HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim CD5i - fråga till Naimare och andra som vet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/02 :  20:04:06  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag var nere och kollade in denna spelare hos handlarn idag. Grymt gediget intryck på själva spelaren.

MEN... hur fan tänkte dom när dom slängde med den där lilla fjäderlätta plastbiten till fjärr??? Bara den gör att potentialen för ett köp minskar för mig.

Vet någon om det finns någon lite mer gedigen fjärr till denna att få tag i? Jag kan omöjligen tänka mig att liknande fjärr förljer med CDS3 till exempel...

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/10/03 19:33:15

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/10/03 :  19:47:21  Show Profile Send 10 a Private Message
Det är ju onekligen ett annat pris på CDS3:an, så utrymme för en fetare fjärr finns på ett annat sätt. Naim använder väl Philips-transporter, så eventuellt fungerar fjärrar till andra Philips-transportbaserade spelare, men det är mest spekulation. En multifjärr är annars ett uppbart alternativ, men tyvärr tenderar de modeller man (jag) är intresserad av att vara dyra.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:50:05  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Fjärrkontroller till highend spelare är ofta förvånansvärt primitiva och sämre än dem som följer med vanliga billiga spelare. Jag vet inte varför. Annars är liten och fjäderlätt precis vad jag vill ha, om alla basfunktioner fungerar smidigt.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/04 :  13:05:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Så är det tyvärr med en hel del märken, fjärrarna följer inte standarden på produkten i överig...Trist men så är det...

Som nån sa så är det Philips och deras fjärrlösningar som är standard, det är även en ganska anspråkslös fjärr även till CDS3 faktiskt, lite större och tyngre än den till CD5I, men ingen smärre sensation...

Det finns dock en systemfjärr till Naim ( Flash 2 ), men den går på ett par tusen så den köper man nog inte till ett " i " system....



Men iom att man kör Philips så kan man ju köra nån multifjärr av nått slag ganska lätt....

/Martin
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/04 :  13:47:56  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ja det var hemskt tråkigt. Kanske detta ändå inte hindrar att jag även fortsättningsvis är spekulant på en cd5i. Jag har inget Naim hemma idag, men visst MartinH kan få ut valuta med en Naimspelare i ett annars ickenaimsystem? Är cd5i ett bra alternativ eller bör man vänta på cd5x?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/10/04 :  13:57:13  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Tjänare!

Har själv skaffat en fjärr från sony (RM-VZ950T) som är välgit bra. Gjort av aluminium, lärbar och sitter bekvämt i handen. Styr även 8 maskiner... Ett himla bra alternativ.


Kålla:http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00007EDM3/qid=1096890067/sr=1-9/ref=sr_1_3_9/202-6114272-5146201


Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/04 :  14:35:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
filikoster: Visst kan man få glädje av en Naim CD5i tillsammans med en icke Naim förstärkare...

Ja, CD5x kommer bli en bättre spelare, men då till dubbla priset.. CD5i är en av de klar bättre spelarna i prisläget idag, och visst så kan den nog göra sig bäst tillsammans med en Naimförstärkare än om man skulle koppla en annan cd till en Naim stärkare...
Men som spelare själv så står den sig bra och är en produkt som jag tycker man bör lyssna till om man vill ha en bra spelare i den prisklassen....

/Martin
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:23:40  Show Profile Send 10 a Private Message
Sony-fjärren ser ju riktigt intressant ut! Vet nån var man kan hitta den i Stockholm/resten av Sverige? Reference Audio har den för 2 kkr, men det är lite för mycket i förhållande till Amazon...
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:41:24  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Såg att cd5i höjts en bra bit i pris från typ 10700 till 12000 drygt. Är det pundets kurs som ställer till det, MartinH?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/04 :  15:43:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ett alternativ till Naim CD5i är Arcam CD192, med uppsampling. Har ej jämfört dem själv sida vid sida, men i senaste What HiFi fick Arcamen 5/5 i ljudbetyg, medan Naimen fick 4/5...enligt den tidningen har bla Arcamen gått om Naimen vad gäller ljudet..synd, rent utseendemässigt gillar jag Naimen bättre än Arcamen...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:01:49  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Om man talar om alternativ till naim cd5 kunde jag föreslå Regas Jupiter, som är också väldigt musikalisk spelare med varmt ljudkaraktär. Har aldrik hört cd5 men många säger att det är väldigt lika med regas ljud.. Också designet är grymt.

10: tror att du kan inte hitta fjärret till lägre pris än amazon har - men amazon skickar ju fjärret gärna till dig:) Fjärret kostar närmare 150 euro i europa. (I ebay.de finns också en styck)

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:16:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
filikoster...Ja du, vem vet, eller så är det nått annat.. Exakt vet nog bara Naim själv tyvärr !!

