Author |
Topic |
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 22:50:44
|
Tror frågan ställts förut, men hittar den inte. Någon som vet om det finns och i så fall var Metallica skivor med bra ljud?
De jag har, har inte särskilt bra ljudkvalite kanske finns någon annanstans med mycket bättre? |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 23:20:54
|
"Metallica" är det ju bra ljud på, senare plattor har jag läst att dom medvetet försökt få till ett trashigare ljud... suck.. Jag har för övrigt "Metallica" aka "The black album" som dvd-audio och är min absoluta ljudreferens, helt grymt suveränt ljud! |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 23:36:50
|
Du menar svarta skivan? Den är det väl rätt Ok ljud på. Jag tänker på metallicas plattor som grupp, där de flesta andra har ganska kasst ljud. Master of puppets, and justice for all mfl.
Senaste St.Anger har ganska burkigt ljud, på denna är det väl medvetet inspelat att låta lite skitigt. Jag är mer ute efter att ev. hitta Master, Justice for all och dessa skivor med bättre ljud än de vanliga man köper i affären. |
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 23:45:33
|
Aha okej, ja det är jag också intresserad av Och på den svarta är det inte okej, det är überreferens
edit: Jag menar alltså dvd-audio versionen. cd-skivor köper jag inte.. så det blir mp3/flac/ape vid datorn och dvd-audio eller sacd vid finlyssning. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
Edited by - Martin.M on 2004/10/14 00:50:02 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 00:35:51
|
Nja, så bra är väl inte svarta? Tycker inte jag iaf. Load är bättre i jämförelse t.ex., hemma hos mig åtminstone. Inte musiken då alltså, utan själva ljudet...men om man skulle kora bästa plattan rent musikaliskt sett så vinner Master of Puppets en promenadseger. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 09:00:59
|
Om du är intresserad av dom BRA skivorna med Metallica och har skivspelare, så kommer det snart en vinylbox i USA lim till 5000 ex, där George Marino mastrar om dom skivorna. Han gjorde samma sak förra året med AC/DC första 15 skivor med väldigt gott betyg. |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 16:10:09
|
Intressant tråd för jag vill minnas att mina Metallica vinyl lät mkt bra när det begav sig för en 15 år sen, så jag gick och kollade vad som stod på dem. De tre första är 2x12" (2 låtar per sida) och är tydligen "Direct Metal Mastered Limited Edition" och den fjärde en 2x12" japanpress inkl. en bonuslåt "The Prince". Sökte upp dem på nätet och helt plötsligt hade man Metallica vinyl 4 LP och 2 Maxi värda 4.000:- liggandes i garderoben :P Så tack för tråden mangew :-)
bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 17:13:49
|
Ja, dessa kommer också vara släppta på 2 LP's per skiva (flera av dom tidiga tvingade dom in på 1 LP). Har också några av dessa 45 varvs DMM skivorna, men 4000kr lär vara ett grymt överpris. 250-300kr st med postern i bra skick är vad jag brukar se. |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 17:20:15
|
Säkert överpris, det är det ju på allt. De priser jag såg låg på ca 550 kr st medans mina två maxi låg på nära 900:- stycket. Spelar iofs ingen roll eftersom jag inte ska sälja. Hittade förresten lite numrerade Candlemass, WASP promos, singerade Alice Cooper och Yngwie Malmsteen live i Lund bland skivorna :D. Får nog börja lite med vinylen igen misstänker jag, det var länge sedan sist :D |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 18:18:12
|
Nu har jag tyvärr ingen LP spelare, så vinyl är rätt ointressant i detta läge.
Vill minnas att någon tidigare nämnt CD skivor från USA med bra ljudkvalite, dock rätt dyra. Någon som vet var dessa fanns? |
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 22:20:23
|
Master of puppets - Audiophile version, finns på amazon för 38 Euro. Finns kanske fler...
|
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 00:07:15
|
Jag har utgåvorna som DCC gav ut på guld-cd, Ride The Lightning och Master Of Puppets. Mastrade av Steve Hoffman direkt från originalbanden. Dessa har mer dynamik och låter mycket klarare fast med bibehållen tyngd. Hade dom funnits att köpa fortfarande hade jag rekommenderat dom |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 02:16:35
|
DCC släpp på CD ska vara grymma, och dom är nog rätt svåra att få tag idag tyvärr = högt pris. |
|
|
|
Topic |
|