HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage Thor Vs. S2+S150??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/30 :  10:04:02  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nu lär jag få svar från Sanoj och Hifi Consult!!

Nå, jag gör ett lite fåfängt försök här att få mer kött på benen inför mitt stundande förstärkar köp!! Lite felr åsikter och reflektioner och kunskap från hififorumet alltså!!

Med nya Vienna Acoustics Strauss hemma har behovet av bättre stärkar doningar uppstått. Hemma står därför en Advantage S2 + S150 som jag testat under en dryg veckas tid. (LÅTER HIMMELSKT!!) Har även kört med gamla Advantage A300 (lite varmare, mindre detaljerad, laid-back och musikalisk kanske) samt ikväll med EAR 899 (rör-förstärkare) vilket alla är högst dugliga ersättare till min Amplifix. Funderar i övrigt på Pathos Logos som är en rörhybrid som jag tyvärr har svårt att få till en provlyssning av!

Nåväl, vad som förvirrar mig mycket är skillnaden mellan nya Advantage Thor och S2+150 kombinationen. Enligt High Fidelity var det i princip "bara" en "sublimare och mer sofistikerad diskant" som skiljer Thor från storebrödrarna??? !!!

Är detta möjligt????

Hur är det möjligt att en integrerad förstärkare plötsligt spelar i princip lika bra som en 3 gånger dyrare förförstärkar/slutstegs kombination???? Och framförallt!! ÄR DET SÅ???

Har High Fidelity fått glädjefnatt eller ligger det något i det!! Varför skall man isåfall investera nästan dubbla summan i separata doningar om Thor ändå spelar "lika bra" vilket jag har svårt att tro.

Har förstått att Thor bygger på S2 och S150. Och den är lika stark som 150 steget ochså med 1800VA!! Men nog måste det väl ändå finnas skillnader mellan dom?? Försöker komma underfund med vad det är som saknas i Thor som finns i S2+150!

Frågan är som sagt följande. En investering i Thor eller en investering i S2+S150 vilket jag siktat in mig på!! Eller tom S250 monoblock vilket lär bli en ENORM skillnad. Skiljer ju en väsentlig summa på de olika alternativen vilket man kan lägga trevlig kringutrustning som kablar etc. Advantage 250 blocken däremot är ett par divisioner högre som jag förstått det.

Dom skulle jag gärna ha råd med i kombination med S2!!!





-----------------------
Tabula Rasa!

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/09/30 :  10:19:04  Show Profile Send Per100 a Private Message
Mahler, frågeställningen är intressant.

Jag har själv försökt göra en del förfrågningar
hos bla advantage representanten i Malmö om min P1/A300 kombo bör uppgraderas
till Thor och då fått svaret: "det har du inget att vinna på, däremot bör du låna
hem en grendel (detta uppskattar jag oerhört mycket att man får låna hem, där har andra Malmö
butiker flera årskuser kvar att lära) för en rejäl uppgradering och eventuellt behålla P1 då detta
är ett mycket bra försteg".

Jag misstänker Mahler att hificonsult är så serviceminded på denna punkt att du får låna hem
en thor för utvärdering. Det är enda sättet att verkligen få veta. Eller så kanske det finns en
forumsmedlem i närheten av dig med en Thor som har samma funderingar som dig fast
tvärtom.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/30 :  10:24:20  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det är inte säkert att high fidelity har fått glädjefnatt.
Thor är som du skriver baserad på den dyrare kombinationen, men med alla fördelar en integrerad modell ger. Samtidigt har utvecklingen kanske tagit ett par skutt framåt i svensk ingengörskonst?
Det är ju alltid väldigt små skillnader man letar efter när man går upp ett steg från samma tillverkare. Prisvärt är inte ens värt att nämna i sammanhanget. Vissa tycker förmodligen att den där skillnaden är värd 40 000 extra, medans någon annan tycker att det gör detsamma.

Handlar det om samma pris för dig så ska du väl inte tveka på en S2/150-kombo? Men förmodligen skiljer det väl en del...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/30 :  10:37:50  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jorrå!!

Jag får säkert låna hem en Thor ochså!!

Kan tänka mig att Thoren är GRYMT prisvärd!! Och den låter fantastiskt! Har hört lite på Hificonsult och på Arken då den brottades med nya QRS Venus!! Mässans bästa ljud i min mening!!

Men nu vill jag ha något "ålders beständigt" och det börjar kännas som att 250 blocken är enda alternativet om nu Thor och S150+S2 spelar "lika bra".

Läste ett test på Euphonia hifi forum mellan Thor, Moon Audio och Pathos Classic One. Där menade testaren att Thor var en kraftkarl men att den blev lite hård i toppen med rock musik om man drog på lite.. Kanske är det detta som hififorum menar när dom skriver "sublimare diskant" att S2 kombinatinen spelar mer obesvärat och avslappnat högre upp i volymen????

