HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Delningsfilter tvärtemot.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/12 :  15:59:57  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Om man ser på ett 1:a ordningens hp-filter för en diskant så är det en kondensator i serie med diskanten.

Ett 2:a ordningens är en kondensator i serie och en spole parallellt med diskanten.

Har jag fel om jag säger att delningarna adderas så att det blir brantare?

Om det är så, varför har man inte delningsfilter med bara en spole i parallell med diskanten? Blir det problem med impedans o dyl?
Jag tänker att på så sätt så slipper man ju ha en konding i serie som man ju passar sig för!

Euroline - T-Amp - DIY

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  16:15:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Förutom att man ofta vill ha en konding i serie med diskanten för att skydda den mot DC så går det utmärkt att göra som du säger och fungerar såvitt jag förstår som du beskriver det. Så funkar väl filtret till en av Sonus Fabers högtalare. Nackdelen är att man bränner väldigt mycket effekt i diskantfiltret som jag fattat det. Tekniskt tror jag man behöver ett motstånd i serie med diskanten och en spole parallellt. Inget kostigt egentligen.

Edit: Gurglade reda på artikel:

http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/915/

Edited by - UrSv on 2004/10/12 16:18:49
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/10/12 :  20:15:29  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Du behöver en diskant med hög känslighet i förhållande till basen den skall jobba ihop med... detta därför att du måste ha ett motstånd på minst typ 3 Ohm i serie med diskanten...

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/12 :  20:25:43  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu är ni ute på lite svag is!

Om man bara sätter en spole i parallell med diskanten får man en kortslutning vid lägre frekvenser!!

Om man sätter ett motstånd i serie framför kan man kanske komma undan men som sagt det kräver att diskanten har högre verkningsgrad och man bör tänka sig noga för innan man kopplar på det här viset.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  20:32:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jo, det var ju just det med motståndet och meningen är både nedpaddning och förstärkarskyddet.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/12 :  23:58:39  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
DC-resistansen i spolen då? Den brukar väl vara på ett par ohm?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/10/13 :  08:47:51  Show Profile Send Revisorn a Private Message
I S-phile menar de att Extremas seriemotstånd är 20 ohm.

In the case of the Extrema, the series resistor for the treble section is typically 20 ohms. This provides the required source impedance for the crossover inductor, and also correctly attenuates the treble unit by the required 4dB or so

DC-resistanser i diskantspolar är sällan så höga som flera ohm, snarare bråkdelar av ohm. Borde väl vara en fördel med lägre resistans i spolen visavi elementet.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/13 :  09:21:01  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hmmm, måste fundera lite på det här men inte nu för nu har jag snart fysikprov.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/13 :  14:01:23  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
En egenlindad drossel med ganska tunn tråd då? blir det några andra problem med den?
Eller bara ett motstånd i serie med drosseln?

Varför sitter motståndet på ingången till filtret i sine-cap? Är det för att sänka verkningsgraden eller?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/13 :  14:07:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Spolen skall ju ha de egenskaper man behöver för att uppnå önskad filterkurva. Man kan nog inte förvänta sig rätt filterkaraktäristik med en spole som har ett RDC på flera Ohm eftersom det då tar bort precis de egenskaper man just försökte uppnå med filtertopologin. Motståndet innan fyller, som tidigare nämnts i denna tråd, två funktioner vilket är att ge önskad dämpning av diskanten (och källimpedans om man så vill) samt att skydda förstärkaren vid låga frekvenser när spolens impedans blir väldigt låg och annars i princip skulle se en kortslutning.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/13 :  16:26:17  Show Profile Send Peter S a Private Message
Motståndet är ju en del av filtret, utan den är det inget filter. Drosslen och motståndet fungerar som spänningsdelare. Ju lägre frekvens, ju lägre motstånd i drosslen och dess lägre spänning till elementet. Finns inte motståndet öser ju bara förstärkaren på ström för att hålla uppe spänningen tills den svettas ihjäl.

Edited by - Peter S on 2004/10/13 16:29:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000