HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Drömanläggning 100kkr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/13 :  21:57:40  Show Profile Send Margaux a Private Message
Faktum är att samtliga (!!!) modeller ovan tillverkas ännu idag i stort sett omodifierade.

Hur mycket skulle då det bli för dessa idag? Ungefär 100 000 kr

Antagligen hamnar de flestas anläggning idag på museum långt före denna trio.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/13 :  22:22:11  Show Profile Send sampix a Private Message
Har ESL 57 den fläckiga kaffefilters-looken från början, eller är exemplaret på bilden missfärgad efter många års användning?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/13 :  22:31:24  Show Profile Send Margaux a Private Message
Sampix

Jag förutsätter att hifi-industrin inte har kommit lika långt som textilindustrin nuförtiden. Vår 11-åriga son vill köpa Dieseljeans som nya inte bara är slitna och söndriga. De är dessutom nedsmutsade med flit redan i fabrik! För 800 kr!

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2004/10/14 :  00:10:08  Show Profile Send poppop a Private Message
Sentec PA9, Sentec SC9, ett par schyssta högtalare - kanske ett par stativare typ dynaudio 1.3 MKII... Och skivor för resten av stålarna... Det är ju trots allt musiken som är det viktigaste! Gillar du musiken så låter det bra i alla anläggningar - från en gammal sunkig häck till pioneerförstärkare med jamohögtalare till hundratusenkronorssystem... Hänger det så svänger det... Tänk på vad studion har för sladdhärva när dom spelar in skivan... Och signalvägen där,,,, Oj, oj, oj.... Lyssna och njut istället för att tänka på dyrgripar... Köp en matta till och försök dämpa resonanserna som rummet ställer till med... Det är den bästa investering man kan göra... Köp musik, och det viktigaste av allt ------- LYSSSNA PÅ MUSIKEN! för guds skull... Det kan gå överdrift när man börjar tala om drömsystem för hundra tusen... Då fattar man fan inte vad det handlar om... Eller köp biljetter för dom pengarna och gå på konserter istället... tycker jag i allafall. : )

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/14 :  00:19:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Poppop du har alldeles rätt i det du säger jag tycker precis det samma som du, fram för mer dansbandmusik....ööh jag menar jazz, klassiskt och annan bra musik som svänger och gungar.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:45:46  Show Profile Send Harman a Private Message
Wow snacka om många tips, tack alla för input...
Några kommentarer, skivspelare lär inte bli aktuellt, har aldrig fallit för vinylen...

popup, "Det är ju trots allt musiken som är det viktigaste! Gillar du musiken så låter det bra i alla anläggningar". Jag tycker väldigt mycket om musik men håller inte alls med om detta, anläggningar som grötar ihop musiken medför faktiskt att du inte lyssnar till det som faktiskt är tänkt och då kan man ju faktiskt påstå att man inte lyssnar på musiken utan något helt annat..
men jag håller med dig i sak om man nu är så galen att man lägger 100kkr på anläggningen så kan man ju inte strunta i att köpa musik...mer pengar till anläggningen betyder att mer musik bör köpas enligt mitt sätt att tänka. Tror att 100kkr tar slut mycket snabbt om man vill lyssna till sina favorit artister varje dag live...hmmm

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:55:36  Show Profile Send Harman a Private Message
Stefan B,
Borde vara förbjudet att vissa rader med JM Lab electra högtalare....HABEGÄR.....

Margaux,
Har du Bryston 4B SST själv? Är det värt pengarna? Jag har dreglat länge över detta slutsteg.
Har aldrig lyssnat på Qaud designen är viktig antar jag....Låter de så bra som "Quad folk" tycker?
Passar denna anläggning till Andrea Bocelli och en flaska Chateau Rauzan Segla?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:12:44  Show Profile Send Margaux a Private Message
Harman

Min uppfattning är att Bryston gör bland de bästa slutstegen i världen. Till rimliga priser.

Lyssna på ESL 988:rma. Det finns få trevligare högtare. Det finns annorlunda, kraftigare m.m. Men för 40 000 kr är de svårslagna.
De gamla ESL57 är i ärlighetens namn inte i närheten utom på vissa parametrar. Högtalare är dock det svåraste som finns att välja och tyvärr finns det väl ingen högtalare som är bäst på allt. Egentligen behöver man 3 par högtalare. Ett par dynamiska, ett par elektrostater och ett par horn. Vem har sagt att hifi skall vara lätt

Med en luftad Rauzan Segla 1988 vid din sida övertygar dock de flesta anläggningar. C:a 30 minuter efter att den inmundigats ökar anläggningens värde med c:a 50 000 i upplevd ljudkvalitet.




