HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musiksmak & HiFi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/10/07 :  17:23:14  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Alltså som jag skrev i den nu låstatråden om Transparentkablar. Så var jag o såg o lyssnade på U.D.O. i Norrköping igår såg även Nightwish i Arenan Sthlm 29/9.På båda konserterna var det hörselproppar som gälde för att spara hörseln.
Jag lyssnar mest på hårdrock men även punk o reggae o så finns ju såklart det blandade.

Har funderat på att köpa stativare Dynaudio 52SE som jag lyssnat på i några olika butiker o verkligen gillat när jag spelat dom lugnare låtarna från min democd jag haft med mig. Kanske egentligen lite mesigt när det hårdare spelas.
Men nu har jag börjat tveka i nya HiFi & Musik testade dom ju ett gäng sub-satetlit kombos kan det vara nått för mig som har den musiksmaken jag har?

Kommer att spela i ett litet rum på ca 10 kvadrat.

Har oxå den lite konstiga frågan kan man vara hårdrockare o HiFi fantast? Menar när jag ser band jag gillar så har man hörselproppar som skydd.

p.s. Just nu lyssnar jag på musik i antingen hembioanläggningen, bilen eller datorn.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi

Edited by - Mr Dirkschneider on 2004/10/07 17:25:07

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/07 :  17:33:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag lyssnar själv också mycket på hårdrock. Dock.... så gör jag det i bilen eller på min bärbara. Hårdrock och väljud går tyvärr inte riktigt ihop. Inte för musikens skull utan för den oftast genom usla hifi-kvaliteén på inspeningarna. Jag skulle satsa på en lite mer rockigare kombo. Testa lite olika märken. Kef spelar med ganska bra tyngd. Sen har du ju cerwin wega.. :) Jbl northstar serie kanske skulle vara nåt också.
Lycka till!

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2004/10/07 :  17:59:02  Show Profile Send tian a Private Message
Hinken74.... du menar väll JBL Northridge :) ?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:17:54  Show Profile Send edison a Private Message
Sant att just inspelningskvaliteten ofta suger på hårdrockplattor, MEN det som alltid(!) är välgörande för trevlig lyssning på hårdrock och annan "kraftfull" musik också för den delen är bra bas.
Du kan som sagt knappast förändra dåliga inspelningar och det är ofta i diskant/mellan dom låter som sämst så fixa det du kan fixa: en anständigt djup och dynamisk bas då kan du nog njuta även av den "vanliga" stereon...
Med en bra högtalare som D52 i ett blott 10 kvadrats rum kanske en sub blir onödig, varför inte prova utan sub och evt skaffa en OM stativarna blir för tama även i det lilla rummet.Glöm inte att en hygglig stärkare måste till!

Jag spelar inte sååå mkt hårdrock men tex Metallica låter iaf bra hemma, dock kunde lite fastare och mer potent bas vara nåt.
Edison-60's 2 x 35 w (rör) låter bra men ibland (på "för hög" volym) kan det bli lamt i botten.
Ska snart bli nya rör, kanske händer nåt då...
Beror säkert även på att mina hemmabyggehögtalare ännu inte är färdiga i bla just basavstämningen.

http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/07 18:29:45
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:42:02  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Undrar om inte Klipsch kombon som dom testar i nya HiFi & Musik kanske är nått för mig.
Klipsch RSX-5 med den mindre suben RW-8 eller kanske RW-10.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:57:11  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Självklart kan man vara hårdrockare och ha en hi-fi anläggning. Är själv en sån.....

Tyvärr så får man räkna med diverse kommentarer typ "Hårdrock ska spelas på Cerwin Vega" osv, även "Varför ha dyr anläggning till fjortis-musik?"

Det absolut största lyftet för min musiksmak var att satsa på dyr hi-fi. Det finns enormt mycket ljud,effekter,närvaro och detaljer gömda i diverse hårdrocks plattor. Finns inte en chans att få fram dem utan hi-fi...