I testen så fick Arcamen bra kritik, det är en bra spelare inget snack om den saken, Arcam är ju bäst på just digitalprodukter..
Men nu är det tyvärr lite så dock att Naim låter bäst på DIN-kontakten, för att få bäst resultat tillsammans med en Naim förstärkare..
Men nu blir det ju en lite svår jämförelse mot andra cdspelare då inte många andra har DIN.

/Martin
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/04 :  17:17:52  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hmm. Trist ändå att Naim alltid paras bäst med Naim. Det är lite svårare att ge sig in på märket utan att byta allt man har.

Angående CD192 lyssnade jag lite snabbt på den hos Ågrens här i stan. Den var typ en dag gammal då och helt oinspelad. Lät inte alltför imponerande just då, men det kanske var just för att den var sprillans ny. Jag får kanske ta en titt till på den.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/10/04 :  17:36:44  Show Profile Send Ayn a Private Message
Annars är ju Arcam FMJ CD33T en riktigt farlig maskin. Men då börjar man iofs komma upp i lite andra prisklasser också.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/04 :  17:55:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tja även cd-spelare behöver väl spelas in eller? Arcam CD192 bedömdes trots allt ha bättre detaljupplösning än bla Naim CD5i så den bör ju vara schysst

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/04 :  17:55:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tja även cd-spelare behöver väl spelas in eller? Arcam CD192 bedömdes trots allt ha bättre detaljupplösning än bla Naim CD5i så den bör ju vara schysst

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:04:50  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ayn, är inte du en klippa på Linn förresten? Eller är det Naim det var? Har sneglat på begagnad Genki eventuellt nämligen. Hur står sig denna i nämnda sällskap?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:06:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har ej hört Genki men den ska ha ett detaljerat, ganska ljust ljud....har fått bra kritik i England

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/04 :  21:40:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn Genki är väldigt prisvärd begagnad. Ja kan inte säga att den låter ljust snarare neutralt med mycket detaljer men den är lite tunnare än tex Ikemi. Inte läge att kombinera den med för ljust klingande högtalare. Fast det är svårt att säga vad som är korrekt. CD 5i har jag inte hört. Jag tänkte ta mig en tur till Stockholmo nån gång nu i Oktober.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:46:00  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
10: tror att du kan inte hitta fjärret till lägre pris än amazon har - men amazon skickar ju fjärret gärna till dig:) Fjärret kostar närmare 150 euro i europa. (I ebay.de finns också en styck)

Ah, nuts! Jag såg nämligen just att Amazon UK bara skickar till just UK och Irland. Ska dock hålla ögonen öppna!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:06:13  Show Profile Send FBK a Private Message
Martin!
quote:
Men nu är det tyvärr lite så dock att Naim låter bäst på DIN-kontakten, för att få bäst resultat tillsammans med en Naim förstärkare..

Första fråga, hur mycket skiljer det i ljud mellan kontakterna på CD5i.Små, små nyanser eller?

Andra frågan, CD5 har ju bara Din-kontakt, vilka lösningar finns det för oss som inte har Naim stärkeri?. Har för mig att ni körde med någon Chord kabel, Din i ena endan och vanliga i andra eller finns det olika kablar och priser med den lösningen?.

Tredje frågan, Nya CD5X har den också bara DIN-kontakt?.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/05 :  06:44:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Naim CD5i har RCA också förutom DIN.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/05 :  09:04:09  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
FBKs frågor är även jag mycket intresserad av att veta svaret på!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/10/05 :  09:13:50  Show Profile Send Sudden a Private Message
Har själv inte testat skillnaden mellan din och rca på 5i.
Men jag har kört med "chords" kabel som har din-rca.
Och det fungerar mycket bra.

CD5x kommer (vad jag vet) även att vara utrustad med rca.

/Sudden
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/05 :  09:57:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
FBK :

1. Det är skillnader mellan kontakterna på CD5i, hur mycket beror på vilken RCA kabel man använder... Den DIN kabel som följer med är riktigt bra och jag har jämfört den med kablar som legat på runt 4000:- och DÅ började det spela jämt !! Och den kabeln skickas med gratis

Så JA det är skillnad på DIN ljudet och RCA ljudet, dock blir det bra med RCA oxå !!

2.Det finns kablar från Chord som har DIN och RCA, vi har på Hifi Art oxå Kimberkablar som vi kan erbjuda med DIN/RCA...

3. CD5x kommer ha både DIN & RCA, vilket gäller för alla nya Naim produkter numera, så idag kan man köpa vilken Naim som helst till vilka andra produkter som helst...

/Martin
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/05 :  16:30:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack Martin
Då ska jag inte stänga dörren till en Naim CD, som jag var på väg att göra

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000