HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi råttan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mange
Member

65 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:01:19  Show Profile Send Mange a Private Message
Hjälp
Vet någon vart den där dämp råttan finns att köpa.
Vet ej vad den heter.
Såg att den finns på annonsreklamen på sidan men jag hittar den inte på den hemsidan.
Vill gärna ha tips på flera ställen som säljer såna.


Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:13:45  Show Profile Send Nitram a Private Message
http://www.sontec.se/newsite/default.asp

Där finns den...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Mange
Member

65 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:32:54  Show Profile Send Mange a Private Message
Några fler tips på ställen som säljer dem.
Har de något namn förutom wibe eaters.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:33:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tror det är PL Audio som är distrubitör av dessa. Tillverkas i Skåne.

"Vibe-eaters"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:44:12  Show Profile Send ryst a Private Message
Så dessa råttor passar bra på högtalare med dålig och instabil lådkonstruktion då ?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:44:39  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jo, PLaudio har dom på sin banner.
Jag vet att Balance i Jönköping säljer dom samt RS System i Åstorp som har ett flertal storlekar av musen hemma.

RS System 042-52050, Balance 036-122320
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:54:02  Show Profile Send Niclas a Private Message
ryst, lägg fingret på sidan av ditt diskantelement när Du spelar & känn om Du har vibrationer. Jag har sett mössen uppe på ett par Von Sweikert VR-8 & den kan väl knappast vara instabil med sina 200 kg .
Själv har jag inte vågat prova dom då jag har Nautilusdiskant, men vibrationer hade jag iaf.

Mvh
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/30 :  10:55:03  Show Profile Send Blue a Private Message
Ni som testat eller kör med råttan? Vilken blev skillnaden? "Som natt och dag" antar jag? Eller kanske "som att jag hade bytt högtalare till ett par dubbelt så bra"?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/30 :  11:32:42  Show Profile Send primere a Private Message
Ehhhh herregud vilket skämt!
Vill inte göra någon upprörd men.... vill man ge 1200 för en sådan ful skapelse? för att inte tala om kanske smått humbug? Kanske bättre att ta två telefon kataloger och lägga på högtalarna?! Eller varför inte en sicko sack?
Visst har man 1200 att lägga på en "maskot" så visst
Jag kan aldrig tänka mig att seriösa högtalartillverkare skapar högtalare med störande vibrationer! Ibland tror jag att man "överdämpar" och neutraliserar ljudet för mycket .... en viss vibration upplever jag behövs annars försvinner hela "musikupplevelsen" Gå på konsert vilken besvikelse det vore om ljudet var 100% "RÄTT" det ljudet finns inte och skulle det finnas tror jag inte att vi skulle uppskatta musiken!

HAde det för den delen inte varit roligare att köpa en kabel eller dylikt? jag menar man behöver jue 2 möss = 2400 pengar .... roligare kan man kanske ha!

Så ja nu har jag lättat på hjärtat Flåt mig men jag kunde inte hjälpa detta .... tror aldrig jag varit så negativ som jag är nu!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/30 :  12:02:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja har man ett par stativare så skulle jag nog lägga pengarna på ett par bättre stativ !! För det gör nog mer skillnad...

Men visst känner man för att ha en mus i sitt hus och har 2400:- ( lite dyrt dock ) så visst !!...

/Martin
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/09/30 :  12:19:39  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag kan aldrig tänka mig att seriösa högtalartillverkare skapar högtalare med störande vibrationer!

Om vi går ännu längre, en högtalartillverkare räknar ju in kabinettets självresonans vid musikåtergivning så att dessa och det element som finns i inte korsar i frekvens. Skulle man börja pilla på detta kan man ju göra mer skada än nytta i att försöka "dämpa" dessa resonanser.

