HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur har ni råd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:43:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Han har blivit gammal helt enkelt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:54:22  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Matte76: om 76 är året du är född, så är du snart där också. Då är du nämligen et år yngre än mig.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:59:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Allt handlar om hur ung man är i sinnet!
Jag jag är född 76 men festar ändå en hel del...även om det kanske var liite mer när man var yngre...då pallade man varje fredag & lördag och ibland onsdag, nu blir det kanske en gång varannan helg eller så...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:07:24  Show Profile Send matså a Private Message
Om man menar festa är = supa, då har jag aldrig festat o jag är född 67.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:09:58  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Matte76: helt rätt.
Kanske skall förtydliga lite. Har inte haft behov av att festa sen jag träffade tigrinnan och hennes ungar (numera ex)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:27:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Man festar väl inte bara för att träffa tigrinnor?!
Jag är sambo men hon accepterar att jag festar med polare ibland och då och då hänger hon själv på med tjejpolare...att festa = dricka rom & cola, gin & tonic, öl m.m (ej allt samtidigt!) samt lyssna på rock/hårdrock i sin välljudande anläggning med likasinnade

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/10/19 14:28:27
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/10/19 :  20:33:40  Show Profile Send molsson a Private Message
Använd sökfunktionen!!

No hay banda!!
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:39:38  Show Profile Send DonMega a Private Message
Stör mig på att det är mycket imperativ här på forumet.

hur kan man skriva "använd sökfunktionen" samma sak att skriva, hoppa, ät, drick, spring, sitt, stå.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:53:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Donmega - förstår att det är lite störande men du har ju (/väl?) 3 sidor med bra svar på din fråga och några få inlägg i imperativ form?

Jag skulle vilja formulera det som:
Prioriteringar av de ekonomiska medel man har, samt ett intresse som spänner över flera år och därigenom möjliga uppgraderingar.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:32:14  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
hur vare Bond sa " You only live...." sista kostymen har inga fickor...... S T E R E O

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:56:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
DonMega: Jag tror det är ganska vanligt när man skriver "internet-svenska" (eller skickar SMS) att man bmer eller mindre oavsiktligt använder imperativ, det beror nog ofta på att konjunktioner, prepositioner och andra onödiga ordklasser rationaliseras bort i hastigheten.

På vissa amerikanska forum verkar alla ordklasser utom substantiv och verb vara förbjudna; adverb och adjektiv får endast användas i extrema undantagsfall (interjektioner går bra så länge som man stavar dem fel, annars tar "fula ord"-filtren bort dem).

Språket utvecklas som Fredrik Lindström brukar säga...
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/20 :  08:42:45  Show Profile Send DonMega a Private Message
Tycker du att det är okej att skriva "använd sökfunktionen"?

Jag tror att personen som skriver så, även pratar så. sitt,stå,gå,spring,ät,drick.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/20 :  14:06:56  Show Profile Send mapem a Private Message
Han kanske är en avdankad general från Öfre Östermalm, van att ge order. Nu blir det riktigt Off Topic: Jag såg en sån sitta på en bänk en gång inne på en gård som de boende rustat upp själva. Han kommenderade alla som var där för att titta på den fina gården, pekande med en käpp med silverkrycka! Gå dit! Lukta på rosorna! Stå på led!

Om han känt till Internet hade han säkert domderat Utför Sökning! Verkställ! Men jag tror att den som skriver "använd sökfunktionen" här gör det i all välmening, som ett tips bara.

Ett engelskt forum som jag är inne på ibland har strikta regler som förbjuder deltagarna att ställa frågor utan att använda sökfunktionen först. Där kan det vara riktigt hårda tag om man ställer en fråga som någon ställt förut. Men här är de flesta rätt snälla, DonMega.
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/20 :  15:33:15  Show Profile Send DonMega a Private Message
Ja det verkar så :-)
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/21 :  03:41:51  Show Profile Send nin a Private Message
Som dom flesta sagt innan så handlar det oftast om vad man prioriterar.

*Bil: Själv så har jag haft bil sammanlagt 2 år av mina 8-9 år som jag haft körkort. Det kostar för mycket och har sällan behov av en bil. Sparar 1500-3000kr/månaden
*Boende: Jag har mycket saker och skulle lätt kunna fylla en 2:a eller 3:a, och skulle kunna betala den hyran också. Men jag anser att får jag plats med mina grejer och har tak över huvudet så behöver jag inte slänga ut massa stålar på boende. Så min 1:a på 41m2 som kostar 1710kr i månaden duger fint för mig. Sparar 1000-3000kr/månad
*Resor: Många gillar att åka iväg och ligga i solen 1-2 veckor och bränna stålar, inte jag. Visst åker jag ibland på resor men då handlar det om festivaler eller dyl. Bara ligga och se snygg ut tycker jag är meningslöst. Sparar 20 000kr/år

Sedan har du massa andra saker man kan spara på, som kläder, barn (nej tack), båt/stuga, etc.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/10/21 :  06:27:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Intresset kan vara stort och plånboken mindre, det ena utesluter definitivt inte det andra.

Jag har aldrig känt av uppgraderingshysteri av olika anledningar, jag sitter med en mer "normal" uppsättning apparater för totalt ca 15kkr och känner mig helt tillfreds med det.

Tricket är som jag ser det att veta vad man vill ha, har man detta klart för sig kan man nog spara ett par slantar utan att intresset eller passionen lider av det.