Isåfall TROR jag att jag vet vad dom menar... Amplifix faller ihop lite och blir "komprimerat" om man spelar högt.. Det gör INTE s2+s150!!!

Jaa!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/09/30 10:53:15
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/30 :  11:17:33  Show Profile Send Mahler a Private Message
Och Thor är en ersättare till Amplifix och inte S2-S150!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/30 :  14:36:11  Show Profile Send Mahler a Private Message
Någon med tankar och råd att dela med sig?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/30 :  14:46:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Jag äger själv en Thor och tycker att den presterar mycket bra. Med mina högtalare som använder sig av notoriskt detaljerade och ettriga diskanter kan jag ändå inte riktigt uppleva att diskantområdet är någon extremt svag punkt. ER 4'an från Eton eller Thiel & Partners C12 borde avslöja detta direkt...även Vifas Ring Raditor om än kanske inte lika tydligt som dom andra två...

Jag har inte lyssnat seriöst på S250 men väl på Thor och även Grendel.

Kanske inte så mkt svar...men ändå!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/30 :  14:56:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Lyssna även på Gryphon Callisto 2200. Jag jämförde vid ett o samma tillfälle Thor, Krell 400 o Callisto 2100. Promenad seger för Callisto:n. De går ju dessutom att hitta till bra pris nu mer.

Ett tips bara....

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/09/30 14:57:18
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/30 :  14:56:51  Show Profile Send Mahler a Private Message
Men för mig är det förståss värdefulla åsikter och tankar!

Uppskattas Engelholm!

Nä jag vet inte riktigt!!

Har dessutom "problemet" att jag gärna integrerar hemmabiofunktionen som finns i Amplifixen i det nya ochså!! Funkar på S2 och på Thor men inte Pathos t ex.

Blääää vikken soppa!

Om man bara hade obegränsad budget skulle jag inte sitta här idag!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:07:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hade jag de pengarna, vore valet inte svårt ;)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:10:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hemmabiofunktion finns även på Callisto 2200

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:18:27  Show Profile Send Mahler a Private Message
Kan man köra Pathos som slutsteg???

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:05:03  Show Profile Send AKA a Private Message
Folk som jag pratat med både här och utanför menar att det inte är värt pengarna att uppgradera från Amplifix till Thor. Skillnaden är inte så stor mellan dem.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:54:21  Show Profile Send Niclas a Private Message
Skillnaden är inte så stor mellan dem.

-Men den finns där & är högst påtaglig i m o.
Jag har haft Amplifix innan jag köpte Thor. Jag bytte högtalare till B&W N804 kort innan jag köpte Thoren.
Amplifixen kunde med nöd & näppe driva dom medans Thoren gör sitt jobb galant oavsett lyssningsvolym.
Jag kan tänka mig att dom kan upplevas lika med lättdrivna högtalare i ett litet rum men drar Du på lite kroknar Amplifixen betydligt tidigare. Thor spelar med en auktoritet som inte infann sig hos fixen.
Nu låter det som att jag dissar Amplifixen och det vill jag absolut inte göra. För dom pengarna tycker jag det är ett alldeles utmärkt köp, men den har ändå en bit kvar att klättra på stegen till Thors nivå.


Mvh
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/30 :  23:50:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Då kan väll jag också dela med mig av mina intryck av Thoren. Har jämfört den mot min SAT. Och visst är det skillnader, framför allt i kraft, men behöver man inte mer kraft än vad SATen ger så är skillnaderna små tycker jag. Men andra säger att de är jätte stora. Behöver du mer kraft så gå på Thoren, men för säkerhets skull så lånar du hem en och jämför och bildar dig en egen uppfattning.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/01 :  08:38:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack för alla bekräftelser att Amplifix är super vilket jag håller med om !!

MEN!

Amplifixen skall bort!! Så är det bara! Den klarar inte av att driva min nyinvestering 100% och det behövs kraftigare doningar. I den divisionen mina Strauss spelar är tyvärr Amplifix lite borta i horisonten! Det behövs avsevärt bättre doningar känner jag! Alltså! S2+S150 testas nu och det känns toppen. Men för en bra summa mindre får man en Thor!! Som har exakt samma trafo som i S150 med 1800 va vilket är bra. Och så finns det grejer från S2:an ochså i Thor!!

Någon ägare av S250 som kan vittna om skillnaderna mellan de monoblocken och S150 stereo slutsteg??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/10/01 :  11:22:41  Show Profile Send J-son a Private Message
Instämmer med Rydberg, provlyssna en Callisto om du får chansen. Mycket bra förstärkare!
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/10/01 :  11:33:25  Show Profile Send AKA a Private Message
är en Thor till salu nu på forumet, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33165
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000