterad!! Bör inte öppnas helt enkelt.
Jag antar att zalve bara inte vet om det, och att han tar sitt ansvar och kollar över problemet fortast möjligast.
Mvh Jocke
|
DnB for dance, Zappa for life! |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 16:01:29
|
Det hela har med all sannolikhet inget med hififorum eller Zalve att göra. det finns en hel del virus som när de infekterat en dator läser in ex. Outlooks addressbok, när det sedan sprider sig utger det sig för att komma från någon av addresserna i addressboken,
I detta fall är det alltså troligt att någon som du känner och som har zalve@hififorum i sin addressbok har fått sin dator infekterad.
Jag får dagligen 3-4 sådana mail på min jobbaddress, lyckligtvis hugger spamfiltret det mesta.
|
|
|
TBA
Member
290 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 16:08:44
|
De flesta virus idag har spoofade avsändare. Precis som på ett kuvert kan man skriva vem som helst på baksidan. Samma sak med e-mail. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
jokkon
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 16:33:27
|
Jag känner ingen med Zalve i adressboken.
Jag vet att dylika massmail förekommer, men att man kan ta någon annans e-mail (namnet) och skicka ifrån visste jag inte.. Isåfall så har någon, säge vem som helst, skickat ett mail till mig och min adress som inte ligger uppe på många ställen direkt. Och random råkat veta att jag hänger här och vet vem Zalve är?
Humm, låter rimligt..?
Jag tänker inte säga att det inte kan vara ett dylikt sammanträffande. Men om det inte är det, så kanske flera har fått mailet? Dessutom kan inte Zalve kan ju inte vara nöjd med att hans rykte förstörs över webben iform av spoofade mail?
Nåja, ni får ta det exakt så allvarligt som ni vill. Jag vart lite förvånad/förskräckt när ett mail från "honom" var skickat och det var ett av de vanliga virusspammen.. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 16:35:29
|
Jag fick ett mail härmdagen från en forumsmedlem som undrade varför jag skickade konstiga mail till honom. Jag sitter på mac och använder Entourage (Outlook) och har inte hans adress i min adressbok... Det är något skumt pågång... |
|
|
jokkon
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 16:41:07
|
Det jag försöker säga är att det kanske är mailen inom servern... inte att någon sitter och "ska leka elak". Det var dessutom rena flaxen att jag överhuvudtaget uppmärksammade det, då jag inte längre använder mailen. Jag gråter inte blod över det hela dvs.. |
|
|
TBA
Member
290 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 16:46:43
|
Det är någon med jokkon och zalves addresser i sin addressbok. Fast det behöver inte ens vara en addressbok det kan vara cachade internetsidor dokument m.m. De nya virusen är duktiga på att snoka igenom datorer efter mail addresser. Då det inte står vilket virus det är så kan jag inte säga hur det jobbar. Vad som krånglar till det också är att virusföretagen döper inte virusen till samma namn alltid. Men det är väl troligt att det är någon som besöker dessa sidor som skickat mailet kan även vara zalve. De flesta mailprogram t.ex. outlook har att man kan högerklicka på mailet och välja egenskaper eller alternativ eller något liknande så får man upp lite information om vilka servrar mailet har passerat. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 17:12:17
|
Det där med falska avsändare är ett gissel. HiFiForum får ett antal konstiga mail om dagen som jag besvarar med ett standard meddelande. De flesta som får mitt svar är helt ovetande om att deras adresser används och i 99 fall av 100 kommer inte orginalmeddelandet från dem utan från någon som har deras adress i sin kontaktlista.
Denna typen virus är ett gissel och riktigt jobbiga för den som har dem vet oftast inte om det och den som det drabbar har ingen möjlighet att varsko avsändaren eftersom den angivna avsändaren oftast inte är den verkliga avsändaren.
Emailen som angivits dvs XXXXX@hififorum.nu körs från en annan servermjukvara än den som driver HiFiForum.nu.
Vänligen, Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
jokkon
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 17:32:32
|
Scan type: Realtime Protection Scan Event: Virus Found! Virus name: W32.Netsky.B@mm File: C:\SYS\TMP\Content.IE5\BF57354W\story[1].exe Location: C:\SYS\TMP\Content.IE5\BF57354W Computer: GLAD520 User: jokkon Action taken: Clean failed : Quarantine failed : Access denied Date found: Mon Oct 18 17:24:26 2004
Är det Symantec säger. Säger det någon annan något? |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 17:40:43
|
Hade 237 mail i inboxen när jag kom imorse :-( Har haft semester i 2 veckor utan att kolla mailen)(I våran andra butik fanns det över 400st mail !!!!!!!!!!!!!!!) Alla utom 4 var spam, varav 11 infekterade med virus! Detta med att någon skickar med en annans adress har jag varit med om när jag var aktiv inom SSA (Sveriges SändareAmatörer)Där vi hade "egna" mailadresser. Någon hade "snappat upp" alla adresser och skickade virus med dom, (fråga inte mej hur det går till, jag är inte så hemma på datorer) Var i kontakt med "felia" om detta men dom bara avfärdade det med att dom inte hade något ansvar i denna frågan, kul ! Mao finns det bara antivirusprogram som enda tröst, och hoppas på att dom fungerar. Har gått över från Norton till Panda som verkar funka perfekt. En sak kan du dock vara säker på, Zalve är inte orsak till detta ! säkert helt ovetandes om det också, tyvärr.
