HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparent kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:46:16  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej!
Läste i senaste HiFi&Musik om att man kan uppgradera sina transparentkablar och få typ 75% av nypriset för sina gamla kablar.
Nu gäller det visst för andra märken oxå, man får sin gamla kabel värderad som transparentkabel och får tillgodo när man uppgraderar.
Förstår dock ej om det gäller även för billigare kablar typ supra
3,4ply....
Hur som helst är det ju ett jätte kap för de som går i uppgraderingstankar...gäller året ut...

Har någon här bra erfarenhet av transparent?

Mvh Dan

*Iron Maiden*

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:51:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr får man nog inte så många kronor för en supra ply, kanske ett par hundralappar på sin höjd...
Men visst är det ett smart system...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:53:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Man får mer än man tror....

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/12 :  15:08:50  Show Profile Send gromit a Private Message
Transparent verkar populära och det är ju ett trevligt system med uppgraderingsmöjligheter.

Ingen idé att spekulera en massa ang hur mycket pengar man får. Kontakta dem direkt istället så får du svar på det du undrar...

/Gr.


Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/12 :  15:12:32  Show Profile Send Harman a Private Message
Gromit,
Jag tror nog att transparent blir för dyrt för mig deras billigaste biwire kabel kostar 9200kr om jag förstått deras prislista. Min anläggning har ett nypris av ca 16000kr tror att det blir lite väl bra kablar kanske något för framtiden...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/10/12 :  17:25:11  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Man får mer än man tror....

// Jonas

Hur mycket "får" man för ett tremeters par Ply 3.4? Utan bulletplugs. Eller plugs överhuvudtaget.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/10/13 :  04:17:04  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Låter orimligt, då kunde man köpa in kabel för 20:- metern och lämna in den i utbyte mot en dyrare transparent kabel.
Gäller erbjudandet bara i Sverige? Jag har en 8 meter component kabel, skulle kanske byta in den mot en bättre.......

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/13 :  06:33:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Om jag förstått saken rätt så är instegsnivån för detta erbjudande Plus. Dvs. du måste ha en högtalarkabel i prisklassen kring 7.500:- (nypris) och så får du 75% av vad en Plus kostar ny idag.
Sen så tittar man i listan vad det kostar att uppgradera en Plus till Super. Så någon Supra Ply funkar inte men tex en Harmonic Tech Pro 9 och Pro 11. Vilket torde bli ett enormt lyft för den som byter in dem mot Transparent...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/10/13 :  12:06:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Tillbaka från Röda Havet som kung av snorkling...

OT: jag är inte mycket av badare, gillar att åka PÅ vattnet. Men detta var en ny fantastisk upplevelse! Som vanlig charterturist hyr man snorkelutrustning, kliver i vattnet, simmar 30 meter i grunt vatten ovanför korallrevet och plötsligt så simmar man över korallbranten och man SER ta mig fan botten därnere på 30 meters djup. Känns som att flyga över en höghuskant, så klart är det... Antalet fiskarter är så stort att jag sett många nya varje dag och då satt ändå jag och ressällskapet med färgkartor på kvällarna. Själv har jag alltid trott att denna hobby varit komplicerad och förenad med en massa utbildning, gummibåtar, öppet vatten och stor simkunnighet. Icke i Sharm el Sheik. Kan rekommenderas!

Transparentkampanjen:

I annonsen ger jag bl a ett exempel på en äldre Purist Elementa som ny kostade 5000:- I just det fallet så får man mer än 100% av vad man betalade för över 10 år sedan.

Systemet bygger på att man kategoriserar andra kabelmärken in i Transparents redan existerande uppgraderingssystem. Lägsta nivån där börjar på "Plus" (nivå 4 av 10). Allt som är billigare än en Plus kategoriseras alltså också som en Plus, dvs den närmaste nivån.

Finns det någon hake med detta undrar ni kanske då? Jo, man måste UPPgradera.
Ni måste då köpa nivån ovanför Plus vilket är SUPER. Den kostar 16 000:- ny men efter ert inbyte 10 450:-

Värdeökningen på Ply-kablarna överlämnar jag åt er att räkna ut...

Hoppas att detta rätat ut eventuella frågetecken. Med back-up från Transparent i USA kör vi denna kampanj året ut.

mvh

Sladd
snorklande michelingubbe

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:30:19  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Sladd,
Tack för förklaringen av kampanjen.
Denna kampanj är ju toppen för alla som vill uppgradera till toppkablar, för min del känns kablar för 16kkr till en 16kkrs anläggning som lite overkill. Hur stor del av budgeten anser du att kablarna bör få ta? Finns transparent kablar någonstans i närheten av Uppsala?
Att få 5500kr för en beggad supra 3,4plys kabel är grymt!!!
Ha det gott.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:45:39  Show Profile Send Blue a Private Message
Rolig kampanj! Säkert bra läge för en vettig uppgradering för många med exklusiva anläggningar. Men frågan är om inte en eller annan med budgetsystem kommer lockas till en ganska meningslös affär av detta erbjudande:

"Wow, jag fick FEMTUSENFEMHUNDRA för mina Supra Rondo, sen la jag 10 papp emellan och fick en helt övergrym kabel! Mina Black Diamonds sjunger som aldrig förr må ni tro!"

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:55:30  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Vad händer med dom inbytta kablarna, säljs dom som begagnat eller

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:02:08  Show Profile Send Harman a Private Message
Blue,
Jag håller med om att det finns en viss risk att folk köper för bra kablar men det är ju knappast kampanjens fel utan snarare den som köper kablarna som är ansvarig för hur han eller hon använder sina pengar....

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:23:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej igen!

Att rekommendera en viss procentuell del till en viss del av ljudkedjan - kablar t ex - ger inga bra anläggningar. Ofta använder man slarvigt 10 - 15% av anläggningens totalpris mest för att säkerställa att ingen riggar en god anläggning med lampsladd...

Tittar jag på min egen anläggning (som just nu befinner sig på 3 olika ställen i landet...) så utgör kablaget 34% av priset.... bestående av en balanserad signalkabel samt ett par 3 meters högtalarkablar.

Men det behöver ju inte vara rätt för andra! Huvudregeln är att om du inte hör skillnad så köp inte.

Att lägga 16 på kablar till en anläggning för 16 verkar inte vist.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:29:39  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Låter ut som en alldeles förträfflig kampanj för dem som vill uppgradera eller byta kabel. Bara för dem att tacka och ta emot

Lite som elektronik stormarknadernas, Köp en X tv lämna in din gamla och få X pengar:- för denna. Vilket gör att man kan lämna in en gammal risig knappt fungerande och få bra betalt .


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:43:22  Show Profile Send Blue a Private Message
"Att rekommendera en viss procentuell del till en viss del av ljudkedjan - kablar t ex - ger inga bra anläggningar. Ofta använder man slarvigt 10 - 15% av anläggningens totalpris mest för att säkerställa att ingen riggar en god anläggning med lampsladd..."

Varför inte? Så länge man bara väljer ut komponenterna noggrant så att slutresultatet blir något man trivs med? Min egen erfarenhet är att 10% på kablarna räcker mycket gott!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000