HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt första DIY projekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

frs13949
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/10/13 :  23:10:28  Show Profile Send frs13949 a Private Message
Hej på er, är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg här. Har fått upp ögonen för det här med DIY tack vare detta forum.

Har blivit väldigt sugen på att försöka mej på att bygga ett par ProAc kloner som mitt första projekt. Jag har dock ett par funderingar som jag hoppas kunna få svar på.

Jag äger idag ett par Audio Pro Black Diamond som jag haft sen den modellen kom '98. är i.o.f nöjd med dom men det känns som om det bÃörjar dags att byta ut dom nu.

Min första fråga blir: Hur stor ör skillnaden på mina Black Diamond jämfört med ett par ProAc kloner. Jag menar, kommer det att bli ett jättelyft, blir det bara lite bättre eller blir det ingen skillnad alls (eller är klonerna kanske rent av sämre)?

Nästa fråga har med delningsfilren att göra. Jag vet att det varit uppe förut (har sökt), men jag skulle vilja angripa problematiken med att det inte finns spolar med rätt värde att köpa från ett lite annat håll.

Jag tänker framför allt pp 0,25mH spolen (0,83mH är väl ett mindre problem då det finns 0,82mH att köpa och den diffen är fullt acceptabel vad jag förstår).

Jag har tyvärr inte tillgång till instrument så jag kan mäta induktans. Nu till frågan: Ni som köpt 0,27mH spolar från t.ex. Elfa eller HiFiKit hur många varv lindade Ni av för att få rätt värde?

Det borde väl rimligtvis handla om någorlunda samma antal varv på spolar av samma fabrikat, eller?

Edited by - frs13949 on 2004/10/13 23:18:33

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/14 :  00:01:23  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag tittade på mina spolar och bestämde mig för hur många varv det var totalt. Sedan uppskattade jag mellan tummen och Venedig hur stor skillnad det var på innervarv och yttervarv. Sen rullade jag av 2/27 av alla varv, tog en Whisky och var nöjd. Funkade kalas.

Tyvärr vet jag inte exakt hur Black Diamond låter. Kloner låter finfint rätt uppställda med rätt matning.

Edit: Himlans välkommen skall du vara oxå!

Edited by - UrSv on 2004/10/14 00:05:25
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/10/14 :  09:10:46  Show Profile Send Mickeman a Private Message
www.hifikit.se har en luftlindade spolar på 0.25mH, dock ligger resistansen lite högre än orginal (0.35 mot 0.2) för den är lindad av 0.8mm tråd. Det hade såklart varit trevligare med att linda av lite av en bandspole på 0.27mH, dessutom så är det mycket mera DIY av det

Sedan vill jag minnas att www.engelholmaudio.com har säljer kit för delningsfilter.

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000