HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inställning av volym på monoblock
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/09 :  16:15:44  Show Profile Send filkingian a Private Message
Hej!

Finns det något(eller flera) sätt att ställa en jämn volym när jag använder två monoblock med volymratt och ett försteg? Kan inte ha rattarna i botten, då det endast går att höja volymen på försteget extremt lite innan volymen är för hög för njutbar lyssning.

Det verkar som om att det inte blir samma volym när jag ställer rattarna på samma "klockslag".

/Martin

This space intentionally left blank.™

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/10/09 :  17:34:00  Show Profile Send nelsson a Private Message
Finns det något enklare sätt än att lyssna? Du kan ju utgå från ett lämpligt "klockslag och sedan justera det ena monoblockets volym tills du har rätt balans, använd musik som du känner igen så borde det gå ganska fort. (Den metoden använder jag varje gång jag lyssnar på musik, jag har separat höger/vänster för att slippa den obalans som alla dubbelpotar dras med.)

Ett mer tekniskt sätt är att öppna monoblocken och ställa potarna på samma värde med en Ohm-meter.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/09 :  17:52:20  Show Profile Send luften a Private Message
Eventuellt, kör en testcd på typ 50hz, så kan du mäta utspänningen från monoblocken med en vanlig multimeter, och ställa dem så att de har samma nivå.

//air
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/09 :  18:39:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu kommer jag med ett tredje förslag. Skaffa en testcdskiva med lite toner på och gärna rosabrus. Det brukar tyvärr inte vara så lätt att få tag i seriöst gjorda testskivor men det finns ändå och om inte annat så kan man köpa via nätet. Okey när du har en skiva så ansluter du CD-spelarens analoga utgång till slutstegets ingång.(glöm inte att dra ner slutstegets volympot till noll.) Häng sedan kablarna från multimetern över polskuvarna på slutstegets utgång. Sedan väljer du frekvensen 1KHz=0dbf och då är det bara att skruva upp slutsegets volym tills du tycker att det är obehagligt stark ljud i den ena högtalaren. Läs av spänningen på multimeter sedan byter du till den andra kanalen och gör samma sak på den kanalen tills du får samma spänning.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/10 :  01:36:32  Show Profile Send luften a Private Message
Om man inte hittar en testcd, så kan man bränna sin egen. Det finns ju ganska enkla program att göra egna sinustoner med, ex: --> http://www.nch.com.au/tonegen/

gcs: vanliga multimetrar brukar (IMHO) fungera bäst vid runt 50hz, eftersom dom är menade endast till att mäta den typens växelspänning med.

//air
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/10 :  02:04:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det kan hända att det är så men min klarar upp till 20KHz så jag trodde att de flesta multisar gjorde det. I vilket fall så gäller min arbetsmetodik ändå.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/10 :  04:30:26  Show Profile Send filkingian a Private Message
Tack för alla svar!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/10 :  11:25:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är bäst att använda sinustoner vid några hundra Hz eftersom de flesta billigare multimetrar inte är "true RMS" vilket innebär att de "antar" att det är sinusformade signaler man mäter på när man ställer dem på växelspänning (de mäter toppvärdet och delar med 1.41), dessutom vet jag av erfarenhet att de kan få för sig att visa konstiga värden om frekvensen blir högre än de klarar (de varnar inte, de bara visar fel)

Har du tillgång till en "riktig" multimeter som klarar TRMS så är nog brus bättre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000