HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Signalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:50:11  Show Profile Send luften a Private Message
Eftersom jag precis har lödit ihop ett par signalkablar åt mej, så tänkte jag visa lite bilder på dessa:

Helhetsbild:



Närbild:


Som kontakter har jag använt mej av Biltema´s wbt-kopior och som kabel har jag använt elfa´s "Triaxialkabel Superflex TPE 75 ohm". Denna har ledaren samt innerskärmen i försilvrad koppar, och ytterskärm i blank koppar. Ytterskärmen är förstås endast fäst i sändarändan på signalkablarna.

Kontakter: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=39276
Kabel: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5811.htm

//air

Edited by - luften on 2004/09/13 16:51:05

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:23:57  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tjusigt, men varför 75ohms-kabel? Digitalt?
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/13 :  19:29:34  Show Profile Send luften a Private Message
lasselite: Tackar! 75ohm kör jag för att jag alltid trott det skall vara så för analogt, eller?

Källor:
Minhembio Kabelskolan --> http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=89
Marcuscables --> http://www.marcuscables.com/audio_analog_bifrost.htm

//air
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:18:49  Show Profile Send Leif B a Private Message
Snyggt jobbat. Ser riktigt proffsig ut.
Har du hunnit testa den?
Vad tycker du i så fall?

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/09/14 06:34:50
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:59:56  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Hur är Biltema-kontakterna att jobba med?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/13 :  23:01:37  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sedär, man lär sig något nytt varje dag Har alltid gått å trott att analog kabel skall ha minsta möjliga motstånd. Att digital och video är en annan femma visste jag däremot.

Varför vill man ha en analog audio-kabel med karakteristiskt motstånd på 75 ohm? Har det någon betydelse på längder under 1m?
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/13 :  23:20:44  Show Profile Send luften a Private Message
Leif B: Tackar! Jo, jag har hunnit testa dom, och de fungerar minst lika bra som mina Tara Labs som jag använde före. Vill inte ännu säga något om ljudet, men utseendemässigt så är dom helt klart bättre, och det är trevligt att få kablar i rätt längd oxo

oscar-ja: Isoleringen som håller signalstiftet i mitten är nån sorts plast, som är rätt mjuk och har låg smältpunkt. När man löder signalen, så lönar det sig att sätta en honkontakt på, för att undvika att signalstiftet vrider sej i någon riktning. Lödningen av signalen gick således helt smärtfritt, men dom har ingen speciell punkt för lödning av jorden, vilket betyder att det behövs mycket värme för att löda den, eftersom värmen sprider sej jättebra i hela kontakten. Fick ställa upp min Weller på 400grader (kör med minsta kolven, 25w) för att lyckas få till det. När dom väl är ihoplödda, så är dom helt okej. Ser bra ut, och känns bra. Sitter oxo mycket bra mot honorna, eftersom dom är av den "låsbara" typen.

//air
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/14 :  00:00:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
En anledning till att köra 75 ohmig triax är att 50 ohmig triax är nästa omöjligt att få tag på (det ska tydligen existera men jag har alldrig sett det och jag har letat).

Att en kabel har 75 ohms impedans har inget med "motståndet" i vanlig mening att göra, lite förenklat kan mag säga att kablars impedans har med deras högfrekvensegenskaper att göra (matchning) och har i sig inget med dämpnining att göra. Vanlig telefonkabel har 600 ohms impedans och de flesta högtalarkablar ligger nog på några hundra ohm eller så (beror på geometrin).

Ett exempel på skillnaden är att man kan köpa kablar med 0 ohms resistans men 50 ohms impedans, nämligen supraledande mikrovågskoax.¨




Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:35:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
Att det inte har med motståndet i kabeln är jag oxå med på, det är bara min terminologihantering som suger

Om man inte förenklar då, f95? Finns det nån bra länk? När, vid vilken frekvens, börjar impedansen göra sig påminnd? Å, som sagt, spelar det nån roll vid korta längder och analogsignal 10Hz-50kHz? F*n, jag måste lära mig det här. D e grundläggande ju
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:04:30  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Undrar när vi får se den första supraledande signalkabeln.
f95toli jag antar att du provat.

Hjelm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:41:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den supraledande koaxen använder vi faktiskt på jobbet men då till mikrovågsmätningar, inte hifi.

Vi köper den från en japansk firma som hetter keycom (keycom.co.jp); jag tror priset ligger på ca 30 000 kr med monterade kontakter för en meter.

Anledningen till att jag drog upp det är helt enkelt att det är ett bra exempel på varför man bör hålla isär resistans och impedans.

Det finns en bok som hetter "introduction to copper cabling" som tar upp impedans, resistans, skin-effekt och diverse annat på en relativt lättförståelig nivå; den är mest inriktad på kablar för nätverk men det finns en hel del nyttig information i den även för "hifi-kablage".
Det bör gå att beställa den på biblioteket.
Sök på Amazon så hittar ni den och kan titta på några sidor ur den.



Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/14 :  21:33:10  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Den karakäristiska impedansen i en kabel börjar få betydelse när lägnden på kabeln blir en betydande bråkdel av våglägnden på frekvensen som skall överföras. Hastigheten för signaler i koaxkabel brukar ligga runt 2/3 av ljusets. Så har man en meter kabel börjar det bli viktigt att den är riktigt avstämd med lasten när frekvens komponenter börjar närmasig sisodär en 20 Mhz. Om man har för hög resistans i mottagaren blir det en positiv reflex, och negativ reflex om resistansen är för låg.

För att se vad som händer när en 75 ohms kabel har för hög impedans i lasten kan följade försök göras i badkaret. Om man gör en våg med handen så kommer den slå mot badkars kanten (den oändliga lasten) bli dubbelt så hög, och sedan reflekteras och komma tillbaka lika hög som den var när du skickade iväg den :), kanske inte eftersom vi har förluster på vägen och spridning. Om man istället använder hela armen och bildar en linjekälla som kommer få mycket mindre spridning. Sedan kan man även göra vågor med båda händerna i fas och undersöka interferens fenomen, undersöka D'apolitto konfigurarionens funktion mm. Behöver jag påpeka att det inte bara är avslappnade att bad, utan även intressant. :)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/14 :  21:39:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
hahahahahahaha ja du verkar va den typen som tänker nästan för mycket

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:33:35  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tack för tippset f95, tipps på länkar tas dock fortfarande tacksamt mot.

Bjäris ser fram emot bildreportaget från badkaret
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/14 :  23:57:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Elliott har en hel del information om kablar på sin site. Titta under "articles" på
http://sound.westhost.com/index.html
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:32:08  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Fina kablar. Funderar på att bygga liknande...

Undrar en sak bara: varför har du inte fäst ytterskärmen i mottagardelen? Vore bra om du kunde förklara hur man tänker där...

Har du bilder på lödningarna?

Mvh

Edited by - stef on 2004/09/15 13:14:10
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/15 :  14:05:35  Show Profile Send gongken a Private Message
stef: Man fäster bara skärmen i ena ändan för att undvika jordloop, dvs nån liten volt som åker omkring där och orsakar brumm å så...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/15 :  14:22:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast med ytterskärm så menar du väl den yttersta skärmen (triax har ju två skärmar)? Den inre skärmen ska ju normalt vara ansluten eftersom det är en ledare.

Visserligen kan det fungera ändå så länge signaljorden på de båda apparaten sitter ihop på något annat sätt men det är nog inte att rekommendera.


Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/15 :  14:31:36  Show Profile Send luften a Private Message
Helt riktigt, inre skärmen används som ledare, och den yttre används som "skärm" och är endast fäst i sändaränden.

//air
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/15 :  16:17:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tack för länken
Tanken (med skärmanslutningsförfarandet) är väl att yttre skärmen bara kopplas i signaländan för att skräp som tas upp av skärmen inte ska ta sig in i mottagarändan. MEN, yttre skärmen är ju ansluten i kontakthöljet på sändarsidan, vilket oxå innerskämen är, vilket borde innebära att skräpet följer med lik förbaskat. Eller? Lösningen borde vara att jorda ytterskärmen direkt i apparatchassiet. (åter igen) Eller?
Go to Top of Page

björne666
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/09/17 :  10:56:45  Show Profile Send björne666 a Private Message
Leif B: Tackar! Jo, jag har hunnit testa dom, och de fungerar minst lika bra som mina Tara Labs som jag använde före. Vill inte ännu säga något om ljudet, men utseendemässigt så är dom helt klart bättre, och det är trevligt att få kablar i rätt längd oxo

Vilka Tara Labs kablar använde du?
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/17 :  11:18:08  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
inga byggbilder =(

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/17 :  11:41:53  Show Profile Send luften a Private Message
Mikael: Nu är det ju inte ett så stort bygge, eftersom jag bara lödit ihop kablarna med kontakter, så jag tyckte inte det var speciellt mycket att fota.

björne666: Tara Labs kablarna var av den billigaste modellen, (prism 100i eller nåt, syns längst till höger på sista bilden i detta inlägg). Används fortfarande mellan cd-spelare och försteg, eftersom jag endast gjort ett par kablar ännu (försteg till slutsteg).

stef: Bild på lödningen kommer här




Och sist en bild på hur fint kablarna sitter mitt i den övriga röran med kablar...



Dom övriga kablarna skall få sej en genomgång, men eftersom jag håller på med bygge av försteg och slutsteg, så blir det efter att detta uppgraderats.

//air
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:09:59  Show Profile Send snare2 a Private Message
Kör du med DIY-nätkablar som högtalarkabel? (Tycker jag känner igen kabeln från DIY-nätkabel byggarna)
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:55:39  Show Profile Send luften a Private Message
Hmm, satte ju ett inlägg för en stund sen, verkar som om det försvunnit.

snare2: DIY-nätkablar? Det kan man väl inte kalla det om dom inte används som nätkablar. Men, jo, det är ölflex kabel som jag har på bilden. Mestadels för att jag fick den gratis på förra jobbet, och den passade för att testa bi-wire.


//air
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/13 :  17:37:06  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag röstar för omlödning av kontaktdonen..

Wizard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000