/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:45:12  Show Profile Send Harman a Private Message
Margaux,
Vet du vem som säljer Qaud i Sverige?
Lagrad Bordeaux förhöjer inte bara anläggningen utan livet som helhet.


Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:58:10  Show Profile Send Blue a Private Message
Quad säljs på en handfull platser i landet, bland annat Audio Concept i Sthlm och Lasses Hifi, var det nu ligger... Priserna är, än så länge, lägre än i England, åminstone på de mer "vanliga" prylarna, L-högtalarna och elektroniken i 9-serien. Väldigt bra produkter, och lite extra prisvärda i Sverige alltså!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/14 :  17:03:43  Show Profile Send Harman a Private Message
Blue,
Tack för info....får väl åka till Sthlm i framtiden och lyssna...
Ha det gott!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/14 :  17:20:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Invänta mina Engelholm Audio - Quadro och pruta friskt på elektroniken!

Allvarligt menar jag att ARC VSi55 tillsammans med Engelholm Audio - Klero (eller Duo) ger en bra grund. Kvar till cdspelare och kablar är 20 eller 40 och jag skulle nog rekommendera supplera med dubbla subbar också, av enklare slag. Kvar är 15 eller 35 tusen till cdspelare och kablar vilket i 15 tusenkronorsfallet känns lite tunnt. Antingen leta beggat eller lyckas pruta på ett totalpris från en seriös handlare.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/10/14 :  20:38:19  Show Profile Send EAR a Private Message
Håller med Margaux.Ta ett öra eller två och lyssna på QUAD ESL 988/989.Lite annorlunda men helt klart beroendeframkallande.Sitter själv med QUAD Esl 63 och 100watts rörmonoblock och känner mig rätt nöjd
Fina bilder på de gamla Quadarna Margaux.Precis ett sånt system sitter grannen rakt över gatan med fast Linnen är en Thorens 125 original istället.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:25:28  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Högtalare: Ino pi60si
Slutsteg: Bryston 4SST
Försteg: Embla Erato
Skivspelare: Technics 1200 + någon lämplig pick-up, ortofon OM30 om den finns kvar, eller någon annan trevlig.
RIAA: Har för dålig koll, det verkar finnas en del bra att välja på.
Lyssningsfotölj: Ekornes Stressless Orion

Tveksamt om 100k räcker. Skulle det inte göra det får man gå ner på slutsteget i första hand och köra Rotels 1090. Då spar man 15000 utan att det hörs speciellt mycket.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/14 :  22:08:31  Show Profile Send Harman a Private Message
Johnny Fiasco,
Menar du att Rotel spelar i samma liga som Bryston?

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/10/14 22:17:53
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/14 :  22:26:09  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Harman:
Ja, 1090-steget. Dom har ju ett mindre också, som är mycket likt 1090. Är det 1080 det heter?
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/14 :  22:31:56  Show Profile Send Harman a Private Message
Johnny Fiasco,
Visst kan rotel ge lika mycket kraft men jag tvivlar på att de är lika musikaliska och har lika låg distortion etc....men helt klart låter det bra från Rotel RB1080 och 1090 har testat dem med Jm lab Electra 936 men tycker att lite musikalitet och stereoperspektiv saknas, låter dock grymt bra ändå....

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/14 :  22:48:17  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Rotels 1090 och 1080 har testats mycket hårt och visats sig prestera extremt bra. Tillverkaren uppger 0.03% THD vid full gas. 0.03% THD är inte hörbart, alls. S/N på 125dB. Det finns helt enkelt inte speciellt mycket utrymme för hörbara förbättringar.
Rotel har ju mindre steg än 1080 också, men i sådana här sammanhang (drömanläggningar för 100kkr) så räcker helt enkelt inte något mindre än 2x200W. Även det är lite i minsta laget om man ska kunna spela högt och ändå ha bra dynamik utan att förstärkaren klipper. Och det ska man kunna i den här prisklassen.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:25:03  Show Profile Send brumel a Private Message
Hm.. 80000 kr för cd:n. Eller ska vi säga källan. Naim CDX kostar 37. Naim Nait 5i 10. Då får vi råd med en LP 12:a och valfri engelsk bokhyllehögtalare. Diskret och möbleringsvänligt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:33:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Medge att det är en lite smått bisarr hobby. Grejer för 100 Kkr och måste man kompromissa

När jag såg den här tråden tänkte jag "Hm, 100 Kkr till en drömanläggning: B&W N802, Gondul och Grendel"

Insåg dock snabbt att denna min drömanläggning spräcker 100 Kkr gränsen ganska rejält även om man köper begagnat.

