HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 100 % transparent försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/10/10 :  06:28:35  Show Profile Send Io a Private Message
Jag behöver ett nytt försteg. 2 kanalslinjeförsteg, balanserat OK men inte nödvändigt. Ska vara 100 procent transparent - om möjligt. Får givetvis inte heller kosta mycket pengar. Men det viktigaste är att det inte degraderar signalen.

Finns denna goda cigarr eller är det bara att inse att passiv pot är bäst?

/IO

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/10 :  10:35:19  Show Profile Send Aton a Private Message
Emblas Erato känns mycket transparent i sin återgivning. Har också ett minimum av signalbehandling vilket borde tala för samma sak. Mycket billigt (2000 NOK inkl norsk moms) men också mycket litet och enkelt i utförandet. Inget för den som vill ha en ny tjusig apparat i hyllan. Men nöjer du dig med bra ljud är det ett klockrent val. Jag är väldigt nöjd med mitt ex.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/10 :  12:24:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Jag har en DACT liggandes på hyllan inkl deras suveräna 24 stegade attenuator. Skall med rätt nätdel kunna ge ett mycket bra ljud.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/10 :  12:44:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Instämmer med sistnämnda.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/10/10 :  12:48:25  Show Profile Send J-son a Private Message
"Ska vara 100 procent transparent - om möjligt. Får givetvis inte heller kosta mycket pengar. Men det viktigaste är att det inte degraderar signalen."


Mycket lätt ekvation , knappast....
Det handlar om en kombination. Det försteget som passar perfekt i en kombi funkar nödvändigtvis inte i en annan kombi. Testa dig fram.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/10 :  18:45:24  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Emblas Erato. Fördelar som lågt pris, diskret utseende, fjärrkontroll. Nackdel - bara 3 ingångar.
det är det enda jag kan rekomendera under ca 20000 eller vad Bryston kostar.

Harmony design har också ett försteg med bra rpis, men jag vet inget om vad det duger till.

Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/10/10 18:46:23
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/10 :  20:29:31  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Jag gillar mitt passiva försteg T1 från Antique Sound Labs! Varje kanal har separata volympott plus en väljare för källa. Mycket gedigen konstruktion som väger skönt i handen. Det finns även ett dyrare som heter T2 och ligger på 10.000kr... Finns på Audio Concept (Fd HiEnd/Klubben.net)

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/10/10 :  22:31:33  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Mitt Doxa 012 sköter sig helt ok, även om jag inte direkt jämfört med andra försteg. Kostar 4500:- nytt har jag för mig.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/10/11 :  05:15:17  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Johnny, vad menar du med "...jag kan rekomendera under ca 20000 eller vad Bryston kostar."?? Är Bryston vara kända för att vara transparanta?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/11 :  08:40:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Begagnad Advantage P1!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/10/11 :  09:21:07  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag kan också rekommendera Embla Erato. Ett nästan ohållbart lågt pris för den prestanda man får. Jag lär behålla mitt mycket länge. Problemet är dock som sagts det begränsade antalet ingångar.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/10/11 :  09:24:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Varför inte en TLC-1 (TransparentLineControl) från McCormack, mer transparent får man leta efter, jag ska sälja hela min stereo, så kolla in min sida på medlemmar
http://www.stereophile.com/amplificationreviews/521/index.html Recention av TLC-1 en äldre konstruktion men fortfarande grym.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/10/12 :  17:30:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Blev nyfiken på Embla Erato, vart kan man köpa det?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/10/12 :  18:50:46  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Kolla på www.emblaaudio.no. Jag mejlade helt enkelt till Embla och beställde det från dem. Fick ringa till norge och uppge mitt plastkortsnummer. Gick mycket smidigt.

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/10/12 :  19:34:58  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad blev slutpriset?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/12 :  19:57:40  Show Profile Send Aton a Private Message
Eftersom du köper från Sverige drar han av norsk moms. Sen kan du få tullavgift och svensk moms på vägen genom tullen. Men jag "slapp" svenska påslag, så det blev superbilliga 1600 NOK + 150 NOK i frakt. Hur billigt som helst. Men det ser ut som nåt man gjort i metallslöjden så förvänta dig ingen skönhetsupplevelse .
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/12 :  20:01:45  Show Profile Send Aton a Private Message
PS. Jag mejlade namn, adress och kontokortnummer direkt, paketet kom sen inom några dagar. Mr Embla verkar vara en väldigt trevlig person. Svarar snabbt och vänligt på mail.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/10/13 :  11:33:36  Show Profile Send Tomas a Private Message
McGormack TLC-1 ÄR extremt transparant för nästan inga pengar(1500-3500).


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/10/13 :  12:20:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
ingen fjärr till McCormack TLC-1

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2004/10/13 :  15:16:10  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
"Ska vara 100 procent transparent - om möjligt. Får givetvis inte heller kosta mycket pengar."

Vad är då mycket pengar? Har för mig att jag såg ett Roksan försteg på hifimagasinet.nu, ta en titt iaf :]
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:56:26  Show Profile Send johanj a Private Message
Lite mer info om Emblas Erato, kan lägga till att det är möjligt att för 700 norska kronor be dem programmera om mjukvaran till försteget så att en av ingångarna inte förstärker signalen. Kan vara bra om man som jag vill ha ett bra tvåkanalsförsteg och samtidigt använda surroundreciever och separat tvåkanalsslutsteg, preout från recievern kopplas då in på denna modifierade ingång på förförstärkaren för att slippa problemet med dubbla volymkontroller. Har precis beställt ett med den modifikation, väntar med spänning:).

mvh Johan
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:53:32  Show Profile
Låter som en svår uppgift, 100% transparent och billigt.

Målet med allt i anläggningen är väl att färga musiken så lite som möjligt?!
Därmed borde det ju bli mer transparent ju mer det kostar?!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/10/17 :  22:37:51  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Låter som en svår uppgift, 100% transparent och billigt.

Målet med allt i anläggningen är väl att färga musiken så lite som möjligt?!
Därmed borde det ju bli mer transparent ju mer det kostar?!

Tyvärr kan man inte alltid lita på att det är ett så logiskt och enkelt samband. Dessutom har inte alla det målet.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000