HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför säljer av hifi vid tillökning i familjen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/09/30 :  14:28:31  Show Profile Send CC a Private Message
det undrar jag... Hur kommer det sig att så många säljer av sin hifi när man får barn? Det är ju med barnen man får ut än mer musiklyssning! Långa sena kvällar med ledsna nyfödda, vad gör många då? Jag sätter på musik, andra åker runt med bilen... Vartefter barnen blir större "växer" de in i musiken o får oftast större välljudskrav än sina kompisar.

Eller är Ni rädda om elektroniken o högtalarnas element? Själv fick jag använda damsugaren några gånger, men inte för att mina ungar petet in membranen utan för att vi haft besök utav barn ovana med dessa spännande högtalare i vardagsrummet Men barnen hemma tycker inte det är något kostigt som måste petas på

Ekonomiskt? Men oftast så förlorar man på att sälja av sin elektronik... Å sedan ångrar man sig...

Så, vad tror Ni? Eller någon som har egna erfarenheter utav tankesättet att nu kommer barnen, dags att sälja allt...?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:03:13  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Själv har jag fått en parvel som nu är över året. Visst är högtalarna "mysko", måste petas på och se.. Men med ett bestämt Nej.. så "tittar" vi bara, petar inte. Så fort musiken kommer igång dansas det så länge benen bär. Skulle aldrig drömma om att sälja av något. En spekulation från min sida kan vara att man investerat med någon form av glädjebudget som spricker så fort barnvagn, säng, och annat plocka skall köpas. Man vill ju ha det bästa/dyraste till barnet även här. Man ter sig lätt lika "kräsen" vid köp av vagn som när man letar ny kabel till sitt system. Det skall vara si och så, det är bäst. Allt som är bäst kostar pengar, bara att börja panta saker för att köpa nytt......

Lr?..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:55:51  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har barn och handlar mer än någonsin. Annars tror jag lätt att det är av ekonomiska skäl. Kanske har man en stor del av förmögenheten i stereon, och upptäcker att barn kostar! Förutom att de pillar och kräks och så...

Själv tycker jag att det är perfekt med stereo när man är hemma pappaledig.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/09/30 :  19:43:57  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Är själv pappaledig men har inte behövt sälja av något. Att ny CD-spelare och annat kommit lite längre ner på prioritetslistan är väl sånt man får ta. Visst måste man dela med sig av livets stora glädjeämne, musiken, till de små!

Man kan också se märkessnobberiet i barnbranchen. Linn, rör eller Krell - Emmajunga, Brio eller Teutonia. Eller varför inte en haklapp designad av John Lennon?




SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/30 :  19:53:46  Show Profile Send John a Private Message
Men hallå där! Det här verkar ju helt upplagt för en pappahifigruppträff!!! Va? Eller??? Stockholm någon?

Kan rekomendera alla fädra/mödrablivare att investera i ett par najsa hörlurar som kan användas när barnet/barnen sover. Man uppskattar verkligen den ego-stund som musiken erbjuder...

Köpte en boombox till barnrummet, eftersom dottern (drygt året) gilalr att lyssna/sjunga/vifta på armarna. Men hon dissar rätt hårt. Stora stereron roligare. Bättre sväng, liksom...

/en john som är pappaledig också

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/30 :  20:08:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har som tur är aldrig haft bekymmer med ungarna o apparaterna. Även jag ser ingen anledning för att sälja om man får barn. Men det är klart att vissa sitter i den situationen att dom behöver pengar o då har man kanske inget val.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/30 :  20:31:51  Show Profile Send J-son a Private Message
Aldrig så kommer jag sälja av mig min kära ägodelar pga barn. Har ett halv fotbollslag hemma(tre pojkar)och de vet var gränsen går .
Fördelen är att musikintresset snabbt vaknar till liv hos dem (vilket kan bli dyrt ).
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/30 :  20:38:13  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Göteborg här, annars lät det trevligt med en pappahifigrupp. Man måste ju ha en motvikt till tjejens babysång, som hon går på.

Äger inga hörlurar, försöker att få mina barn att somna till oväsen istället.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/09/30 :  20:40:47  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra förslag John! Pappaledig här också men i Västerås - fast det är ju inte långt till Sthlm...
Visst är Anton (knappt 1 år) intresserad av grejerna men det blir en blandning av "aj, aj"/springa och fånga honom och att vi tittar på sakerna tillsammans för att avdramatisera och göra sakerna lite mer ointressanta. Jag tänker inte sälja av något - riskerna uppvägs av både mitt och hans musiknöje. Vi har en (inte så dyr) drulleförsäkring som täcker eventuella dyra olyckor med exempelvis stereo/högtalare och andra dyra saker.

