Tänkte snickra ihop ett par högtalarstativ till sovrumsstereon.
Önskmål: * Trä * Enkla att bygga (bor i b-rätt) * Träsort vanlig nog att finnas i de flesta byggvaruhus, lutar åt ek eller bok. * Skall klara av ~20kg belastning * Hyfsat diskreta
Tips, gärna med bilder välkommnas. Satt och skissade lite men fann inget i ögonfallande.
Zalve: Visst är det jag som gjort det mesta med dem. Haft hjälp med att kapa och limma ihop dem vilket var en förutsättning för att få dem i det närmaste perfekt.
Gerhard46: De är enkla att bygga, problemet är att man behöver ganska exakta sågar och ev. en planhyvel för bästa resultat.
Har tyvär inga byggbilder. Sidorna består av limträskivor. Någon slags hyllplan man kan köpa på byggfirmor. Köpte mina på Beijers har jag för mig. Front ach bakstycke är hyvlad planka. Detta sattes ihop med trälim och träplugg. Lät träpluggen sticka ut lite och slipade sedan ner dom. Vanlig klarlack på det sen. Bottenplattan är MDF, 19+12 tjock. Toppen är också MDF, 12 mm. De är fyllda med sand och väger ca 20 kg/st. Jag har använt en sopsäck innuti att ha sanden i. Behövs kanske inte om man vet att sanden är 100% torr. Lite fukt i sanden och stativen spricker. Det misstaget gjorde jag.