HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Stereorack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:04:12  Show Profile Send Linus78 a Private Message
Hej,

Byggde ett eget rack nyligen med inställningen att det skulle vara megalätt att bygga (passar mig som har tummen mitt i handen) och lite fränt :).

Såhär vart det:




Projektet kostade mig 80 spänn för virket och al.plåten fick jag.

[edit] stavar som en kratta [/edit]


Edited by - Linus78 on 2004/10/03 22:05:47

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:51:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
Kanon rack ju!

Funkar garanterat lika bra som ett rack för 15000 pistoler!

Hmmm, udda fördelning på stolparna, väckte min nyfikenhet.
Måste fråga varför du valde två stolpar till vänster och en till höger, istället för en i varje hörn framtill och en i mitten bak.

Inte för att det inverkar på ljudet men iaf.

/Roland
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:10:01  Show Profile Send Linus78 a Private Message
Kul att du gillar det.

Det finns två skäl till placeringen. Det första skälet är som du själv säger udda, det kändes lite roligare att bygga något som ingen annan byggt innan (iaf inte vad jag sett). Sen har det en praktisk fördel och det är att det finns inget ivägen bakom elektroniken när man skall koppla in signal- och strömkablar.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/03 :  23:22:49  Show Profile Send paradigm a Private Message
HA! Elementary my dear Watson, elementary!

Tänker man efter, så är det ju ganska självklart!

/Roland
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/10/04 :  00:18:07  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Vet inte riktigt vad det är för virke du har använt? Det ser lite ut som björk. Jag gillar den enkelt utformade lösningen skarpt! Har du bara sågat upp slitsarna i trät med en lagom tjock såg eller?
Trä mot aluminium borde vara en ganska tyst och vibrationsfri kombination, och skulle det ändå behövas mer dämpning så kan du ju alltid limma på en extra aluskiva undertill med dubbelhäftande asfaltmatta el. dyl. mellan.
Det du i längden kunna få problem med (fast jag vet inte säkert, det är mest spekulation) är om träet skulle "nötas upp" i slitsen, och konstruktionen därmed skulle bli ranglig. Fast det beror ju på hur hård och skarpkantad alu du har, och som sagt vilket trä det är. Men du kan få upp friktionen igen isåfall, genom att t.ex. lägga in något extra, tunt material i slitsen och kila fast plåten med hjälp av det. Eller så blir det att limma, förborra och skruva fast en liten trätriangel på undersidan av plåten vid varje slits, rakt genom aluplåt och trä. Sen sitter det nog...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/10/04 :  01:35:42  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Snyggt! Genialt enkel konstruktion - varför krångla till det mer än nödvändigt?


Är också lite inne på zixs linje. Har lite svårt att uppskatta hur pass tjocka aluplattorna är men om de tenderar att vibrera när du spelar så kanske de skulle må bra av lite dämpning i form av bitumen eller liknande.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  01:47:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle gissa att det är vanlig fururegel.

Jag tror dessutom att det finns ett 3de skäl till att endast ha 3 ben.
Den står alltid stadigt. Med 4 ben, så finns det en risk för att nåt ben inte står i backen, eller är något kortare/längre.

En klart trevlig modell. Jag skulle nog montera limträskivor för lite stadigare hyllplan, men det är jag.
(Säger som de andra, svårt att uppskatta tjockleken på Aluplanen.)

Bra förenklat!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/04 :  14:49:46  Show Profile Send primere a Private Message
Jag skulle tro MAX 5 mm på plåten! Har du tyngre grejor på så kan du få problem! Men helt klart en vacker och enkel konstruktion!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:34:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
Den konstruktionen föll mig i smaken också!
Paradigm påpekade den något udda placeringen av benen, som ju visade sig ha en mycket logisk förklaring. Jag tror nog dock att jag av rent estetiska skäl trots allt hade använt mig av den mer klassiska benplaceringen. Fast det är ju inga problem alls att flytta runt benen som man vill med den konstruktionsprincipen. Snyggt!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:04:52  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Det er jo ikke såååå forskjellig från mitt flexy-table.
Også meget enkelt å bygge.

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:51:23  Show Profile Send ILLY a Private Message
Nämen ser man på RODA, en batterist minsann!
Trevligt att råkas.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:57:20  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Elegant lösning . Lite fundersam över stabiliteten bara. Skulle väl iofs gå att limma plåtarna med poleruthan-lim (stavas det så ?)om det skulle behövas.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/04 :  17:50:49  Show Profile Send gongken a Private Message
Mycket snyggt!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:27:16  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Dahlberg och RODA: jag har testat flexy-hyllan (alltså den med gängad stång) på tre ben. Min hylla är en meter hög, och det var inte styvt nog längs y-axeln ("vridstyvhet" eller vad det heter) för mig, jag gillar inte att hela hyllan står och vaggar om man råkar stöta till ena hörnet när man går förbi. Spelade ingen roll hur hårt jag skruvade stängerna (M24) mot hyllplanen (25mm plexi). Så jag gjorde fyra ben ändå.