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/10/07 18:58:10
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:58:35  Show Profile Send Bubben a Private Message
Hos mig spelas mest Avantasia, Nightwish, Metallica, Therion, Megadeth, m.fl.
Varför lägga så mycket pengar när man lyssnar på ett så dåligt inspelade material? Enkelt, för att det låter FÖR kasst annars.
Den risiga diskanten och den grumliga basen behöver tyglas rejält för att vara njutbar.
Nutbart förresten, en crash-cymbal ska inte låta fjäderlätt och mjukt.

Att Kari Bremnes, Tracy Chapman, Chris Jones och en samling symfoniorkesrar sedan låter som en dröm i mitt vardagsrum är ju mest en bonus.

Men de låter ju ganska bra på en medioker anläggning också...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/07 :  19:14:28  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

Svårigheten med hårdrock är att det oftast kräver en anläggning med bra upplösning. Det är svårt att separera 2-4 elgitarrer samtidigt som basisten håller jämna steg med trummisens dubbeltramp. Lägg till lite körer,effekter och klassiska instrument och det visar sig ganska fort om anläggningen har kapacitét.

Jag kan hålla med om att det oftast inte är "fin-inspelat" typ diverse jazz och liknande men där ligger inte svårigheten med denna musik-stil.

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/07 :  19:17:53  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Håller med VR-8. En av det största myterna med hårdrock och annan gitarrintensiv musik inte låter bra på en bra anläggning. Samma sak gäller som vanligt, är det bra inspelat, producerat, mixat och mastrat låter det bra.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:34:43  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Självklart ska all musik inkl hårdrock avnjutas på en så bra anläggning som möjligt!
Jag lyssnar själv på allt från Sabbath till akustiskt som jazz, folk och klassiskt. För ett par år sedan var jag också ute och jagade stativare och lyssnade då en del på Dynaudio också... De är säkert ett bra högtalarval för en del, men jag tyckte inte de funkade alls med sämre inspelningar och tyngre rock. (Hade bla med mig Zeppelin och Cult för att testa just detta) Själv fastnade jag för Monitor Audio GR 10 som jag tycker är mycket mer allround. Spelar öppet, rappt och med punch samtidigt som de klarar att vara detaljerade med härligt mjuk diskant!
Jag kombinerade också med en subb för att få den rätta tyngden i botten när jag lirar högt, men som sagt den kan man ju skaffa efteråt om så behövs.
Nu har det ju kommit en del nytt som säkert också bör lyssnas på. Många tycker ju mycket bra om de nya Quadhögtalarna, vet dock inget om hur de är med tyngre rock. De är ju lite billigare också och då kan du satsa på en bra förstärkare och spelare också!
Ett bra tips är att satsa på en rörförstärkare om du gillar rock, då får du det rätta hänget... Eftersom 99,9% av alla gitarrister kör med rör.

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/07 20:37:00
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:39:20  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag lyssnar allt från Black metal (Imortal, Mayhem, etc) till mer vanlig hårdrock och kan säga att hifi och hårdrock funkar bra ihop. Sedan att ljudet på dom flesta skivor inte är så bra är en annan sak . Men du borde kolla upp ett bra rörsteg, det tycker jag funkar fin fint med hårdrock (och all annan musik också).
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:40:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det här var ju en jätte intressant och kul tråd!!!

Jag tycker... Häng mig om ni tycker annorlunda att Eurodisco a la 80 tal och hårdrock (oftast) gör sig bättre på en "rockig discoanläggning" än på en sofistikerad hifi anläggning. Jag tycker ofta det är roligare att lyssna på gamla 80 tals höjdare och ACDC mfl på min partystereo än på "finanläggningen" medans mycket av övrig musik med fördel avnjuts på den sk. finanläggningen....

M.a.o. javisst har musiksmaken en viss betydelse för vilken typ av anläggning man skaffar sig.... Är man som jag en total ALLätare så får man helt enkelt skaffa sig två....
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:47:26  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Pjotre:

Du är hängd.........

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:48:19  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
M.a.o. javisst har musiksmaken en viss betydelse för vilken typ av anläggning man skaffar sig.... Är man som jag en total ALLätare så får man helt enkelt skaffa sig två....


Eller en bra rörförstärkare och högtalare från MA...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:50:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Pjotre:

Du är hängd.........