De som sitter på dyra fina system har säkerligen fått kämpa för dessa, drivna av intresse och hängivenhet samt kompromisser på andra områden, och även om så inte är fallet skulle jag bara gratullera.

Men frågan återstår till viss del, om man aldrig sitter nöjd mer än ett par månader i stöten så varför slå in på den vägen ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/21 :  09:07:32  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag/vi har nog lagt ut drygt 20 tusen för det som nu står i vardagsrummet. Inköpt under många år, den äldsta prylen är från 70-talet. Inget är köpt till ordinarie pris. Det är antingen begagnat eller köpt med kraftig prisreducering. Sammanlagda "katalogpriset" är bortåt 60 tusen eller mer. Skivorna har nog kostat bra mycket mer än vi lagt ut på apparater. Vågar inte räkna efter.

Så är man snål och passar på när tillfälle bjuds kan man klara sig hyfsat billigt undan och ändå få en hyfsat kvalificerad anläggning.

Edit:stavfel

Edited by - mapem on 2004/10/21 09:08:49
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/21 :  14:55:31  Show Profile Send Blue a Private Message
Nin: "Så min 1:a på 41m2 som kostar 1710kr i månaden duger fint för mig. Sparar 1000-3000kr/månad"

Jesus! Var hittar man en så billig etta? Förort till Åmål? Eller snackar vi den rena hyreskostnaden på en bostadsrätt?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/10/21 :  21:00:54  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Bara ligga och se snygg ut tycker jag är meningslöst. Sparar 20 000kr/år
Att vara snygg är gratis för mig.
(Förlåt, det bara slank fram).

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

x8668k
Member

118 Posts

Posted - 2004/10/21 :  21:23:17  Show Profile  Visit x8668k's Homepage Send x8668k a Private Message
Hur jag har råd, enkelt, handväskor, får jag motion också...

Nah, nu är jag inte riktigt så desperat.

Fast det tar tid att köpa nått, och köpa på avbetalning som jag iof aldrig har gjort vill jag inte göra... dom skrattar nog gott när jag säger att jag har min sjukpension som säkerhet...

Sen är man ju Alfa Romeo skadad också, så en del pengar går till 75an, ingen Hifi där dock, gillar inte lyssna när jag kör, sen låter ju V6an så trevligt.

Guldfiskminne...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/22 :  10:34:32  Show Profile Send nin a Private Message
Blue, Nej, det är ca 8 km från Karlstad centrum! Köpte den för 12 000kr och hade en hyra på 1554kr i 4 år tills i år när dom höjde lite p g a att vi får helt nya badrum, bredbandsbolaget mm.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:15:28  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Synes Gerhard46 og dere andre som snakker om prioriteringer er inne på noe vesentlig. Ingen reagerte da en bekjent av meg nylig kjøpte en splitter ny Audi A4 Quattro med heftig motor, skinnseter og full sportspakke til nærmere NOK 500000, men da han kjøpte seg en forsterker til NOK 40000 var det mange som trodde han var gal. Stort pengeforbruk på bil er noe som mange (selv fruen i huset) har glede av, og som derfor er akseptert, high-end audio er for spesielt interesserte, derfor ingen allmenn aksept.

Hvis man virkelig prioriterer man det man vil ha, er det utrolig hvordan det er mulig å realisere sine ønsker. Tar man først skrittet og kjøper et high-end system, kan man ha stor glede av det i mange, mange år. Slik sett er det egentlig ikke så dyrt sammenlignet med mange andre hobbies. Og så kan man sette på audiosystemet akkurat når man ønsker, mens båten kan man stort sett bare bruke om sommeren. Kostbart jakt- og fiskeutstyr får de fleste som har den interessen bare brukt av og til. Så ja, mye av svaret er: Prioritering, prioritering og atter prioritering...

Mange er tålmodige og følger en "step-by-step-approach": De færreste har råd til å kjøpe et "full blown" high-end system umiddelbart, men langt flere kan makte å ta én investering av gangen, selv om det kan være pinefullt å sitte med f.eks. state-of-the-art høyttalere og en mid-fi forsterker over lengre tid. Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves...




HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:01:09  Show Profile Send Fimax a Private Message
upp till 20-30k kan nog nästan vem som helst köpa sig en anläggning för under en 10 års period.

Sedan finns det dom som kan fiska upp ett par hundra laxar från "ingenstans" och kan njuta av transparent cable, men som tycker det mest är en ball grej..

Vissa har ett "superintresse" och sparar på allt annat, billig mat, billiga kläder, hemmaklippta frisyrer, konstiga glasögon och vita tennissockor från HM. De hittar man inte bara inom Hifi världen. Finns många "klock-nissar" av den typen. kolla sveriges bästa klockforum http://f16.parsimony.net/forum28098/
(jag gillar klockor oxå...)

Till den som sitter med hus, fru och barn och undrar hur andra har råd, sluta undra och njut av fru och barn. Bättre än att sitta som en bohem i en etta och ha världens bästa stereo!!!



/filip




Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:04:59  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
...hemmaklippta frisyrer


Ni måste satsa rätt i livet pojkar
Min sambo är naturligtvis frisör Där spar jag in några kronor...

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:27:01  Show Profile Send molsson a Private Message
Frisör??? Manlig alltså?? Inte för att jag har fördomar.....


/Han som vann SM i 3D CAD för proffs.

No hay banda!!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000