HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jorda i elementet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/11 :  13:45:18  Show Profile Send freann a Private Message

Ström var det. Tanken var att bryta nätets jord innan kopplingslisten och dra en jordkabel från den till ett vattenelement. Div. nätfilter använder "jord i väggen", mendan apparaterna får en egen oberoende jord. Frågan är hur smart det är i verkliga världen..?

Baktanken är att man kan använda Y-kondensatorer i nätfiltren utan att skicka störningar till apparaterna via jord.

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/10/11 :  14:38:39  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Det är förbjudet tror jag... Iaf orådbart

Om du bor i eget hus å vet att elementet är jordat kanske det kan fungera. Men i lägenhet så ska man inte ens tänka på det. Risken är att elementet inte är jordat, Kanske nån plastskarv eller nått på vägen. Om då olyckan e framme å nått avleds till "jord" så kanske du har oturen att allt blir strömförande... Å grannens tvååriga dotter som lutar sig mot elementet får en mycket dålig dag...

Bara ett litet råd

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/11 :  14:43:09  Show Profile Send freann a Private Message
Ajaj... som jag misstänkte. Man kanske skulle kunna lura ut en jordkabel genom balkongfönstret... (bor på första våningen). Funderar vidare.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/11 :  18:15:32  Show Profile Send Wizard a Private Message
"Det kittlar dödskönt i kistan!" ... (Gammalt Balo-ordspråk)

Wizard
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:31:05  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
om elementen är jordade så är det samma jord som är i uttagen. såvida du inte bor i en villa och har nån special grej. men det gör du inte.. du kan ju testa det genom att summra mellan jord och element..

MEN lyd Oblivions råd!!! meka alldrig med farliga saker även om det inte värkar så farligt men man måste alltid tänka ur säkerhetssynpunkt.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:14:21  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Ni som gett råd om "jord" hittills, hoppas jag i alla fall "tror er" veta vad ni svarar på.

Det är mycket SÄLLAN som ett element är ens i närheten av samma potential som jordningen i ett el-uttag. Jord i ett elektriskt eluttag har mycket lite att göra med den potentialen. Det kan skilja upp till 100 volt om det vill sig illa.

Så att koppla ur skyddsjorden (som det faktiskt heter) är illa, och direkt farligt.

Och VARFÖR skulle man vilja göra det? Slippa jordbrum? Jordbrum har mer att göra med dina apparaters beskaffenheter än skyddsjorden.

Att dra en jordning från dina apparater till elementet är, mycket riktigt förbjudet, och livsfarligt.

En nyfiken fråga: Varför vill du göra så?

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/12 :  10:42:21  Show Profile Send freann a Private Message

Numret till närmsta elektriker?
Hur som helst - det jag var ute efter var att ge appareterna en egen, separat jord. Det enda tänkbara är ett jordspett verkar det som.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/10/12 :  16:52:50  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
swede:
Vad är det för skillnade på jorden i eluttaget och elementen då, eftersom om jag kan summra elemman dom? Jag vet att nollan och skydsjorden är sammansatta i centralen efter som det används (nästan alltid) TN-C system men en PEN ledare som man sedan skiljer på i centralen..
Jag vet inte riktigt var jorden i elementen går man som sagt märkligt att det går att summra..
Sen tycker jag det värkar konstigt när du säger att "Det kan skilja upp till 100 volt om det vill sig illa." kan du förklara det lite?

MVH Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/10/12 :  17:40:47  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag hade en kollega vars diskbänk rostade upp med galvanisk korrosion...

Den "rostfria" diskbänken åts upp runt vattenkranens infästning...

Det visade sig att gjutjärns-avloppet var "kopplat" till "jord-jord" jmf. jordspett och inkommande vattenleding var jordat till husets elektriska skuyddsjord via vattenpumpen...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/10/12 :  21:29:38  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
därför att en skyddsjord har en maximal reistans till jord. Garanterat.
Annars får den inte kallas skyddsjord och märkas grön/gul.

Detta har inte elementet, även om systemet är i galvanisk kontakt med jord.

Elementets jord duger endast till att leda bort statisk elektricitet.

All inkoppling som skyddsjord är förbjuden och kan utsätta andra för risk för elekrisk shock , brandrisk e t c.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/12 :  22:43:08  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag tycker det är skönt att leva lite farligt...

Wizard
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/10/13 :  12:51:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En fråga???

Om man bor i en villa med direktverkande el, el element alltså.
Dessa är ju jordade med en gul/grön jordkabel.
Kan man då byta ut sina ojordade uttag till jordade o dra en jordkabel till elementets jord???

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/10/13 :  20:20:08  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
--tobbe l:
Ja, rent teoretiskt kan man det. Men snälla, gör det inte. Ring din närmsta elektricare och be honom dra ut jord till dina uttag. Du lär inte ångra dig, SÅ dyrt är det inte. 230-installationer är inga labbänkar =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/10/14 :  08:38:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
*s* Ingen fara.
Bor inte i det huset längre
I huset som jag håller på o renoverar så drar jag jordat till alla uttagen.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/14 :  08:56:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Numret till närmsta elektriker?
Hur som helst - det jag var ute efter var att ge appareterna en egen, separat jord. Det enda tänkbara är ett jordspett verkar det som.


Det vär inte alls säkert att det fungerar med ett jordspett.
Det beror helt på markens beskaffenhet.
Jag har testat med jordspett i min trädgård och där nådde jag inte full jord. Vid kortslutningstest kom jag inte upp i mer än 5 A på bästa stället.

Min tomt består av en gräsmatta som är ca. 300 m2 och den är omgiven av berg som är en dålig ledare.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/14 :  08:56:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Numret till närmsta elektriker?
Hur som helst - det jag var ute efter var att ge appareterna en egen, separat jord. Det enda tänkbara är ett jordspett verkar det som.


Det vär inte alls säkert att det fungerar med ett jordspett.
Det beror helt på markens beskaffenhet.
Jag har testat med jordspett i min trädgård och där nådde jag inte full jord. Vid kortslutningstest kom jag inte upp i mer än 5 A på bästa stället.

Min tomt består av en gräsmatta som är ca. 300 m2 och den är omgiven av granitberg som är en dålig ledare.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:34:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
I "riktiga" jordinstallationer mså använder man inte spett utan stora "nät" som man gräver ned i marken. Om det ska bli bra måste man se till att marken är fuktig hela tiden (vilket naturligtvis kan lösas med evattning), vidare kan man dessutom gräva ned behållare som långsamt avsöndrar salt (dock inte inte NaCl) i jorden vilket ökar konduktiviteten dramatiskt.
Det finns ett helt kapitel om detta i en bok jag har på jobbet.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000