HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Utopia Mini Kloner, Klantskallen.........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/09 :  13:49:48  Show Profile Send Fimax a Private Message
Hej Allihopa,
Efter att fått insperation av era intressanta projekt har jag själv påbörjat ett bygge av ett par JmLab Mini Utopia Kloner (med par små ändringar) bygget går hyfsat framår, men jag saknar delningsfiltren. Dessa verkar vara svåra att komma åt, iofs har en av forumets medlemmar ”Viking”, har stoltserat om att har dessa
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31800, men på min förfrågan var han inte beredd att dela med sig L . Tråkigt...

Men det är väl bara att kämpa vidare. Jag har hittat ett par foton från filtrena:




och har försökt fundera ut hur de ser ut (jag vet att det är tredje ordningens filter (18db).

Jag kom fram till att det kanske ser ut så här:


I diagramform ser det ur så här:


Ser detta rimligt ut? Värdena har jag ju inte, men man måste ju börja någonstans...

Resistorn R1 dämpar diskanten (gör den tystare) så som jag förstått det, men vad har R2 för funktion?

mvh
Filip



/filip





Edited by - Fimax on 2004/10/12 23:12:55

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2004/10/09 :  16:00:45  Show Profile Send gustav a Private Message
Hej Filip,
vilka element använder du ?
/Jonas

PS har byggt en del själv med Focal
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/10/09 :  17:00:47  Show Profile Send Viking a Private Message
Jeg sendte filtertegningene til flere som henvendte seg, men ALLE adressene var "fake" så jeg bestemte meg for IKKE å gi dem ut til flere-orker ikke å bruke mer tid på dette!

MVH Viking
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/09 :  17:19:42  Show Profile Send Fimax a Private Message
Gustav,

som "mellanbasen" använder jag mig av Focal Audiom 6WM och diskanterna är Focal TC120 TD5. Jag var osäker på om jag skulle välja TC90 eller TC120, men valet föll på de större. Egentligen skulle vore det bäst att använda Audiom TD5, men de var lite för dyra, 5000:- styck...

Filip


/filip




Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/11 :  19:45:44  Show Profile Send Fimax a Private Message
Är det verkligen ingen som kan svara på om det verkar vettigt vad jag kommit fram till?

/filip




Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/11 :  20:00:42  Show Profile Send mjon a Private Message
Det kanske är vettigt men utan exakta värden på komponenterna så spelar det ju tyvärr mindre roll...

Edited by - mjon on 2004/10/11 20:03:19
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:05:12  Show Profile Send kasra a Private Message
Audiom 6WM är ett mellanregisterelement inget att använda i tänkta högtalare, dvs den spelar ingen bas. det riktiga elementet är 6W4452 vad du nu har för nytta av dom beteckningarna =)

Det närmsta du kan komma utseendesmässigt och elementmässigt är 6W4254 som endast säljes på www.zalytron.com
PDF på elementen finns på: http://www.zalytron.com/pictures/6WSpecifications.pdf

Lycka till
/kasra

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/10/11 21:14:56
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:27:42  Show Profile Send Fimax a Private Message
NEEEEEIIIIN,

det kan inte vara sant. Här har jag letat som en galning och i slutändan importerat 6WM från USA...

Snälla någon, säg att Kasra har fel fel fel


/filip




Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:52:40  Show Profile Send kasra a Private Message
Se på det positiva.. o ryktesvägar så ska det vara ett väldigt bra mellanregister med tämligen hög känslighet Har för mig jan på forumet mixtrat med dessa.

datablad på mellanregistret 6WM:
http://www.speakercity.com/focal/compo/midrange/pdf/Audiom%206WM.pdf

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/10/11 22:53:31
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:56:06  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag lider med dig, men jag är rädd att kasra har rätt.
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1061
Med en resonansfrekvens på 116,9Hz så har jag svårt att se hur de skulle kunna spela bas...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/10/12 :  08:13:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Bygg 3-vägs antingen klona en Alto, Diva eller Electra....eller norpa låddesign från EA's projekt så blir det liknande stil.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/10/12 :  11:03:35  Show Profile Send Larsen a Private Message
Att du ens försöker komma fram till värdena på orginalfiltrena är redan från början (enligt mig då, f-låt, f-låt) meningslöst då du inte har exakt samma element som i orginalet. Filter är gjorda utifrån specifika högtalarelement i en lika specifik högtalarlåda. Ändrar du på något så gäller (vanligtvis) ett nytt filter.

Din 6WM bör du definitivt inte låta spela bas, utan gör en 3-vägare utav dom. Dom har dessutom ett x-max på bara 2.1mm (och som nämnts ett fs på drygt 100hz). På Focals hemsida står (edit stod) att det är ett mellanregister... tänkte just lägga upp en länk till elementet, men ser att dom tagit bort hela elementkatalogen. Dom ska visst sluta sälja lösa element(??). Nåväl, jag har ett datablad på dom som jag kan scanna och skicka om du vill ha.

Dom har ju en fantastiskt fin känslighet. Hitta någon lättdriven bas till detta, eller 2 st basar. Kolla på Lucifers förslag. 6WM har en uppgiven känslighet på strax under 94dB och att tänka på är att det on-axis har en ökad känslighet till ca 97dB från ca 1500hz och en bit uppåt.

Om du redan har byggt lådan så kan du väl bygga en baslåda till dom.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/10/12 11:12:59
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/12 :  11:51:33  Show Profile Send mjon a Private Message
Eller varför inte sälja dem och köpa några andra som kan spela bas...