Okej.... Men det är jädrigt kul med en party anläggning också....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:52:20  Show Profile Send Pjotre a Private Message
SebastianG: Rör är alltid kul.... Men man kan ju inte ha TRE anläggningar.....
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:52:46  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Pjotre:

Jag förstår vad du menar....

En utav anledningarna till att jag tycker att det låter bättre på en "finanläggning" är att det ALLTID grimlar sig i basen i den typ av stereo du föredrar. Elbasisten,kompgitarrer,trummor och ev stråkar typ cello's har en förmåga att bli en riktig röra.

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/10/07 20:54:10
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:55:52  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
SebastianG: Rör är alltid kul.... Men man kan ju inte ha TRE anläggningar.....


Why not???

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:57:35  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Håller med fullständigt... MEN, jag tycker att "trycket" och känslan i en partyanläggning blir lite annorulunda... Man kan dra på lite med loudness och få mellan basen att prutta lite mer... Vilket är roligt på den typ av musik jag beskriver... Jag sitter aldrig och lyssnar på den typen av musik mitt mellan högtalarna utan springer omkring och gör något annnat.... Å då är "känslan" och "trycket" viktigare än separation i basen.....
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/10/07 :  21:04:01  Show Profile Send matså a Private Message
Ja när man lyssnar på röjmusik så är folk ändå så fulla(inte jag) att ingen bryr sig om ljudkvaliten, det går då lika bra med Mp3

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/07 :  21:05:15  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message

Pjotre:

Jag har tryck OCH separation........

//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/07 :  21:05:20  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
så är folk ändå så fulla(inte jag)


Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/07 :  21:05:59  Show Profile Send filkingian a Private Message
Hej!

Jag fick mitt hifiintresse när jag började lyssna på hårdrock, då jag ville spela HÖGT och med mycket BAS! Jag hade ett antal stora golvare när jag bodde hemma (bl.a. ett par hembyggda 2x 4x10", olika Cerwin, alla med 15") i mitt lilla rum på c:a 10m^2. Mycket tryck, men det störde mest alla andra faktiskt!

Vidare i hifiresan så byttes det utrustning ditt som datt, så småningom hamnade med ett par Klipsch och en Rotel 990-kombination(för- o slutsteg). Det mesta lät rätt bra(upptäckte rock, blues och punk faktiskt), men när jag kom till hårdrocken så gick det inte alls. Trodde ett långt tag att jag spelat sönder öronen och slutade nästan att lyssna på metal. Vid en tillbakablick så inser jag nu att utan basen så var verkligen inte hårdrocken något att hänga i julgranen. Vasst och olidligt! Förstod inte då att det fanns mer än bas här i livet, men...

...på en hifimässa några år senare hörde jag en rörförstärkare och blev grymt imponerad. Kort därefter så stod ett par Audion Silver Night monoblock mellan högtalarna och hårdrocken började att bli uppskattad igen. Dock...

..så tyckte jag att det var dags att hitta ett par stativare, då jag flyttat hemifrån till lägenhet med gnälliga grannar. Ett par JMlab Electra 907BE spelar jag nu på och metal låter helt underbart. Snärtigt snabb i basen och vasshet/lyssningströtthet finns det inte en tendens till. Det sista lilla som stativarna inte klarar av tar jag hand om med hjälp av en sub.

Trodde inte att det var möjligt innan, men hårdrock kan verkligen låta RIKTIGT bra. Precis som VR-8 menar, så klarade inte mina tidigare anläggningar av musiken.

/Martin

PS. Bara för att du har proppar i på konserterna så betyder det inte att musiken inte är spelbar på en hifianläggning. Jag fick stoppa in propparna på Phil Collins i globen, för att det var så jäkla dåligt ljud! Men när jag såg Dimmu Borgir i Malmö så var det behagligt att lyssna utan!

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2004/10/07 21:15:48
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/10/07 :  21:21:05  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
filkingian:

Har själv Audion rör så jag vet vad du menar....


//Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/10/07 :  21:26:13  Show Profile Send matså a Private Message
Herregud de riktiga hårdrockarna vill ju att det skall låta skitigt och allt skall vara hålligång. Yeee rock n roll osv, inget separerande här inte. och en stor bärs (inte jag förstås)

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/10/07 :  21:26:53  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kan vi dra alla över en kam matså ??
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000