HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tänk vad en ryamatta kan göra...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/06 :  12:41:16  Show Profile Send pewe a Private Message
med risk för att verka tjatig så bara måste jag tipsa om hur enkelt det är att få verkligt välljud för nästan inga pengar alls. I mitt stora vardagsrum (50 m2) införskaffade jag en stooor ryamatta modell tjockare som placerades mellan högtalarna. Förbättringen var dramatisk om man uttrycker sig lite försiktigt...Alla register blev bättre,ljudbild, fokus etc. Härligt, nu är jag mycket nöjd med min anläggning!

Hade en bekant hemma i förmiddags och han bara satt och gapade. "Det här låter bara för bra!" var hans spontana kommentar. Volymen verkar kunnas skruvas upp i stratosfären utan tillstymmelse till distortion. Och basen...Djup som den mörkaste brunn! Märkligt som det här påverkar humöret, den här dagen kommer att bli bra!

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:08:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dessto tjockare och tätare dessto bättre faktiskt, har provat olika.
Det kan nog inte nog betonas hur viktigt det är att dämpa golvet för att få ett bra ljud.

Bravo
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:51:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Men huuuaaa så dammsammlande.... Ryamattan då...

Edited by - Pjotre on 2004/10/06 14:09:40
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:57:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nu är ju rummet "rätt" stort men alla reflexer mår bra av att dämpas /spridas så de inte döljer detaljerna i musiken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/06 :  14:23:10  Show Profile Send pewe a Private Message
Dammet är inga problem, jag städar ofta då vi har barn...Jag vill inte låta skrytsam men den återgivningen som jag har hört hört idag är den "bästa" på mycket, mycket länge. Har säkert spelat Fourplays Max O Man tjugo gånger idag. Vilket sanslöst drag när gitarren kommer in och basen känns rent fysiskt i bröstet. Huva! Så jäkla skönt! Och roligt! Det är så här det skall kännas va?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/06 :  14:28:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Japp, det är så det skall kännas!!! Grattis till en mycket lyckad och billig uppgradering!!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:16:19  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
pewe:

Grattis!

Hur stor är mattan?
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/06 :  16:04:02  Show Profile Send pewe a Private Message
Den är 170x240 och inköpt på Bolagret i Malmö för 2299:-. Modellen heter Tonga, är en utgående modell men de har liknande modeller kvar.
Som du förstår av mina inlägg är jag mer än nöjd. Och snyggt blev det också! Tilläggas bör att bakom lyssningspositionen fortsätter vardagsrummet med matplats etc. och även där finns en ca. 3x2 m stor äkta matta. Dem mattan har tidigare legat framför anläggningen men överlägset bäst resultat gav som sagt ryamattan. Helt sanslöst faktiskt. Om du misstänker att du har ett litet akustikproblem så prova med en rejält tjock matta.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/06 :  16:33:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ett bra tips till alla mattägare är att lägga ett eller flera halkskydd under mattan som gör den ännu tjockare och mer dämpande.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:35:58  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Sen slipper man ramla och riva ner hela stereobänken med vinylsvarven när man ska byta skiva.


Edited by - zie on 2004/10/07 01:23:36
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/06 :  18:02:04  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Släng ut några till, vet jag! Mattor är bra ur allergisynpunkt också då dom binder damm. Har man parkett eller plast så får man mycket mer damm som virvlar runt i luften. Det är inte bra.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:13:33  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Är det inte så att mattan med sina dammsamlande egenskaper faktiskt renar luften från damm?

Edit: Onödigt inlägg, håller med föregående inläggskrivare. Tänk om man kunde läsa alla poster innan man gjorde ett inlägg!

Edited by - Jonas N on 2004/10/07 09:21:38
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:23:36  Show Profile Send pewe a Private Message
Kom igen nu killar! Som jag skrev tidigare så är dammet inga problem. Jag städar som en galning varje dag (nästan)! Sen funkar dammet som absorbent också.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:08:41  Show Profile Send AKA a Private Message
Ligger mattan helt mellan högtalarna eller precis framför dem?
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/08 :  13:36:32  Show Profile Send pewe a Private Message
Mattan ligger precis framför högtalarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000