Edited by - Roq on 2004/09/30 20:46:33
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/30 :  20:59:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det skall börjas i tid. Mjuk musik - Carolas blott en dag. Vokal Jazz, och annat trevligt uppskattar lillan,,, Så länge hon får sitta i sweet-spot. (Dvs i pappasknä, där alla kan titta på henne)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/30 :  21:03:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det skall börjas i tid. Mjuk musik - Carolas blott en dag. Vokal Jazz, och annat trevligt uppskattar lillan,,, Så länge hon får sitta i sweet-spot.


Yngsta grabben var tosig i Infected Mushrooms när han var mindre , jag tror att det faktiskt kan komma av vad han lyssnade på när han låg i magen. När den äldre låg i magen så satte jag snäckan på gitaren mot magen o spelade lite stilla blues , det märktes åxå efter han föddes att han lugnade sig. Annars är båda totallt ointreserade av Hifi.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/09/30 :  21:07:27  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har upplevt med alla mina tre att de alltid tyckt om att somna till musik... Visst så får man sänka volymen lite (räcker med att jag har tinitus i familjen) men va då? Det är bara bra att få en ursäkt till att sänka volymen ibland
Men det som är bra är att ingen behöver tassa hemma för någon annan. Alla i familjen är vana vid ljud o störs inte av det Fast det är klart, ibland så... När äldste pojken spelar Rammstein, tösen lyssnar på Walt Disney musik o den minste tittar på Bollibompa samtidigt som jag drar igång med Chris Jones & Sara K... Då protesterar min förståndiga fru...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/09/30 :  21:10:56  Show Profile Send CC a Private Message
Vår yngste (nu tre) gillar inte klassisk musik Han tycker den är otäck Det ska vara hårdrock för hela slanten En period så var det Selptura som gällde... Då vart det dans på golvet

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/09/30 :  21:48:49  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Damsugaren är mycket bra.
Ger barn skrämselhicka för resten av livet.
Faktum är att jag personligen fortfarande ser med skepsis på den illalåtande monstermaskinen.

Annars finns det ingen anledning att göra sig av med grejorna tycker jag. Min son blev uppfödd på Deep Purple. Han somnade hur gott som helst när Blackmoore kom loss på Highway star, från "Made in Japan". Sov som ett litet barn, faktiskt. Å andra sidan kan ju den gode Blackmoore bli lite trist emellenåt.
Nåväl, för min del har det gått utmärkt att kombinera barn och hifi-intresse. Och grabben delar sedan länge gubbens musikpassion.
17 år senare.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/09/30 :  22:53:10  Show Profile Send HJ a Private Message
Jag ser det som tvärtom. När vi fick vår första grabb för drygt 4 år sedan tog jag skatteåterbäringen och gick och köpte prylar. Jag satsade då på 2-kanalsljud. När vi nu fick ytterligare en grabb i vintras började det bli dags att uppgradera på hifi-fronten också och eftersom det blev fler barn måste det bli fler kanaler varför jag försöker bygga upp ett vettigt flerkanalssystem. Jag är inte där ännu men jag tror ni förstår logiken. Det gör även min sambo varför vi kommit överens om att 2 barn är precis lagom

Enda problemet jag haft med hifi och små barn är när jag hittade grabben med hela armen instucken i basporten. Givetvis lockar ju fjärrkontrollen också, det är ju en kille. Annars är det mest andra(s) barn som intresserat sig. Barn är ju även de hemmavana.

Med en hygglig musikanläggning och musik man gillar blir det så mycket trevligare att vara pappaledig. Minstingen gillar att lyssna på musik ganska högt och verkar gilla i princip allt jag spelar för honom medan 4-åringen bestämt sig för att "den blå" (Mark Knopfler/Sailing) och "den bruna" (Mark Knopfler/Golden Heart) är det mest lyssningsbara i samlingen. Han har även uttalat sig positivt om "The Wall" så det verkar finnas hopp även för nästa generation

Finns det pappalediga medlemmar i Lund/Malmö-området i höst och till våren? Japp det blir en lång pappaledighet.

