HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/10/11 :  15:15:25  Show Profile Send JW a Private Message
Skall skaffa mig ett par nya högtalare och funderar på ett par begagnade Linn Keilidh. Men jag har bara hört Linn med Linn förstärkare och funderar nu på hur det skulle låta med H/K förstärkare då det är det jag för närvarande har och är nöjd med.

Vad tror Ni skulle jag bli nöjd eller finns det andra högtalare i samma prisklass (ca 7000 kr)

/j

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/10/11 :  18:30:48  Show Profile Send John a Private Message
Har haft lillebror Keosa som tydligen ska ha samma element och låda, men billigare filter (är dock inte helt säker). Rätt svängig, men inget under av detaljer, 3d eller perspektiv om man säger så. Keilidh lär vara mer nyanserad, detaljerad osv. vad jag läst mig till. Inga egna erfarenheter dock.

/en john med ett par högtalare till salu i prisklassen som låter ca 7,3 ggr bättre

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/11 :  18:49:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Keilidh är inte sådär jätteroliga högtalare tycker jag. Iaf inte så länge de körs med passiv delning. Det är först med aktiv delning som de blommar ut rejält...

Vad är du ute efter, och vad är maxbelopp som du kan tänka dig lägga? Det finns ju Linn Ninka som är efterföljare till Keilidh och MYCKET bättre, men de kostar också runt 4000 mer begagnade.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/10/11 :  20:49:51  Show Profile Send dali a Private Message
Jag skulle rekommendera Ninka i stället. Keilidh är inte dåliga, men Ninka är en generation nyare och det har hänt saker, främst på diskanten. Beggade Ninka i bra skick bör ligga runt 10.000 paret, något högre med stenfötter (kommer aldrig ihåg vad de heter).

Keosa bör du undvika, värsta loudness-högtalaren. Perfekta för fredagsfesten, men huvudvärken man får på lördag lär hålla i sig hela veckan om du lyssnar frekvent ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2004/10/11 20:51:53
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:00:31  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har jämfört keilidh och keosa. Jag tyckte att keosa var sunkiga högtalare, de lät markerat i mellanregistret och tydligt färgat. Keilidh är bättre på den punkten. Det är schysst med sluten låda, blir stramare bas. Keilidh och keosa har olika element.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:36:03  Show Profile Send John a Private Message
Hm, markerade i mellanregistret och lågupplösta kan jag gå med på, men sunkiga, nja. Och loudness? Riktigt så usla var de inte, men jag är helt övertygad om att Keilidh är ordentligt bättre och det är ju dem det handlar om (de spelar ju f ö inte i samma ekonomiska liga heller, så det var lite dumt av mig att dra upp dem - sorry!).

Finns välan olika varianter av Keilidh också, olika diskanter?

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:40:56  Show Profile Send marens a Private Message
John: nja, jag tror nog du är lite partisk som har ägt keosa Jag tyckte de lät sunkigt, utan fördomar, och har senare hört samma kommentarer från andra. De är antagligen Linns sämsta högtalare i modern tid.

Det var basarna som var annorlunda mellan de paren jag lyssnade på. Tror det var något kolfiberliknande på keosa och polypropylen på keilidh.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:55:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan skriva under på Keosa-åsikterna. Sorry John

Det går att uppgradera diskanten på Keilidh till samma som sitter i Ninka. Då blir det en hel del bättre (brasklapp, jag har inte hört detta själv, utan detta är andras erfarenheter). Men det blir ingen Ninka inte...

Jag tycker Ninka är en underbar högtalare. Har inga tankar på att byta ut mitt par, de blir bara bättre och bättre för varje komponent man uppgraderar i kedjan bakom.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:40:42  Show Profile Send John a Private Message
Ok ok ok, point taken!

För sju tusingar borde det väl finnas fler alternativ än Keilidh dock, och nåra Ninka lär man inte få?

/en john som kanske ska börja känna sig lite elak för att ha sålt sånna skräpprylar till icket ont anande ungdom

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:04:15  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag tror att du kan hitta ett par gamla Linn Kaber för det priset. De ser ungefär likadana ut, men med bättre finish, och låter bra mycket bättre tycker jag. En äldre konstruktion, men mycket påkostad och fin.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:33:51  Show Profile Send coldcut a Private Message
http://www.stereokompaniet.se/beg.htm

De har både beg. kaber och ninka + lite annat.

-
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/13 :  22:37:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Keilidh rekommenderas för den som inte vill snöa in på hifiparametrar. Annars Ninka. Också sluten. Bra basdriv i båda. Och fin finish. Jag gillar valnöten. Men Ninka finns inte i samma färgval.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000