HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Köpa rör på auktion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/11 :  09:01:18  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Törs man köpa rör på Tradera tillexempel.
Har sett flera rör auktioner gå billigt, vet inte om de var fel sort eller inte. Nu är det en auktion med 200 rör som ligger på en krona och även om det skulle bli någon hundring så skulle det väl räcka om bara ett par rör var ok för att det skulle löna sig, inte för att den här auktionen lär bli billig om det finns något bra nu när jag skvallrat här?
Är det fel tillvägagångssätt om man köper på sig rör först, billigt, och sedan letar skojiga projekt när man vet vad man har?

Hjelm

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/10/11 :  09:41:54  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Äsch det där var väl inga bra rör. De är inte ens värda en krona ju. Blunda och sov medan jag vinner auktionen... muahahahaaaaaahhh...
Nä, men allvarligt talat, om du ska börja bygga, men inte har några referenser på sånt som du tycker är bra och vill bygga genom att du har lyssnat på det och gillat ljudet, så är din idé lika bra som någon annan. Däremot så är det ju bra att veta VAD du vill bygga. Förförstärkare? Slutsteg? både-och?
Enklare förstärkartyp att bygga än linjesteg finns väl knappast, och där behöver rören inte heller bli så dyra. En hel massa projekt finns det också, ute på webben. Sen finns det gott om gamla och nya rör för linjenivå ute på auktion. På ebay, inte minst.
Men du ska veta att det tar lite tid att sätta sig in i de olika typerna av lösningar och om de passar in i ditt system eller inte (utgångsimpedans, ingångsimpedans, förstärkning, m.m.). Och alla spännande projekt är definitivt inte billiga - även om du skulle hitta billiga rör. Det är nätdel, kondensatorer, motstånd och inte minst transformatorer som du behöver också! Kan du hitta även detta lika billigt? Kan man hitta det överhuvudtaget?

Vad gäller slutsteg så är det nog smart att börja med att titta på HFTA. Folk här på forumet har tagit fram lösningen och det är en gigantisk fördel, tycker jag. Mycket erfaret folk att fråga! Där används också rör och andra komponenter som inte är omöjliga att få tag i eller svindyra. Låter tydligen bra också!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2004/10/11 09:45:18
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/11 :  11:32:21  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Nu har jag inte läst annonsen men man ska veta att det finns en hel massa rör som inte alls passar för att bygga förstärkare med. Om någon säljer en massa rör utan att ange vilka typer det är så är det möjligt att han har gått igenom sitt lager och sorterat ut de rör som har värde för audiofiler eller nostalgiska radioamatörer och säljer resten billigt.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/11 :  12:04:58  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Jag kollade på auktionen, det verkar inte vara utplockat, en blandning av värdelösa tv-rör och användbara audio typer ecc81, 82, 83, 88 och eventuellt andra.

Härhttp://frank.pocnet.net/ kan man kolla om ett rör kan användas till något vettigt. Finns andra sidor också men jag har slarvat bort mina bokmärken.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/11 :  14:00:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finns det ecc81, 82, 83, 88 så är det ju inte mycket att fundera på om priset blir lågt. Bland till synes värdelösa TV-rör kan dölja sig intressanta saker också om man vet vad man vill göra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/10/11 :  14:31:38  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Fast jag vet av egen erfarenhet att denna auktionen kommer att sluta på över 1000kr.

Nu har ju ännu fler fått ögonen på den...

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000