Lite mer seriöst skulle jag nog fundera på följande "lågprisversion" av samma anläggning som begagnat borde gå att pressa under 100 KKr: B&W N803, Advantage S250 monoblock samt en Advantage S1.

Känns kanske lite mer realistiskt.


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:38:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag inser att jag nog skulle köpa en beg CD, typ Copland 822 eller en Aero från Rene.
Till detta skulle jag nog ha en Pathos Logos och ett par JM Lab Electra 927 Be. Köper man Cdn Beg, så får man med lite kablage under 100k =)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:52:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja en drömanläggning för 100.000kr kan man få till med många allternativ, men så här skulle min kanske se ut om man handlade nytt.

Sonus Faber Grand Piano Home 24.900kr
Advantage S150 Pr.30.000kr
Advantage S1 Pr.45.000kr
Totalt 99.900kr

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/15 :  00:58:50  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Harman!

100kkr??? Hm, det blir nog ungefär som min! (Eftersom jag faktiskt är mycket nöjd just nu.)

CD: Njoe Tjoeb Reference med 192khz upampling 12500kr

Signalkabel från cd: Silver One från Analysis Plus 5600kr

Skivspelare: Thoréns TD 145mk2 beg ca 1500kr + bättre phonokabel 1000kr med Dynavector 10xv5 3400kr

RIAA: Dynavector P-75 5400kr

Signalkabel från RIAA: Oval One från Analysis Plus 1100kr

Försteg: Preamp T1 från Antique Sound Lab 5000kr

Signalkabel mellan försteg och förstärkare: Oval One från Analysis Plus 1100kr och till subben Sub Oval 3000kr

Rörförstärkare: Ki22fox också från Antique Sound Lab 22 000kr

Högtalarkabel: 3m Oval 12 i biwire eller Oval 9 i singel 5500kr

Stativhögtalare: Monitor Audio GR10 12 500kr med Sub Focus från Audio Pro 5000kr blir

85700 kr. Sedan stativ och lite strömförbättrande åtgärder och/eller skivor för resten upp till 100kkr.

Alternativ 1: Golvhögtalare Monitor Audio GR20 för 27000kr blir 92 200kr. Sedan skivor för resten upp till 100kkr.

Alternativ 2: Ett något dyrare, men ack så läckert, alternativ är Hurricane (rörbestyckade monoblock) också från ASL för 55 000kr i stället för KI22fox. En merkostnad på 33000kr blir då totalt 118700.

Tyvärr har du ju inte fastnat för vinyl ännu och då kan du ju spara på vinyldelen och avvara silverkablar…

Sebastian

Ps: Några förslag verkar ju helt kabellösa i sin budget...


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/15 14:25:51
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/15 :  01:26:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok här är min drömanläggnig för 100kkr, faktiskt ganska precis den summan kostar nedanstående:

Högtalare - Aurum Cantus Country Rhyme:


Monoblock Mingda MC998AR



Försteg - Spark SC-10:



Jungson SACD-1



Xindak Gold kabel rakt igenom:







Hur detta låter? Inte en aning men förbannat läcker anläggning skulle det bli


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/15 :  11:57:43  Show Profile Send Harman a Private Message
Johnny Fiasco, Rotel RB 1080 och eller 1090 kommer att få en till möjlighet att imponera på mig. Skall lyssna på dem igen, gärna mot krell kav400xi, Arcam A32 FMJ och Advantage Thor. problemet med provlyssning är att en försäljare inte har alla märken och alla rum är olika och CD/högtalare är olika och så har man till slut ingen koll på alla skillnader.
Kraften i RB 1080 räker gott och väl till för mina 25 kvm...

f95toli, visst är vi några galningar allihopa, 100kkr och man måste kompromissa på alla komponenter...men kul är det som hobby....B&W 804/803 är de värsta konkurrenterna för JM Lab Electra...vi får se vem som tar hem kampen till slut...Tänkte låta en elektrostat få blanda sig i kampen oxå...

Hej SebastianG...Njoe Tjoeb skall definitivt vara med i kampen om CD köpet tillsammans med bla Arcam, Naim och Primare...Vem vet kanske jag köper en skivspelare ändå bara för lite retro känsla vem vet....

Mangew....Läckra högtalare i vilken prisklass hamnar de?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000