HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spice och distortionssimuleringar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:20:19  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,
Då jag inte har så mycket tid att bygga mina tankealster tänkte jag försöka få klarhet i hur pass bra spice simuleringar representerar verkligheten. Jag sitter och simulerar olika varianter av en krets och spice säger mer eller mindre dist om jag ändrar kopplingarna på ena eller andra sättet. Finns det någon relevans i detta? Jag antar att distortionen borde vara relativ i alla fall. Om jag lyckas sänka distortionen genom att införa en ny koppling borde det vara bättre men absolutmässigt kan THD diffa x% mot verkligheten, med det rungande undantaget att det kan se för bra ut pga perfekt matchade komponenter.

Finns det någon som har någon uppfattning om hur bra spice är, hur man skall göra för att öka sannolikheten för att det skall stämma med verkligheten och vad man bör se upp med.

Vissa saker har jag kikat på, t.ex. spännings och strömkällor skall aldrig vara ideala utan bör modelleras med inre resistans och kanske induktans. Laster bör likna verkligheten, någon som har en bra modell av en svårdriven högtalare eller en kabel + linjeingång?

Hjelm

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:45:20  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Noggrannheten av en simmulering i pSpice är helt beroende på hur bra modeller du har. För att få en uppfattning om hur bra modellerna är så kolla i pspice reference guide, pspcref.pdf. Här beskrivs hur de inbyggda modellerna (återfinns i breakout biblioteket, r,l,c,trans,diodes.. etc) är modellerade. De flesta andra modeller (från tillverkare etc) bygger på dessa, bortesett från subsircuits (typ op's etc) som bygger på underliggande schema.

/Jesper
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:51:31  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det kan jag köpa men jag vet ju fortfarande inte om modellerna är rätt eftersom tillverkarna inte garanterar korrektheten. Jag kör oftast med modeller från infineon som verkar seriösa men det kan jag ju inte veta. Jag har hört att många verkar tycka att modellerna stämmer dåligt med databladen, Infineon modellerna stämmer i alla fall hyfsat med databladen, inom processfelmarginalen i alla fall.

Hjelm
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/10/07 :  10:35:55  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Det här är kanske lite OT men jag simulerar ganska mycket med Spice för rörkretsar och där är min erfarenhet att tillgängliga rör modeller stämmer riktigt dåligt med verkligheten, speciellt map distorsion. Jag använder Fourier analys i spice för att simulera distorsion och jag har labbat mycket med olika modeller för att få det att stämma bättre, (jag mäter på riktiga kretsar för att jämföra). Hur det är med halvledar modeller vet jag inte men det beror nog där också på hur bra modellerna är.

När det gäller saker som strömkällor och passiva komponenter beror det nog mycket på hur nogrann man är, spicemodellerna har ju en del parametrar som har default värden tex induktans och kapacitans i motstånd, det är mycket jobb om man skall få med rätt värden på detta också.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/07 :  11:00:17  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Vet inte om det är för jag använder winspice men mina default komponenter är ideala och jag håller med att om man skall gå ned på detaljnivå såpass att man skulle behöva en kretskortslayoutparameterextraktor, vet inte om det kan tänkas heta så men det imponerar alltid med långa ord, för att få exakta värden kan det vara att överdriva. Vad jag menar är mer i stil med att signalkällor kanske skall modelleras med utimpedanser kring 100-10k för att inte maska effekter som beror på att kretsen lastar signalkällan med en konstig impedans osv.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:25:29  Show Profile Send Hjelm a Private Message
För att förklara min fråga så kan jag säga att jag designat en variant på en diamant buffer som har en THD på 2e-5%. Det är ju inte rimligt. Däremot är det ju, enligt mig i alla fall, rimligt att distortionen är en faktor lägre än en "normal" diamantbuffer.

Hjelm
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/10/07 :  19:52:29  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Modellerna är olinjära, men troligen sällan högre än andra ordningen. Harmonisk distortion är ju ett mått på linjäriteten och därför får du orealistsikt resultat. Den distortion du får är möjligen huvudsakligen onogrannhet i newton-raphsson approximationen vid simmuleringen.
Det enda du kan göra är att slå ett getöga i pspcref och se hur olinjäriteterna är representerade, och sen kolla i de modeller du använt för att se vilka parametrar som är definierade.

/Jesper
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/08 :  08:04:03  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Skall nämna att det är bipolära modeller och jag verkar ha alla parametrar definierade, modellen är definitivt olinjär en emitterföljare har "hur många övertoner som helst". I och för sig så har jag, enligt mitt tycke i alla fall, lyckats hålla både Vce, Vbe och Ice relativt konstanta så disten borde bli låg.

Om jag mäter en vanlig diamant buffer så får jag prestanda motsvarande en buf634 så modellen kanske är hyfsad.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000