HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi-guldöron, en form av allergi??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:10:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tanken slog mig plötsligt för någon vecka sedan! Guldöron har mycket stora likheter med överkänslighet för någonting, dvs det kunde lika gärna kunna vara en form av allergi.

Nu när kabeldebatterna rasar som aldrig förr så kan det kanske vara värt en tanke att en del faktiskt kan vara känsligare för vissa faktorer. Den här överkänsligheten kan verka fullkomligt övernaturlig. För en vanlig person är det svårt att veta om det finns en apelsin i ett rum utan att genomsöka det, för en person som är överkänslig för apelsiner räcker det att komma in genom ytterdörren för att få utslag över hela kroppen!

Ta nu det jag skrivit med en nypa salt, det är på intet sätt ett inlägg i kabeldebatterna t.ex. Det är bara en liten reflektion som dök upp i huvudet helt apropå.

Jag själv är för övrigt överkänslig för lådljud i högtalare och "transistorfnissel", jag är väl medveten om att andra inte uppfattar de här felen som lika allvarliga som jag. Andra fenomen som liknar detta är t.ex amalgam-överkänslighet och el-allergi. Omgtivningen är helt oförstående men för personen som drabbas är det inte lika kul.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:19:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant tanke!

Vi verkar f.ö ha samma allergier jag och du Mats.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:29:03  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
mats, intressant. jag är dock nyfiken vad du menar med "transistorfnissel"? Vad é det?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:45:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
jag är dock nyfiken vad du menar med "transistorfnissel"?


Jag var rätt säker på att få frågan!

Svaret är att de som lider av den här allergin vet vad det är utan närmare beskrivning medan andra som är friskare inte har en aning om vad det är. Det är helt enkelt ett biljud som i stort sett alla transistorförstärkare tycks drabbas av, förmodligen är det motkopplingen som spökar så benämningen är kanske inte helt korrekt egentligen.

Vid närmare eftertanke så lider jag nog av några allergier till men det är kanske inte så intressant för andra.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:59:56  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Nu vet jag inte om denna tråd är på allvar eller inte, men jag gör ett antagande att den är det, alternatrivt skiter i vilket då jag tykcte detta var så intressant
Jag upplever att jag ofta måste gå ut, eller får hålla för öronen om det är hårt eller distorderat ljud. Detta hände mig tex. flera gånger på mässan. Typiskt sådana ljud som ger lyssningströtthet. JAg har i min ungdom spelat mycket högt med både lurar och rejäl stereo(hände ibland att jag undrade vad som hände när någon av högtalarnas överbelastnignsskydd löste ut..) och här följer min tes: Sannolikt har jag en hörselskada som gör mig överkänslig för dessa fenomen. Det tjuter i öronen mest hela tiden dessutom, så en släng av tinitus hade inte varit en allt för långsökt gissning. Frågan är om det rör sig om spräckta öron snarare än guldöron

Lådljud eller färgningar som förtar den musikaliska njutningen eller realismen är jag också överkänslig mot, men det är snarare en preferens och är inte förknippat med samma fysiska obehag.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/10/16 :  21:00:28  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag är allergisk mot dist. i diskanten. Kan inte lyssna på när det låter för mycket sss-ljud. Lider nog åxå av transistorskräck.
Lådljud är ingen höjdare heller. Ljudet ska vara utan dist. helt enkelt. Spelar inte heller för starkt, pga av att jag inte tycker om det.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/16 :  21:10:57  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag skulle tro att vi som har lindrig tinnitus är mer känsliga för dist än vad folk med oskadade öron är. Jag tycker tex att nästan alla högtalare låter "grynigt" och är väldigt känslig för olinjär frekvensgång.

Musiclover!
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/17 :  11:01:00  Show Profile Send krang a Private Message
Jag upplever samma sak med dist i diskanten. Det finns dock ett absolut hat ljud för oss med detta probelm. Hehe. När man blåser med tryckluft på saker. Aj aj vad det skär i öronen
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/10/17 :  11:46:58  Show Profile Send dali a Private Message
Överkänslighet mot ljud är ofta ett symptom på en hörselskada, som flera redan påpekat. Vet inte om jag skulle påstå att man har "guldöron" om man inte kan lyssna på trasistorförstärkare. Jag skulle föreslå ett höreseltest för att kontrollera att man inte har en mild hörselskada, i så fall måste man vara extra försiktig med hög volym för att inte förvärra skadan.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/17 :  13:03:51  Show Profile Send Margaux a Private Message
Intressant tanke Mats

Frågan man kan ställa sig är om det är ett problem om de flesta inte hör det?

Nåväl - jag är allergisk mot bumlig bas orsakad av stående vågor. Det är det enda jag tänker på när jag lyssnar på 98% av alla system. Och det är inte snobberi - det gör verkligen ont och trycker i mina öron.

När man en gång fått ynnesten att lyssna in sig på ett akustikbehandlat rum finns det INGEN återvändo. Hellre ingen bas än bas med resonanser.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/10/17 :  16:12:51  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ganska intressant detta med vad olika människor tycker om vad som är viktigt och mindre viktigt.
Jag kan tänka mig att tester i diverse hifitidningar kan få ett helt annat resultat från person till person. Man gör helt enkelt olika värderingar utifrån det ideal man eftersträvar. Det finns 2 stora grupper som jag ser det. De som tycker musiken ska låta engagerad (spelar då ingen roll om musiken framförs lite "färgat") och dessa som vill ha det mer detaljerat och helt ofärgat (analytikern).
Rätta mig om jag har fel.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/17 :  23:15:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hmm, du verbaliserar något jag alltid tänkt "MatsT", men jag vill inte kalla det allergi utan känslighet mot olika störningar, eller strävan efter vissa av ljudbilden som vi uppfattar som mer oumbärliga än andra. Det kan vara upplösningen/detaljeringsgraden, eller tredimensionalitet, luftighet mm. mm.
Vi är alla olika känsliga och beroende av olika aspekter av det musikaliska framförandet för att uppskatta musiken, därav tycker och uppfattar vi anläggningar likväl som musikaliska framföranden olika och föredrager därmed olika typer av anläggningar.
För den totalt tondöve omusikaliske, om någon sådan skulle finnas, spelar självfallet inget av aspekterna någon roll, men så fort du har någon uppfattning så får du en preferens för vad du gillar mest.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000