ps, har även fått mail från ena butikens mailadress till den andra utan att ha skickat något ? och vice versa, naturligtvis i form av virusinfekterade filer bifogade, tur man har antivirusskydd. Som någon sa ! Har man en offentlig mailadress så får man finna sig i detta tyvärr.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Mattias S
Member
461 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 19:15:32
|
Om jag inte missminner räcker det att den infekterade parten besökt hififorum. En del virus kollar även upp all sparad information ( temporära internetfiler ) på datorn och utifrån dett komponerar den egna mailadresser.
Hade själv problem för ett tag sedan med ett virus som skickade ut "varningar" via en icke excisterande andress för mitt forum. Givetvis undrade medlemmarna vad administrationen pysslade med. Det räckte alltså med mitt domännamn. Jag har även fått mail från mig själv ibland ( ! ).
Detta får man i dagens läge tyvärr räkna med och har man som jag en publikt mailadress så drabbas jag oftare. Håll brandväggar och antivirus uppdaterade och öppna aldrig mail som ser suspekta ut. Särdeles sådana med medskickade filer. Det finns inställningar i outlook för förhindra att farliga filer öppnas av misstag.
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 19:41:08
|
Jag är ledsen om ni har fått något infekterat från min avsändare.
Jag trodde att jag hafde varit försiktig nog med att INTE skriva ut mailen i ren text, men iblan blir man tvungen på forumet.
Har en aning om varifrån detta kommer. SKall försöka kolla upp det lite mer. Själv öppnar jag aldrig mail från "okända" och med bifogade filer (Detta är iofs inställt på delete files i min config)
Kan tillägga att jag just fick ett infekterat mail från Timbre på Euphonia. Det verkar vara NÅN i Hifisvängen "som läcker".
Ps. "jokkon" finns INTE med i min adrsslista.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 10:19:20
|
Då mitt namn drogs in i sammanhanget har Euphonias IT-avdelning konsulterats och då jag vare sig har skickat något mail till Zalve eller har adressen Zalve@hififorum.nu i min Outlook adressbok, har jag fått ett tänkbart scenario framställt enligt följande:
Virussmittad dator V har jokkons, Zalves och min adress i adressboken. Ett virussmittat mail har gått till Zalve med Timbre som avsändare och ett har gått till jokkon med Zalve som avsändare. Jämför gärna avsändningstid om de har gått iväg samtidigt och efter "bokstavsordning". En väg att få svar på frågorna är de två mailens kompletta brevhuvuden. Gå in där och sök all information som kan finnas tillgänglig.
Timbre
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 10:35:47
|
Vissa virus behöver inte ha adresser i Outlook adressbok. Räcker med personer finns i "Sent items" eller "Inbox" så snokar viruset alldeles själv reda på vilka personer som finns...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 19:10:40
|
Om man eftersöker lite i meddelandets header så kan man ofta även se att mailet inte ens är skickat från personens e-post, utan använder bara dess alias för att "luras"...
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Frost
Member
150 Posts |
Posted - 2004/10/23 : 16:50:16
|
Härligt med lite virus, det ger spänning i vardagen. |
|
|
Faust
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 16:41:17
|
Ja, fiffiga är dom också.. kan dom inte lägga sin kreativitet på nyttiga saker istället? |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/10/26 : 18:43:47
|
Hej Till att börja med så är det definitionsmässigt inte virus som skickas så där, utan maskar som loveletter och Netsky. Dessa plockar upp alla som ligger i adreessboken om du använder Outlook eller Outlook Express. Viruset eller masken använder den vidarebefordran funktion som finns i Outlook. Dvs att man kan skicka mail tillalla i sin adressbok. För egen del använder jag Mozilla Thunderbird där jag slipper att få en stor del av detta strul tackvare att Mozilla och Netscape inte har denna funktion. Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2004/10/26 19:13:18 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/10/26 : 19:16:30
|
Som webbrowser hemma använder jag Mozilla Firefox för då slipper man en stor del arbete för Ad-aware. Dvs jag slipper de program som snokar i datorn och ställer till problem. Mvh Kristofer |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2004/10/26 : 19:31:12
|
Vågar man sticka in näsan som van datoranvändare men helt oinsatt i HUR de fungerar?
Från April gäller följande:
Antal gånger som datorn låst sig: 0 Antal gånger som omstart behövts: 0 Antal program som kraschat: 0 Antal gånger som jag läst "programmet har utfört förbjuden åtgärd...": 0 Antal virus what so ever: 0
Mac...
mvh
, |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
x8668k
Member
118 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 02:12:42
|
Kör både Windows, Mac och pillar ibland lite Linux, och har aldrig problem med virusar. |
Guldfiskminne... |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 12:32:27
|
Vi tar och stänger denna, då det börjar se ut som en CD vs SACD tråd. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
|
Topic |
|