HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Livslängd på CD-skivor? (CD-haveri)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:56:21  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Här om dagen hörde jag ett litet tyst "skrapande" i introt på en låt på Peter Gabriels skiva "so". Raskt tog jag och repeterade för att höra om det var något tillfälligt men nej, skrapet återkom och jag tog ut skivan för att kolla närmare. Ytan såg lite smutsig ut så jag tog den till diskbänken för att skölja av den i ljummet vatten och lite diskmedel... då känner jag att ovansidan (etikettsidan) blir sträv!

Skyddslacken där texten står tryckt håller på att flagna av! Är det slut på mitt exemplar av "so" nu eller finns det fortfarande ett plastskikt som skyddar aluminiumskiktet?

Skivan fungerar ännu, men om aluminiumskiktet börjar oxidera så är det slut!

Det har ju debatterats mycket om hur länge CD-skivor håller, själv hade jag hoppats att skivor som inte är generation ett skulle hålla mycket mycket länge.

Är det fler här som råkat ut för havererande CD-skivor där haveriet inte beror på repor eller annan kraftig åverkan?


Förtsättningsvis kommer jag nog inte tvätta skivor under vattenkranen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:18:17  Show Profile Send Nagra a Private Message
Sträv blir det väl när en yta som ex. CD skiva, blir/är fettfri.
Att trycket lossar betyder inte att ytan under har tagit skada, det sitter ju ovanför själva skivan, det är nog snarare att det är dålig kvalité på färgen.
Aluminium skiktet sitter inte på ovan sidan, utan under ett lager plast, därför kan man tex slipa om dom, om man skulle ha en repig skiva som är ospelbar.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:31:34  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det är något som ser ut som plastfolie som har lossnat, därför upplevde jag ytan som sträv när jag sköljde skivan uner vatten. Är det möjligen någon sorts ettikett som försvinner på samma sätt som ett gammalt flagnande lager färg?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:25:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

MYCKET intressant! Vetenskapensvärld visade ett synnerligen intressant program för ett tag sedan . Jag såg en snutt på det och det handlade om dataförlust och hur man skulle bete sig för att bevara digital information åt eftervärlden. De hävdade där att en CD-skiva har mycket begränsad livslängd och att den påverkas väldigt mycket mer av omvärlden än vad man trott. Bla visade de skivor som blivit anfrätta av någon mögelsvamp...

I "Avoiding Technological Quicksand: Finding a Viable Technical Foundation for Digital Preservation " av Jeff Rothenberg
kan man läsa
quote:
The National Media Lab has published test results for a wide range of tapes, magnetic disks, CD-ROMs, and other media (Van Bogart 1996), showing that a tape, disk, or even CD that is picked at random (that is, without prior evaluation of the vendor or the specific batch of media) is unlikely to have a lifetime of even five years (Lancaster 1986).


5 år låter ju lite väl pessimistiskt, men man kan inte komma ifrån att det verkar som om det finns en begränsning i livslängd på CD-skivan som databärare iaf.

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:43:21  Show Profile Send dali a Private Message
Vill man minska risken så kan man rippa favorit-CD:n (dvs ta en digital kopia) och bränna ut den på CD-R. Då sliter man inte lika mycket på originalet, som man sedan givetvis förvarar så att den ALDRIG står i direkt solljus eller vid ett element.

Jag har CD-skivor från 1986 som fortfarande fungerar smärtfritt ... synd bara att musiken inte klarat sig lika bra ... en del skivor hade gärna fått gå sönder ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2004/10/04 18:45:21
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:46:48  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
När CD skivan lanserades lovades 100 års livstid, men det finns många rapporter om att CD skivorna håller betydligt mindre, helt ner till några år bara.
Ser följande test "Lifetime of KODAK Writable CD and Photo CD Media"
http://www.cd-info.com/CDIC/Technology/CD-R/Media/Kodak.html

Tur att man har sin vinylsamling kvar. Något ska man väl få lämna åt eftervärlden i alla fall...

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:52:44  Show Profile Send Anton a Private Message
Nagra : Alu-skiktet sitter väl ändå på ovansidan???
Om du däremot får repor på undersidan som stör avläsningen kan man slipa, men skulle inte testa det på ovansidan.

Alu-skiktet ligger väl mycket ytligt på ovansidan. Jag har varit med om skivor med stora repor i plastskiktet under men som ändå varit spelbara, medans de med bara små repor i alu-skiktet gett ljudbortfall i samtliga fall.

/A

Edited by - Anton on 2004/10/04 18:59:45
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:11:54  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej, vad jag vet bör man inte använda diskmedel eller anda lösningsmedel på cd-skivor... bara pustsa med torr trasa.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:46:17  Show Profile Send uffe2 a Private Message
De hävdade där att en CD-skiva har mycket begränsad livslängd och att den påverkas väldigt mycket mer av omvärlden än vad man trott. Bla visade de skivor som blivit anfrätta av någon mögelsvamp...

Det är viktigt att skilja på hemgjorda CD-R och pressade CD. Jag såg också dokumentären och att dom inte nämnde denna skillnad var min absolut största invändning (flera saker var fel, mest roande kanske att berättaren betonade internet fel).