Edited by - mjon on 2004/10/12 11:52:08
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:10:08  Show Profile Send Fimax a Private Message
Jag har redan börjat med lådorna till Mini kopiorna så det ska jag slutföra! Ska försöka få tag i andra element. Jag beställde faktiskt 6WM´n från Zalytron, får lägga in en ny beställning.

Angående delningsfiltren; jag tänkte att det kunde vara bra med att börja med orginal designen och sedan modifiera dessa..

Ni får tänka på att jag aldrig byggt ngn högalare förut och vet noll (fösöker lära mig) om delningsilter osv. Jag har databladen, men trodde att midrange och midbass var samma sak ungefär.

Nu har ju lärt mig att man inte kan använda 6WM som midbasar. Var om en dyr lärdom. Det brukar var så för mig och mina olika projekt som jag rusar in i. Fattig och klok har det gjort mig

Jag får tack Kasra för upplysningarna, hade ju varit tråkigt att stå där med färdigbyggda högtalare och undra var basen var

Om projektet blir någolunda lyckat kanske jag använder 6WM'n till en större högtalare enligt era förslag.

/filip




Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:37:29  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Lägg till en bas och klona dessa: http://www.focal.tm.fr/gb/home/utopiabe/l&rbe.htm istället!
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/12 :  23:12:18  Show Profile Send Fimax a Private Message
De nya L&R vore inte dumma, tyvärr är mina lådor för små. funderar på förslaget om extra baslådor.

Om man nu skulle använda 6,5 midbasarna BARA som bas och baslådan kunde det se ut så här:


Vad säger ni omdet förslaget. Har ngn ngt annat som passar bättre?

/filip




Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2004/10/13 :  09:22:09  Show Profile Send gustav a Private Message
Ett element som passar till 2-vägs är 6W4311 och det är ganska lätt att använda. Det låter inte så tokigt heller. Tror det säljs på bl a Hifikit
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/10/13 :  10:06:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har du tänkt dubbla mellanregister? eller blev det bara en inspiration av L&R?

/MI


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/13 :  12:36:07  Show Profile Send Fimax a Private Message
Jag hade ju tänkt dubbla mellanbasar, men köpte ju mellanregister. Lådbygget är redan igång och därför måste/vill jag använda dessa lådorn(den övre på bilden). Så istället för att stoppa in mellanbasarna där de ska sitta, stoppar vi in Mellanregistren. Då har man ju en L&R utan bas, eller en halv Orginal Utopia... Den nuvarande lådan är för liten för att stoppa in bas, alltså måste jag använda en extra låda.

Att jag funderade på att använda "mellanbasarna" i baslådan var för att då kan jag ju prova båda varianterna.
1) MiniUtopia låda med mellanbasarna = "vanlig" Mini Utopia
2) MiniUtopia låda med mellanregistren + extra baslådan med mellanbasar.

Frågan är ju om mellanbasarna är lämpliga som rena baselement i baslådan?

/filip




Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/10/13 :  13:53:42  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Sälj två 6WM, köp två av de som kasra rekommenderade och bygg ihop i den övre lådan enbart. Borde vara det mest ekonomiska alternativet. Alltså en trevägare med TC120, 6WM och 6W4452 i den lådan som du har skissat.

Bara en tanke...
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/10/13 :  18:06:09  Show Profile Send Viking a Private Message
6W 4452 er det som står i originalene- gå for dem-uten tvil!

MVH Viking
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/13 :  21:53:22  Show Profile Send Fimax a Private Message
viking,
vet du var man kan köpa 6W 4452?

Zalytron har "bara" 6W 4254.


/filip




Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/14 :  08:36:20  Show Profile Send primere a Private Message
Jag är bla en av dem som kontaktat Viking om filtret och fick till svar att min alldeles fungerande e-mail var fake eller fiktiv. Men som sagt inget fel min mail och .... hmmm konstigt att alla som så snällt har bett om filtret skulle ha fake adresser!
Tror jag så mycket jag vill på!
//Thomas
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/10/14 :  09:13:55  Show Profile Send christopher a Private Message
Kolla pricerna i frankrike på http://www.lamaisonduhautparleur.com sök under "tarif",
Focal AUDIOM 6 WM 150€ (1350:-...ligger på 1800:- på hifi kit)
AUDIOM TD5 550€

Lycka till med ditt projekt ser låvande ut. Tanken har slagit mig någon gång att bygga något lyknande. Men har andra säker på g.
Finns litte bilder på insidan på http://www.exquisiteaudio.ca/minirevealed.html




An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2004/10/14 09:15:36
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/14 :  12:46:07  Show Profile Send Fimax a Private Message
6WM har jag redan för många av. Priserna på sidan är som i Tyskland ungefär (där jag bor..).

Den andra länken med Minirevealed har jag redan använt. Bra! Dessa bilder ligger till grunden för mitt bygge.

/filip




Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:47:44  Show Profile Send Viking a Private Message
Primere: Din og andres adresse som opp som IKKE-EKSISTERENDE eller feil- det har skjedd kun 3 ganger tidligere, så du får tro hva i h..vete du vil! Jeg sjekket mitt mailsystem opp og ned og det fungerte greit- jeg sendte til venner i inn og utland og sjekket med IP-leverandøren-ingen problemer med andre enn de som skulle ha delefiltertegningene!

MVH Viking
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000