Author |
Topic |
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 00:03:59
|
Skulle vilja pusha för Neurosis senaste platta, 'The eye of every storm'. Vissa artister lyckas förverkliga sina visioner oberoende av vad som förväntas av dem och deras genre, Neurosis tillhör definitivt dessa. De började som ett punk/hardcore band och har nu utvecklats till något som snudd på är en helt egen stil. Från "EP'n" 'Sovereign' (EP för Neurosis innebär strax över 30 minuter.) har soundet blivit mer och mer finstämt utan att för den saken skull tappa de blytunga, krossande partier som bandet blivit så kända för. På senaste släppet har detta blivit ännu tydligare. Det är ett enormt ljudlandskap som målas upp, musiken går från minimalistiskt gitarrspel till krossande mattor av dist och elektroniskt oväsen. Genom alltihop hörs Steve Von Till's torra, mässande sång. Här har avgrundsvrålen från tidigare skivor blivit betydligt färre och sången påminner om Steve's akustiska soloplattor. Kan säga att skivan trollband mig från början till slut vilket jag tycker är stark jobbat då den är på ca 70 minuter. Recensionerna av Neurosis skivor brukar alltid vara positiva men med snudd på slentrian så pratas det om ångest och aggresivitet. TAOES och övriga senare skivor har inte alls gett mig några sådana associationer utan jag har tvärt om slagits av hur man har fått så mycket oväsen att låta så vackert. Är ni det minsta intresseradde av tyngre, alternativ musik så bör ni kolla in detta. Är ni vanligtvis inte det bör ni göra det ändå, det är sannerligen inte var mans/kvinnas musik men gillar ni det kommer ni antagligen älska det. |
//Mvh. Daniel |
|
redestad
Member
264 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 23:54:29
|
Har själv nyligen fått upp öronen för detta band och väntar otåligt på att CDON ska leverera nämd skiva. Det jag hört var smått magiskt så förväntningarna är höga. Isis och Cult of Luna är två andra band jag upplever spelar i samma "genre" men Neurosis förefaller vara "ursprunget". Vilka fler band bör nämnas i detta sammanhang? |
Edited by - redestad on 2004/10/13 23:55:10 |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 10:27:13
|
Har svårt att komma på liknande band annat än de du nämner och främst då Isis. Steve von Till har två akustiska soloplattor ute. Det blir ju självklart inte samma musik men det finns ändå liknande drag. Annars så kan systergruppen Tribes of Neurot (Elektronisk Ambient/noise) vara värda att kolla upp och i övrigt allt som ligger på Steve's egna skivbolag Neurot Recordings. |
//Mvh. Daniel |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 15:18:57
|
Håller med om Neurosis, grymt bra band. Senaste plattan är riktigt bra och kommer bli ett inköpt snart. Sedan tycker jag man inte ska glömma bort en kanske lite hårdare och kallare platta, men minst lika bra, Through silver in blood. Sedan har dom senaste plattorna haft riktigt bra ljud på vinylerna iaf, lär cd-skivorna också haft.
Sedan kan jag rek gruppen Mastodon och främst deras nya platta Leviathan. Grymt bra. |
Edited by - nin on 2004/10/14 15:20:12 |
|
|
redestad
Member
264 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 16:20:08
|
Mastodon, javisst! Har båda släppen och har svårt att sätta ord till min uppskattning av detta fenomenala band. Blir närmast tårögd av glädje, på nåt sätt klaffar allt, dynamiskt "smart" låtskriveri, känsla, sväng, kraft, virtuositet (trummisen i synnerhet), ljud osv. De känns unika på nåt vis i dagens metall-landskap men har lustigt nog inte riktigt tänkt på att de har tydliga beröringspunkter med t ex Neurosis, nog för att jag hört relativt lite Neurosis - något som snart kommer vara åtgärdat.
Intressanta tips där Unkan, ska undersökas. Någon som förresten hört nya Cult of Luna? Hur står sig den mot förra - likheter, skillnader, ljudet osv? |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 17:16:35
|
Ja, såg du inte reportaget med intervjuv med två ur Mastodon på musikbyrån? En av dom hade Neurosis tröja och det är ju ingen shock.
Nya Cult of Lunar har jag bara hört på "förhands MP3:a" och den låter mycket bra. Vet inte än om den riktigt håller samma klass som Beyond, eller kanske bättre. Det är ganska svårt med sådan här musik eftersom det är nog den formen av musik som växer mest i längden IMO. |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 17:34:56
|
Just det ja, Mastodon borde ju också nämnas. Om jag inte misstar mig så spelade trummisen, Bränn Dailor, på Today Is The Day's In the eyes of god. Gillar man Mastodon kan nog den vara värd att kolla in. Trummorna där är bland det värsta jag hört. |
//Mvh. Daniel |
|
|
redestad
Member
264 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 18:57:25
|
Visst såg jag intervjun i MB, och sant, visst hade den ena filuren, Bränn tror jag, Neurosis-tröja. Jäkligt sköna lirare som uppenbarligen gillar allehanda vidunder :-) Idén till senaste plattan var ju bara för bra, sitter o fyllnar till på planet med Moby Dick i näven o vips tänds en liten genilampa!
Today is the day har jag inte alls hört men dock läst en massa om, och visst särskilt intressant när tom 2 av killarna (tror jag) i Mastodon har rötter där. Den bild jag fått av Today är lite skum, de utpekas ju ofta som helt "galna", vad det nu innebär i sammanhanget. Får väl ändå ge de en chans och försöka finna storheten vid tillfälle. |
|
|
redestad
Member
264 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 19:03:57
|
Ska bli spännande att höra nya Cult of Luna, gillar Beyond skarpt så förhoppningsvis blir man inte besviken. Enda negativa är väl att de vid fel tillfällen kan upplevas lite enahanda och "sega".
Förresten måste jag tipsa om Bursts senaste "Prey on life" som jag tycker kvalar in i denna nobla skara med en urbra skiva som överraskade stort. Snabbare än Cult men mycket dynamiskt och stundtals riktigt vackert och stämningsfullt för att i nästa sekund ångvälta på igen. En del fläskig lågbas förekommer också här och var, vilket får ses som en trevlig bonus. |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 21:03:18
|
Kollade in Burst och konstaterade att man helt klart bör införskaffa den. Hittade dessutom Keelhaul som låter mycket intressant. Tror de är i stort sett helt instrumentala och soundet påminner lite om just Neurosis. |
//Mvh. Daniel |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 02:20:26
|
Ja, Today is the Day's In The Eye of God har jag på vinyl och det är en mycket bra skiva. Kanske inte lika djup och varierande som t ex Neurosis, men ändå väl värd att kolla upp.
Burst senaste blev jag dock besviken på. Hörde MP3:orna bara 2-3 gånger men den fastna aldrig tyvärr. |
|
|
|
Topic |
|