HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tangband filter........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/16 :  12:05:37  Show Profile Send asto a Private Message
Hej.

Är det någon av er som har simulerat på ett seriöst filter till Tangband elementen W4-657S och 28-847s i tvåvägs konstruktion?
Jag har mätit och simulerat lite, och skulle tycka det var roligt att jämföra hur andra har löst detta.....

Jag har ett TL-bygge på gång med dubbla W4-657s och en 28-847s.
Jag har provspelat med ett enkelt filter och W4:an verkar trivas ganska bra i TL. Ska försöka få med lite bilder lite senare om jag lyckas med mitt projekt

Ha en bra dag.....

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/10/16 :  15:29:52  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

När jag byggde 3-vägs TB använde jag W4-657S och 28-847s (tillsammans med två W8-740)
Nu är ju den aktiv, men filterlösningen går ju alltid att realisera även passivt.
Jag simulerade inte så värst mycket, utan försökte istället lyssna mig till den
konfiguration som funkade bäst hemma hos mig. Jag använde dubbla förstärkare och
ett Behringer digitalfilter. På så sätt kunde jag ställa in volym, delningsfrekvenser
och även branthet på filtret helt steglöst mellan diskant och mellanregister.
Jag har prövat det mesta mellan 6-48dB på flankerna och även varierande delay mellan
elementen. Till slut fastnade jag för 24dB LR filter på alla flanker. Då delade jag
vid 3000Hz och 150Hz.

Som vanligt handlar det om kompromisser hit och dit vid filterbyggande. Branta filter med
fasdelay och impedanskorrektion drar lätt iväg antalet komponenter. Vill man hålla
det så enkelt som möjligt kan man försöka med enkla 6dB filter då TB-högtalarna är bredbandiga.

/Peter
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:25:53  Show Profile Send asto a Private Message
Acme.....
Jag har spanat in ditt bygge, verkligen snyggt.

Min tanke är att köra passivt.
Snyggaste frekvensgången fick jag med 24db LR filter vid ca 2500 Hz Mitt stora problem har hela tiden varit att impedansen har hamnat väldigt lågt (under 2ohm inom vissa frekvenser), och om jag fått till impedansen så har frekvensgången sett ut som Balder på Liseberg

Jag har svårt att förstå sambandet hur de olika kretsarna i filtret påverkar varandra, samt vilka kretsar är bra till vad.
svårt att hitta litteratur på svenska om ämnet (då min engelska är begränsad)

Jag har lsplab och lspcad som jag sitter och pular med, kanske fler sitter med dessa så man kan utbyta erfarenheter?
Vill verkligen fördjupa mig i filter konstruktion, finns det någon som kan dela med sig av sina kunskaper?...

Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2004/10/17 :  00:34:20  Show Profile Send tengil a Private Message
Det finns många här inne som kan lsp! Jag är i farten att lära mig, men det är klurigt ja!!

Innan du ställer frågan kan du prova att söka på forumet!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000