Pressade CD är just pressade och det blir en fysisk försänkning i skivan som läses av med en laser. Jag tvivlar inte på att pressade skivor, om dom förvaras rätt, kan hålla väldigt länge. CD-R tillverkas genom att en laser ändrar på skivans ytskickt så att ljus inte kan pasera genom filmen till den reflekterande ytan på vissa ställen. Om man funderar lite på det så är det inte särskilt konstigt att CD-R har väldigt begränsad livslängd. Känsligheten för solljus blir inte heller särskilt konstig om man tänker på att våglängden som förändrar skivan i brännaren finns i solljus med...
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/10/05 :  02:28:59  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag har läst någonstans att mögelsvamp på CD skivor bara var ett första april skämt. Vetenskapensvärld litar jag inte helt på. finns det andra som påstår samma?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/05 :  02:38:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Så länge man förvarar cdskivorna i fodralet när de inte avspelas, och inte utsätter dem för extrem värme eller kyla tror jag inte det är särskilt mycket att oroa sig över. Har cdskivor som är över 10 år gamla och de fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Då är det nog värre med brända CD-R skivor som många menar har en mer begränsad livstid än pressade skivor. Vet inte riktigt varför dock.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/05 :  03:04:50  Show Profile Send uffe2 a Private Message
LarsTokyo: Det finns på riktigt

hifirocker: Ja CD-R håller sämre. Varför förklarar jag i mitt tidigare inlägg.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/05 :  08:40:12  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Vatten och diskmedel känns inte direkt som livslängdsförlängande... Jag har skivor från mediets start dvs -82/83, funkar fint. Har alltid förvarats torrt och i rumstemp, inte direkt sol osv. Så jag tror att förvaringen spelar stor roll... Precis som för film, videoband, vinyl osv...

Angående CD-R så har tidningen Elektronikvärlden haft test hållbarhetstest, i sämsta fall var en skiva som låg utan ask och i ett fönster ospelbar efter en månad...

/P
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/05 :  10:32:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kollade på grammofonarkivet på SR och deras äldsta CD är inköpt 1983 och den är helt okey. Min äldsta privata CD är köpt 1986 men den kan ju vara tillverkad tidigare än så. Jag har aldrig haft några ålders problem med mina skivor så jag tror att hela den här debatten som ibland dyker upp är en storm i ett vattenglas. Jag såg också progammet på SVT kanal och det som oroar mig är alla digitala RAM minnen. Risken finns att våra bilder försvinner och då blir vi ju historielösa. Det här gör att jag dammar av mina kameror för vanlig film och jag kommer att undersöka hur man kan fotografera av sina digitala bilder till film.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/10/05 :  13:44:55  Show Profile Send SpLiX a Private Message
gcs: jobbar du på SR eller ringde du bara och fråga?

Mitt minne dras med en debatt om detta för massor av år sedan, det var något program som handlade om vårt IT samhälle. Cd som lagningsmedia var på tapeten och det hade nämligen visat sig att "tryckta, pressade" cd hade börjat "rosta". Dessa cd återfanns i SRs massiva skivsamling, cd som innehöll klassisk musik pressade i Italien. Anledningen till "rosten" skylldes då på att skivorna pressats i en miljö med dålig luft. Att aluminiumet blandats med oren luft som förslutits innuti cdn. De visade upp en cd i rutan och den hade en brunaktig färg på informations sidan och därmed helt oläslig. Det italienska företaget som givit ut dessa klassiska cd skulle utan kostnad ersätta de som skickades in med en ny utgåva. Dessa skivor kom ut under mitten/sent 80-tal och ersättnings skivorna hade nypressats i mitten på 90 talet.

Så dagens cd skall ha en betydligt länge livstid då miljön för pressningen blivit mycket bättre. Hur mycket sanning detta har eller hur stort problemet är vet jag ej. Men, jag kan inte minnas att programmet sändes under 1 april så något april skämt var det inte..

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2004/10/05 13:55:09
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/09 :  15:36:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har själv skivor som är brunaktiga, jag tror att dom är tilverkade innom EU(Portogal. Jag kan inte säga om dom alltid har sett ut så men dom är fullt spelbara. Jo jag har kollat på riktigt gamla CD-skivor i SR´s arkiv och ingen har varit ospelbar p.g.a. ålder däremot så händr det då och då att skivor är skadade eller smutsiga. Jag har svårt att förstå hur folk kan hantera skivor som en del tycks göra. Det är vanligt att man sänder program från CDR-skivor och ibland kan man höra att man blir tvungen att avbryta eftersom skivan hackar eller hoppar. Oftast är skivan bara smutsig och då är det bara att tvätta av skivan i ljummet vatten med lite diskmedel. Olika CD-spelare är olika känsliga för smutsiga skivor.
En annan sak som oroar mig är alla DAT inspelningarna som är gjorda. En DAT-bandspelare är ganska så komplicerad och det handlar ju om små toleranser så det gäller att alltid ha några justa bandspelare eftersom DAT-banspelarna antagligen kommer att försvinna på samma vis som VHS-bandspelarna gör. På Ljud och bildarkivet(SLBA)samlar man på sig alla typer av gamla och nya uppspelningsapparater just för att kunna spela av alla gamla/nya typer ljud och bildmedier.

www.ljudochbildarkivet.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/09 :  22:47:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Försiktigt handhavande bör gälla alla lagringsmedia, oavsett om det är pergament, papper, vinyl eller någon form av datalagring, då håller de flesta media rätt bra vad jag kan förstå utom modernt papper. Är man vårdslös kan man rätt snabbt förstöra vilket media som helst. Hitills har jag inte haft några problem med mina ca. tjugo år gamla cd-skivor.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/10 :  01:16:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Per Berger skriver: "Vatten och diskmedel känns inte direkt som livslängdsförlängande... "

Nej det har jag inte heller påstått men däremot så tar man bort fett vilket gör att CD-skivan kan spelas av utan läsproblem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000