HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bas i sidan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/13 :  18:09:27  Show Profile Send svanbo a Private Message
Är lite nyfiken på den här "nya" trenden med ett stort baselement i sidan på högtalaren, i stället för frampå som var vanligast förr... vill framför allt veta era erfarenheter av dylika högtalare, hur det låter, fördelar, nackdelar... förstår att det är viktigt att fronten är så smal som möjligt för att undvika reflexer, och att detta är en av anledningarna till att man börjat göra så..? Hur är det med högtalarplacering, extra känsliga för placering nära sidovägg kan tänkas?
Alla synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt!

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/10/13 :  18:17:52  Show Profile Send hjort a Private Message
Burmeister på arken hade ingen bas alls på vissa ställen i rummet.
Jag lyssnade aldrig i sweetspot där folk säger att det lät bäst.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/13 :  20:03:54  Show Profile Send krang a Private Message
Har hört några. Infinity Kappa 600 men inte minst Canton Karat Ref 2DC. Den senare var så bra att jag gör i brallorna när jag tänker på dem. Man kanske får mer bas utsläckningar i vissa rum i varjafall i den riktningen basarna spelar. Annars är ju spridningen vid låga frekvenser så gott som 360 grad.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/13 :  20:20:43  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vissa som har bas i sidan är ju aktiva, tänker på Audio Pro black diamond (eller blue, kan aldrig komma ihåg vilken som är vilken). Krävs det annars extra mycket av förstärkaren?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/13 :  21:00:01  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Man kanske får mer bas utsläckningar i vissa rum i varjafall i den riktningen basarna spelar.
Det stämmer inte.

quote:
Annars är ju spridningen vid låga frekvenser så gott som 360 grad.
Stämmer bra.

Det finns flera fördelar med att ha basen placerad på sidan av högtalaren förutsatt att den delas under 200Hz och brant. Bland annat kan den placeras närmre väggen bakom för att få bort problem med utsläckningar från väggen bakom.

Det behöver inte kräva så mycket av förstärkaren eftersom förutsättningarna för att få högre känslighet i basen blir större. Delningen mellan bas/mellanbas kan ha en del förluster och lägre impedans för att man delar så lågt passivt men det behöver inte vara så.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/13 :  21:18:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag trodde att man gjorde så för att man skulle få plats med en större bashögtalare eftersom den kräver en större baffel. På så vis blir ju inte högtalarens front så dominerande mot rummet. Jag undrar om man inte ska dela mycket lägre än 200Hz om man vill slippa basens riktverkan.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/13 :  21:31:40  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, att man får en smalare högtalare är också en anledning, det ger många fördelar.

Man bör dela lägre än 200Hz och brant för att slippa riktverkan från basen i baffeln, men att dela för lågt medför andra problem.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/13 :  21:38:44  Show Profile Send Roq a Private Message
Mina Amphion Xenon har sidoriktade 8" och delar vid 150 Hz. Ljudmässigt funkar det fint men det är ju naturligtvis omöjligt att kolla hur de skulle låtit om basarna varit framåtriktade.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/14 :  07:36:07  Show Profile Send svanbo a Private Message
Intressant detta, marens, menar du alltså att man kan placera högtalarna närmare bakvägg än annars? Men längre från sidovägg än annars antar jag?
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/10/14 :  07:50:59  Show Profile Send krang a Private Message
Okej. Men om man har väldigt små rum t.ex. Och och ena sidan av en sån dipol konstruktion hamnar nära väggen. Det kan ju inte låta fint. Det finns ju lite olika varianter i.o.f.s men de flesta spelar väl innåt?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/10/14 :  08:10:03  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag har ännu inte hört en högtalare med sidomonterad bas som jag har gått igång på. När jag har haft sådana högtalare hemma på lån så brukar den första reaktion vara att de spelar med mer kontroll och renare, men det saknas något. Inte för att de spelar mer eller mindre bas eller inte går tillräkligt djupt, det är bara det att jag saknar attack och driv.

Många av de högtalare som har sidomonterade basar påminner mycket om en stativhögtalare. Det finns dock många som gillar högtalare med sidomonterad bas, men jag är inte en av dem.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/14 :  08:42:51  Show Profile Send svanbo a Private Message
"Många av de högtalare som har sidomonterade basar påminner mycket om en stativhögtalare"

Det låter ju bra, jag gillar stativare! Fast de måste väl ha klart bättre bas än flertalet stativare?

Krävs en viss storlek på rummet? Rummet där de ska spela är på ca 20 kvm...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/14 :  08:45:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag får nog oxå säga att jag har nog heller aldrig riktigt blivit övertygad av nån högtalare med sidobas, för har man delning vid 200Hz så finns det riktverkan och då tycker jag att jag vill ha elementet riktat framåt som de andra....

Men däremot så uppskattar jag modeller med smala fronter så tanken är ju god...

/Martin
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/14 :  09:01:48  Show Profile Send svanbo a Private Message
Martin H:
TYCKER du att du vill ha elementet riktat framåt av principskäl eller tycker du att det faktiskt låter illa annars? ;)
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:29:39  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Visst, de går djupare i basen. Men det finns stativhögtalare som tilltalar mig bättre än en golvare med sidomonterad bas. Precis som MartinH säger är det riktverkan som är intressant.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:54:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
svanbo: Nej det är nog av ljudskäl, jag har som sagt inte hört nån som låtit så där jättebra, har självklart inte hört alla modeller på marknaden, men som sagt så är tanken vettig, men jag tror man måste dela lägre för att få till det....

/M
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:04:03  Show Profile Send svanbo a Private Message
För mig är det viktigt att det låter bra även när man går omkring, jag vill inte att det ska vara bra bara när man sitter i sweetspot för det gör jag inte så ofta... då kanske det är en bra lösning?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:25:15  Show Profile Send marens a Private Message
Som sagt, lägre än 200Hz är en förutsättning. 150 Hz är mycket bra så länge man delar brant. Tänk på att våglängden är en bra bit vid så låga frekvenser.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000