HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lite OT, matte/fysik problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:03:09  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jag har en fysik uppgift tills i morgon. Problemet är att jag och två andra har fått ca 10 olika svar, vi har räknat på tre olika sätt. Om någon är hundra på hur det ska lösas får ni gärna hjälpa till lite.

Uppgift: En högtalares membran är cirkulärt med radien 10cm. Ljudet sprids i en halvsfär. Hur många dB uppfattar en åhörare på 10m avstånd om högtalaren spelar (envist) 400Hz. Membanets bakersta position ligger 0.03mm bakom den främsta.

Tack på förhand.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:06:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du har möjligtvis inte fått lite mer uppgifter som t.ex. inmatad effekt och elementets effektivitet vid 400 Hz. Eller skall svaret ges med en hel drös med storheter okända?

Edit:
Aha, med elementets bakersta position som 0.03 mm bakom den främsta menar du att det spelar en 400 Hz ton med amplituden 0.015 mm på membranrörelsen.

Edited by - UrSv on 2004/10/14 15:08:00
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:47:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bara för att se om jag förstår dig rätt

Vågen som kommer från högtalaren har formen
1.5e-5*sin(2*pi*400)

Energin som kommer från membranet med 10 cm radie måste också gå igenom "sfären" 10 m bort, dvs energin 10 m bort är 0.1^2/10^2

Så i princip borde det räcka att räckna ut energin vågen (vad det nu blir när det är en ljudvåg) och sedan multiplicera med 0.1^2/10^2

Så långt antar jag att ni kommit?

Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:14:28  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Det bästa förslag jag har kommit fram till är

(0,5*pi*0,1^2*((1,5E-5)*2*pi*400)^2*1,3*340)/(10^2*pi)

Kanske lite svårt att följa, men tankan var att räkna ut en medelljudseffekt vid elementet och sen dela det på arean som det sprids över. Detta ger ett svar på ca 71 dB. En annan vill räkna ut intensiteten vid elementet och sen jämföra det ed intensiteten 10 m bort. Detta ger ett svar på ca 35 dB. Eftersom det är ganska stor skillnad mellan svaren och lösnings sättet har vi lite svårt att komma fram till vad som är rätt. Största problemet är att andra har räknat på samma sätt och fått svar från -35 till 90 dB.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:33:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu ska man väl egenligen inte hjälpa till med hemproblem men några fler tips kan jag kanske ge...

jag har inte räknat speciellt mycket på akustik men en hel del på annan vågutrbredning (elektromagnetiska vågor) och det här kaänns som ett standardproblem.

Den totala energin bevaras vilket innebär att den energi som kommer ut från högtalarelementet också måsta passera igenom halvsfären 10m bort. I och med att elementet sprider ljudet sfäriskt så bör det gå att modellera som en halvsfär också-
Det innebär att intensiteten (som ju är energin/arean) måste vara 10m bort måste vara (arean hos högtalarelementet)/(arean hos 10m sfären)*intensiten precis med elementet.

Arean hos en sfär går ju som radien^2 så det blir 0.1^2/10^2*(intensiteten intill elementet).

Hoppas att det hjälper.

Edit: Tittade just på din formel igen och det är ju precis det du gör, det bör alltså vara rätt


Edited by - f95toli on 2004/10/14 17:17:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000