/HJ

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/30 :  23:38:49  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ibland blir jag ledsen när min dotter ber att få lyssna på 'den lilla skivan'. Hon menar cd.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/30 :  23:48:29  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Barn er overhodet ingen hindring! Har alltid vært MEEEEEEGET streng og konsekvent overfor barna når det gjelder anlegget, det er forbudt område! Og det har de respektert. Skulle ønske jeg greide å være like konsekvent på andre områder, også!

Min 9-årige sønn lurer veldig på hvorfor vi ikke har slik musikk som man alltid hører på radioen!?!??

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/10/01 :  01:10:15  Show Profile
Jag förstår inte heller alla som säljer, jag gör tvärtom, jag bunkrar upp så mycket jag kan innan den lilla
pengaslukaren kommer.
Min första kommer i mars nån gång .. och gillar inte ungen att titta på bio som pappa, då blir det adoption

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/01 :  01:19:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du kan vara lugn Martin. OM 2-3 år får du vara glad om du får nån möglighet att se nåt annat än
"Petsson & Findus", Bamse och alla A.Lindgrens filmer.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/10/01 :  02:19:19  Show Profile
Får bli flera salonger alltså, som på Filmstaden. Finns en 4 rum i källaren som kan passa för ändamålet

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/10/01 :  02:45:58  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Min son år 5 år och kan sjunga med på nästan hela första skivan av The Wall från Pink Floyd. Det kallar jag imponerande!
Han är en audiofil också, sitter och märker fel i ljudet och musiken. Häromdagen sa han till mig att rösten på låt 6 eller 7 (på The Wall skivan) låter konstigt, det hörs som rösterna klipper av lite. (Inte exakt de orden, men det var vad han menade). Det var så jag hade tårar i ögonen när han hörde det och berättade för mig. Själv hade jag aldrig hört det innan.
Gissa vem som får följa med nästa gång jag ska provlyssna något.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/01 :  04:39:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet är att de är inte intresserade av musik, i alla fall inte min musiksmak, hum, och är därför helt oförstående att man vill lyssna på musik. De sköna stunderna infaller när telningarna är i skolan eller annorstädes.
Någon som har en bra idé hur man iskolar sina barn i vettigt musiklyssnande?

Bravo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/10/01 :  08:10:51  Show Profile Send CC a Private Message
Hjärntvätt från tidig åler är det säkraste kortet.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/10/01 :  10:35:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har två barn, Lucas är 3 år och Viggo är 1 1/2. Lucas var "ny" medans vi bodde i lägenhet och där stod högtalarna förstås i vardagsrummet, så det blev mycket tillrättavisning så snart han kom i närheten av högtalarna.

I dagsläget så bor vi i hus och jag har ljudanläggningen i ett dedikerat rum. Viggo har alltså aldrig fått denna konstanta tillrättavisning ang. pappas leksaker och det återspeglar sig tydligt när de vill ned och "dansa".

Lucas bryr sig aldrig om varken högtalare eller elektronik som står fritt på golvet, medans jag har stora problem att hålla Viggo borta från högtalare, högtalarelement, kanppar och rattar på elektroniken.

Ser inga som helst anledningar att sälja av några hifi-prylar bara för att man fått tillökning i famlijen förusett att det nu inte är p.g.a. ekonomiska problem. Det tillkommer ju ändå en del "investeringar" i t.ex. barnvagn, spjälsäng, skötbord och allt vad man kan tänkas vilja ha för något.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/10/01 :  11:49:31  Show Profile Send christopher a Private Message
Hej,
Jag fick barn i Julas och sedan dess har jag köpt några prylar, nytt slusteg och några byggprojekt på G. Det som jag tycker det är bara att man inte kan köpa allt på en gång. Men barn tycker om musik och dom måste lärra sig när dom är små.
Hifi och små barn är inget problem, förutom att kablar är kul att leka med....

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/10/01 :  12:45:35  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
HJ:

Fjärrkontrollsintresset har inget med kön att göra! Jag lovar.
Min dotter på 14 månader har genom att slänga dem i golvet, skaffat sig såväl egen fjärrkontroll som trådlös telefon. Vi har teorier om att det är för att de är sköna att tugga på när man får tänder. Eller så är det helt enkelt så att man vill göra som mamma och pappa gör. Mamma pratar i telefon och pappa zappar...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000