HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/10/22 :  22:45:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag har tänkt att införskaffa ett par rör monoblock, eftersom
jag inte är en rörexpert så behöver jag en del råd.

Vilka märke på rörstärkare är bra,
vilka rör, och alla dessa olika kopplingar triod, pentod, SE, ultra linear mm. och andra kryptiska saker som benämns i rörsvängen.

Kan tänka mig grejor från Sverige, Kina eller var ifrån som helst
bara det låter bra.

Budget 10-15kkr.

Högtalare med känslighet på ca 90dB.

Kan tänka mig ett par monoblock, rättare sagt DET ska vara monoblock!

Beg. går också bra.

Har redan en intregrerad rörstärkare modell urgammal, ljudet är skönt, så där av intresset.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/10/22 :  22:58:28  Show Profile Send JohnB a Private Message
Om det är monoblock du är ute efter så är den självklara märket Audion. Har själv ett par Audion Sterling monoblock som är push-pull kopplade i klass A med kt88/6550 rör dessa kan hittas begagnat runt 10k. Audion's Silver Night monoblock med 300B kan också varmt rekommenderas, kostar något mer runt 14k begagnat. Vill du ha nya saker så blir det svårare med din budget, ASL har ett par småttingar för ca 3k paret sedan är nästa steg 30k. Kinesiska märken känner jag till sämre.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:40:47  Show Profile Send MikaF a Private Message
Håller helt med JohnB. Jag har haft stereovarianten av Silver Night 300B och det är en riktigt bra förstärkare som svarar bra på uppgraderingar. I mitt fall byte till Svetlana 300B rör och silverkabel internt samt NOS rör i förstegsdelen. Har svårt att se var du hittar ngt prisvärdare begagnat.

MVH/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:47:01  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

Kan bara sälla mig till skaran om att rekomendera Audions mono-block och då just Silver Night. Har själv ett par Silver Night Anniversary i Push-Pull koppling som driver mina VR-8'r(96dB) till fullo.

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:47:42  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag har ett par Audion Silver Night 300B mk1 monoblock i pushpull utförande. Själv tycker jag att de låter hur trevligt som helst. Dessa är att föredra mot den andra versionen som är kopplad som parallellsingelend, då det var en konstruktionsmiss i dessa. Det är fixat på mk2, men den är i en helt annan prisklass. Hittade en annons på ett par mk1 för endast 12000:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4463

Har du frågor om audion så kan du ringa till konstruktören på 08-716 25 88 (Per-Erik). Han har även en viss begagnatmarknad.

/Martin

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2004/10/23 00:04:31
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:36:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag får tacka för era råd, Audion känner man igen, ska kolla annonsen.

Har tittat på Kinasteg, men vågar man köpa dem, vilka rör ÄR bra?

Eftersom jag både kör cd och vinyl ska det det passa till båda.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000