HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kraftigare moderatortag vid rubriksättning.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/06 :  11:29:20  Show Profile Send aplodon a Private Message
Bra att någon tog upp det här med rubriksättning!
Mycket irriterande med rubriker som inte ens ger en antydan till vad tråden handlar om. Särskilt som det tar så lång tid att öppna en tråd på det här sega forumet.
Borde vara ganska lätt för moderatorerna att fixa till.

Apropå språkliga fel tycker jag man skall vara tolerant. Även dyslektiker har naturligtvis rätt att använda HiFi-forum. Men ibland kan man ju undra om de är överrepresenterade bland oss HiFi-intresserade.
Man kan väl åtminstone läsa igenom vad man skrivit innan man klickar på "Post...".
quote:
Och för guds skull, se till att använda er av de/dem på rätt sätt. Man säger dom, man skriver de/dem.
Jag tycker det är bättre att skriva dom än att använda de/dem på fel ställe, vilket är mycket vanligt förekommande. Lite talspråk skadar inte i ett så´nt här sammanhang.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/10/06 :  12:19:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
Klart det var ett skämt. Journalister ( o dyl) ska däremot ha på pälsen för särskrivningar och taskigt språk...
Jag tror inte särskrivning beror på dyslexi eller liknande, utan snarare på ren slapphet och att man läser för mycket engelska texter...särskrivning i ämnesfältet (som ni på god svenska kallar "subject" eller "topic") kan i o f sig orsaka missförstånd.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/10/06 12:22:00
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/06 :  12:57:23  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Man kanske kan ha en rubrik sen en undertext där man förklarar lite mer.
typ Meridian 588.
Är den prisvärd för 20tkr?
eller liknande??

Anledningen till att det blir mycket felskrivningar och dylikt beror nog på att folk (ikl jag själv) svamlar igenom texten som hastigast efter jag skrivit den. Det är inget jag stör mig på och det är ju inget
grammtik prov vi gör....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:01:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För att sammanfatta det hela:

Den forumsmedlem som startar tråden skall enligt forumets regler skriva en titel som är lättfattlig.

§.6 Tydliga subjects
Skriv ett tydligt subject (rubrik) så att man enkelt kan
förstå vad tråden handlar om.


Är man missnöjd med hur detta sköts kan man skicka PM till den som skapat tråden så att han/hon får upp ögonen för problemet.
Trådstartaren kan ändra titeln genom att redigera sitt första inlägg.

Att författa en titel åt olika medlemmar är inget som jag som moderator ser som min uppgift, det skall göras av medlemmen i fråga. Att vi ändå gör det ibland är ett undantag. Jag tycker det är bättre att vi lägger krutet på rescensioner och artiklar.

Språk och stavning täcks som också påpekats i den här regeln:

§.11.2 Anmärkningar kring svenska språkets användning
Anmärkningar kring svenska språkets användning som inte
faller inom ramen för det ämne som diskuteras (t.ex
rättstavning), är inte tillåtna.


Med detta avslutar vi denna tråd och återgår till att diskutera vårt gemensamma intresse - HiFi.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/06 13:13:43
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000