HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Philips 963SA eller Sony SCD-XB780?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dogday
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:24:16  Show Profile Send dogday a Private Message
Hej! Jag har gått i uppgraderingstankar när det gäller (SA)CD-ljud ett tag. Har läst massor av bra saker om 963:an, så den var länge mitt val, men sen hittade jag en XB780 till salu, och nu vet jag inte riktigt vilken som är bäst. De är väl ungefär lika gamla (inga generationsskillnader), men Sonyn är ju en "ren" musikspelare så den borde väl vinna på det, men å andra sidan så har Philipsen uppmixning till 24/96 (eller liknande), och har dessutom många nöjda ägare..

Jag vill bara ha CD-spelaren till musiklyssning, så att 963:an klarar DVD är ointressant. Vilken rekommenderar ni?

E-MU 1212m --> Gilmore V2 --> DT-880
(på G: nya kablar när jag har råd)
http://www.audioscrobbler.com/user/emillofman/

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:53:07  Show Profile Send luften a Private Message
dogday: Hej. Jag har tidigare ägt en Sony XB770 (föregångaren till XB780, nästan likadan) och äger för tillfället en DVD963SA. Sonyn blev pensionerad på grund av dålig laser, så den slutade läsa skivor. Den jämförelse jag gjorde var av spelarna i originalutförande, och då visade sej att DVD963SA har lite mera detaljer, och sonyn är inte speciellt bra på lägre frekvenser. Däremot, har DVD963SA stora möjligheter om man vill tweaka den lite.

En positiv sak med sonyn, är att den är byggnadsmässigt av mycket högre kvalite. Denna har även dubbla transformatorer, när philipsen bara har ett switchat spänningsaggregat.

//air
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:59:25  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Ersättaren till DVD963SA är på gång och heter DVD900SA.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:15:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
Varför döper man om ersättningsmodeller hade varit mer logiskt om
den nya hette 963-II så man visste att den ersätter den gamla modellen, nu får man gissa sig fram

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sakeo
Member

60 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:32:03  Show Profile Send Sakeo a Private Message
kanske för att den nya 900sa bara har 900 buggar gentemot 963 på den gamla,, vad vet jag

/johan
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/11 :  13:36:18  Show Profile Send luften a Private Message
Sakeo: Det låter troligt.

dogday: betänk att dvd963sa har problem med att spela kopieringsskyddade skivor, BMG´s vissa går inte alls att använda, och även EMI´s nya så klickar det lite ibland på.

//air

Edited by - luften on 2004/10/11 13:36:50
Go to Top of Page

dogday
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/10/11 :  19:27:24  Show Profile Send dogday a Private Message
tack för svaren (speciellt luften som höll sig on topic..)! blir nog en begagnad 963:a då... den har ju faktiskt fördelen att den kan tjänstgöra som dedikerad DVD-spelare när jag någon gång långt i framtiden har råd att köpa en riktigt bra "ren" (SA)CD.

och ang "963-II" så brukar efterföljande modeller (som i luftens exempel med XB770/XB780) ökas med en "tia"; "973SA" hade alltså varit rimligare (sista siffran brukar ibland vara regionskod, om jag förstått rätt).

E-MU 1212m --> Gilmore V2 --> DT-880
(på G: nya kablar när jag har råd)
http://www.audioscrobbler.com/user/emillofman/
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:44:24  Show Profile Send luften a Private Message
dogday: Precis som sten säger, så ryktas det att det är dvp-900sa som är uppföjaren till dvd963sa. Hur bra denna är finns det väl ingen som kan säga ännu, men den bör komma ut till försäljning inom de närmaste veckorna. --> http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=70853

Är det viktigt att spelaren klarar sacd? Om inte, så finns det ju betydligt större marknad på begagnade spelare i ungefär samma prisklass. Har själv tänkt inhandla någon av sonys es cd-spelare, som ersättare till min dvd963sa. Sacd är nog inget krav för mej, eftersom jag knappt använt detta. En sak som jag prioriterar mycket högre, är kompatibilitet med kopieringsskyddade skivor (efter otaliga mejl med BMG, EMI, etc.). Detta är den idag största orsaken till att jag kommer att byta ut min 963sa.

EDIT: Stavfel.

//air

Edited by - luften on 2004/10/11 21:45:54
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2004/10/12 :  23:32:25  Show Profile Send cabasse a Private Message
Har en XB780 själv och dess största svaghet är total avsaknad av djupbas.
Basen finns, men den saknar tryck.
Nej det är definitivt ett av mina sämsta köp vad gäller konsumentprodukter.
Jag har en Pioneer DV370 för 1200kr och den spelar faktiskt lika bra (eller lika dåligt vilket man vill).

Min 12 år gamla Onkyo DX706 är en avgjort bättre CD-spelare (iallafall dom dagar lasern är på humör :-).

Vissa saker kan inte värderas i pengar.

Edited by - cabasse on 2004/10/12 23:33:01
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/10/13 :  00:45:48  Show Profile Send buck a Private Message
dogday,

play it cool...vänta på den nya dvp-900sa som enligt en vän till mig ska vara något utöver det vanliga.

mvh
Go to Top of Page

dogday
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/10/13 :  08:43:59  Show Profile Send dogday a Private Message
tack för alla svar, har nu bestämt mig för att köpa en svart 900sa; förutom att den ska låta bra så kommer dess svart/blå-färgschema att matcha min 'senare idag'-beställda Gilmore V2 (hörlursförstärkare, se http://www.headamp.com/v2.shtml) perfekt!

E-MU 1212m --> Gilmore V2 --> DT-880
(på G: nya kablar när jag har råd)
http://www.audioscrobbler.com/user/emillofman/
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/10/14 :  01:02:37  Show Profile Send buck a Private Message
Förresten dogday,

strunta i vad jag skrev tidigare om att dvp-900sa ska va bra. En skum typ i min korridor som sa det, inte mycket att lita på...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000