HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bränna vinyl vad rekomenderas (PC)..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/10/09 :  18:52:49  Show Profile Send belle a Private Message
...Wavelab har redan tagits upp, det måste finnas fler prog.
Ljudkort: Audiophile USB


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........


Edited by - belle on 2004/10/09 20:34:15

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/10/09 :  19:05:11  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag tror programmet har väldigt liten betydelse för ljudkvaliten. såvida du inte ska köra "de-click" och "de-brus" funktioner. de ska väl helst vara av hög kvalite isåfall. själv använder jag Cool Edit. det enda jag gör är att spela in ljudsignalen, och eventuellt klippa upp den. Men det är många som har rekommenderat Sound Forge till mig. Den ska tydligen ha bra "de- this and that" funktioner.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/09 :  19:58:20  Show Profile Send TBA a Private Message
Jag köpte Clean 5 plus och fick med ett litet phono försteg.
Clean blev jag aldrig kompis med. Köpte istället en 10 meter audio kabel och kopplade in stereon i ljudkortet. Redigerar sedan wav filen i Wavelab Lite som földe med Clean. Tyvärr går inte Wavelab Lite att köpa separat. Gör man rent skivorna ordentligt innan inspelning så blir inte knastret störande. Man skulle kunna använda ljudinspelaren som följer med Windows.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/09 :  20:20:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Testade en drös varianter när jag och en kompis skulle ordna över alla Ekseption-skivor från vinyl till CD Vi kom bäst överens med Media Digitalizer från digitope. http://www.digitope.com/

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/09 :  20:27:46  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Största problemet är ljudkortet i datorn !!! Nero är ett väldigt bra program förutom Wavlab 5 (för DVD-A) annars kan man köpa 4:ran för en billig peng, det klarar bara inte 24/192......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/10/09 :  20:37:43  Show Profile Send Bosco a Private Message
Sound Forge är mycket bra, men det följer inte med någon de-clicker som standard. Den finns i pluginen Noise Reduction 2.0 som kostar några tusen tror jag (såvida du inte kan köpa en academic licence).
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/09 :  21:10:27  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Blir resultatet av hembränd vinyl till cd verkligen bra??? Jag har mest trott att det skulle vara ett skämt! (Har dock inte hört någon sådan hembränning själv ) Läste dock den förra tråden där flera lovsjöng resultatet och då får man väl börja fundera på att undersöka detta själv! Orsaken till min skepsis är naturligtvis alla "proffsförsök" att mastra om gamla vinylmästerverk till cd. Inte alltid det blir särskilt bra heller inte trots seriösa försök. De allra billigaste "Best of" eller "Nice price" låter ju och går överhuvudtaget inte att lyssna på! Så då är det ju intressant om man med relativt enkel hemutrustning kan göra bättre plattor själv...

Någon som har en bra förklaring?

Sebastian


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/10/10 :  22:06:45  Show Profile Send lars a Private Message
Har använt ett gratisprogram "Feurio" med bra resultat. I programmet delar man upp låtarna i Tracks på ett enkelt sätt. Tyvärr måste man använda programmet för att bränna CD:n om man vill ha med uppdelningen i Tracks. Det är inte alltid den stöder alla brännare.
Annars kan man spela in varje LP-sida med Feurio och redigera WAW-filen i något annat program för att sen kunna bränna CD med det brännarprogram man är van vid.
Feurio är ett enkelt program som inte tar så mycket datorkraft och har funkat på min LapTop utan strul vilket inte Clean har gjort

Clean för övrigt förstår jag inte. Det kan inte vara gjort av någon som är van vid bandspelare. Efter ca 12 minuter började den spela in konstigt, som om datorn blev överlastad och inte hängde med. Kanske var datorn felinställd för att fungera bra för inspelning. Feurio gick bra utan några problem.

Med Vawelab hittade jag aldrig hur man skulle spela in från ljudkort. Saknade nog den modulen.

Soundforge och Cool Edit verkar också vara lättanvända program. har ännu inte hunnit prova hur dom fungerar på min LapTop. Klarar dom att spela in en hel LP-sida åt gången?

Första inspelningen från vinyl gjorde jag på mitt default-installerade ljudkort. Resultatet blev mycket bättre än jag hade hoppats på. Frugan och dottern märker ingen skillnad till vinylen.

Styrkt av resultatet så köpte jag ett M-Audio Duo som även har mikrofoningång (XLR med fantommatning). Jag vill kunna använda datorn som vanlig bandspelare och även kunna spela in via mikrofoner.
Med Duo:n blir det riktigt bra. Både på line och mikrofon. Mikrofonförstärkaren kan man även använda fristående vilket jag gjort till en rullbanspelare pga av att den hade mycket sämre mikingång än Duo:n.

Men som sagt. För inspelning är det enklare att använda en bandspelare för det är ganska mycket inställningar man skall göra på datorn innan det funkar. Skulle gärna vilja ha en program som mer liknar traditionella bandspelare än vad som är fallet idag.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000