Men den här hyllan har ju mycket bättre infästning mot vrid-moment i och med de sågade slitsarna. Tror jag... Blir nog bättre än mitt trebensförsök, fast hur mycket bättre ser man ju först med fullastad hylla. Det där betyder antagligen inte så mycket för vibrationsdämpningen, dock, och det är definitivt bättre med tre stödpunkter för kontakten mot golvet och inställningen i våg.
Jag gillar den här konstruktionen mer ju mer jag tänker på den. Det är ju mycket lättare att bygga på med dörrar, sidor m.m. än en flexy. Bra inspiration för vidare tänk, tack Linus78!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2004/10/04 18:31:54
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:59:25  Show Profile Send RODA a Private Message
Hej Zix

Jag hadde tenkt att bygga en ny flexy för att få dem mera stabil.
Nu har jag ändrat mening.
Det blir et Linus-rack.

Dog har jag lyst at bygga hyllplanen i MDF, eller helträ.

Läckert Linus78!!
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2004/10/04 :  21:48:52  Show Profile Send Linus78 a Private Message
Hej Alla,

Kul med så mycket respons!

Först lite fakta:

Virket är, precis som Zalve säger, furu med måtten är 95x95x900.
Aluplåten är 650x450x5.

Konstruktionen skulle nog må bra av lite tjockare skivor eller som ni föreslår lite mer fästning av skivorna. Jag var inne på att bygga med limträ/mdf ett tag men jag fastnade för alu/trä-looken, hög WAF med avseende på nuvarande möblering.

Jag tänkte ta lite bilder med rack+elektronik men jag lyckas inte få till en bra bild det är ju super svårt att ta bra bilder inomhus. Jag återkommer när jag fått ordning på´t.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:04:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Egna tolkningar av "kända" modeller är kul. Bra jobbat Linus.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:42:10  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
quote:
Min hylla är en meter hög, och det var inte styvt nog längs y-axeln

Hur många hyllor hade du? Det verkar vara rätt viktigt för styvheten. Jag hade ursprungligen tre hyllor i min Flexy och det var inte helt stabilt, men sedan jag satte i en fjärde hylla är det 'inget flex' (förlåt).

Linus78, jag kan bara instämma med alla andra. Det blev riktigt trevligt. Aluminium leder ju även värme helt okej, klart bättre än mina mdf-plattor. Vill man gå överkurs kan man kanske jorda hyllorna? Jag har för mig att jag läst om folk som gjort det. Den som har tillräcklig teoretisk kunskap kan väl tala om ifall det bara är okunniga audiofiler som gått loss?
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/10/05 :  08:50:36  Show Profile Send RODA a Private Message
Hej

inga probemer med styvheten här.
Jag har tunna stänger, men 30mm hyllplan. (gammalt skrivbord )

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/10/05 :  15:44:42  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
oscar-ja, jag ser inte dina bilder men själv har jag fem hyllplan. 60cm breda, 50cm djupa. Jag har skivspelaren högst upp och vill inte att det ska kunna röra sig för mycket däruppe i och med att vi har små barn.
Helst vill jag att hyllstommen ska vara i grunden helt stabil och därmed barnsäker, med alla nödvändiga stagningar. Eventuell flexning och/eller dämpning får så bli separat på varje hyllplan. Man kan ju ha en ram med gummiupphängd skiva som skivspelarbas, till exempel. Dessutom vill jag ha möjlighet att enkelt sätta på sidor, topp och dörrar, även här för barnsäkerhetens skull. Därmed blir flexikonceptet helt plötsligt opraktiskt... Någon som är intresserad av en flexi i plexi? ;-)

Men tillbaka till linus78:s hyllor. Det som är bra med de här furureglarna för DIY-audioter med barn är ju att man kan sätta dörrar och sidor mycket lättare på dem! Och dessutom kan den göras byggbar på många olika sätt. Bredare och lägre är vad jag tänker mig. Man skulle till och med kunna vända på materialet: trä i hyllan, aluvinklar eller profiler i kanten. Enkel lösning, måhända, den här linus78-hyllan, men den har varit konceptuellt sett viktig åtminstone för mig just nu. Idegivande, som sagt. Tackar än en gång!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2004/10/05 15:48:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000