Mina gamla B&W högtalare har ju en matrix låda för basar som är ordentligt avskilt från frekvensområdet basarna återger, mellanregistret sitter i ett hårdare "betong" liknanade material för att inte få färg av den delen medens diskanten är helt fri. Varje element är omsorgsfullt placerat i olika material för att inte störas av just högtalarens resonanser. Skulle aldrig få för mig att försöka "strama" upp eller ändra på dessa egenskaper.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/09/30 :  13:31:47  Show Profile Send ReKo a Private Message
Enligt sontecs hemsida är priset per par! Alltså 1300kr per par för den minsta modellen.. Jag måste säga att de är ganska coola.. och som inredningsdetaljer är de ganska trevliga. Tror dock att man kan uppnå liknande resultat med en påse sand.. dock inte lika estetiskt tilltalande.

MVH / Ante

Edited by - ReKo on 2004/09/30 13:34:51
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:36:28  Show Profile Send primere a Private Message
Nej men de är inte så tilltalande ändå men det handlar om smak en gillar dem en annan inte!
Men jag håller dock med Splix att man ska inte meka för mycket med egenskaperna i högtalarna då det är en balansgång!!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:42:53  Show Profile Send Mattias a Private Message

Har lyssnat på fler kompetent konstruerade högtalare med råttan på, där de gjort nytta. Men visst, inte hjälper de på alla högtalare. Sen handlar ju detta om tycke och smak också.

Själv skulle jag vilja testa hemma för att se om de funkar hos mig

/Mattias
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/01 :  05:17:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Troligen beroende från fall till fall om de gör någon nytta, mössen, men nyfikrn som jag är skulle jag gärna pröva.

Bravo
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/10/05 :  17:59:59  Show Profile Send Niclas a Private Message
Humbug eller inte, villka tillverkare ger 6 veckors öppet köp på tweakprodukter ?

Läste i senaste Hifimusik att RS-system erbjuder denna långa testperiod på både Wibe-eaters & energy-transformers .
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/10/06 :  10:07:25  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Visserligen gillar jag snus, mus och brännvin men den där musen/råttan skulle jag inte köpa! Då kan du lika gärna ställa en blomkruka (med en blomma i)på högtalaren med t.ex. en musmatta (eller något annat liknande material) under. Borde ge samma effekt.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/10/06 :  11:36:35  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Saken är väl den att om man vill pröjsa 1200 pix för ett par råttor så är del väl ok. Mycket har man köpt och ställt på fönster bänken/bokhyllan i rent estetiskt syfte. Mycket kan ersätta det till en billigare peng. "Effekten" blir ju densamma, man blir glad och tycker det pryder. En råtta av läder på högtalaren eller en musmatta med blomkruka kan kanske kvitta lika. Men inte köper man den billigaste jackan bara för att den fyller sitt syfte?

Men åter igen, skulle inte köpa ett par råttor i "verknings syfte", kanske då som dekoration och då hade de hamnat varhelst UTOM på högtalarna.


Varför inte på glashyllan i vitrinskåpet med vinglasen så de slutar skallra i takt med musiken??

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2004/10/06 11:40:27
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:30:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Faktum är att det sitter sådana på mina högtalare.
Det sitter sådana på mina kompisars högtalare också.
Vi har alla lånat hem dom för att testa.
Deras egenskaper är att när man väl placerat dom på högtalarna så är dom svåra att plocka bort.
Dom blir sittande där.
Varning alltså!
Lånar ni hem dom så lär dom bli sittande på högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:45:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Detta är det enda tweak som har gett mig positiva kommentarer från det motsatta könet. Tyvärr försvann den positiva inställningen av någon anledning när dom fick klart för sig vad den verkliga anledningen var till att mössen sitter där dom sitter. Jag vägrade att gå med på att flytta mössen till bokhyllan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/10/06 :  14:22:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker den är ball men givetvis finns det sådant som inte kostar något och gör samma jobb. Knappast lika snygga dock.
Prova därhemma och ni skall se att de funkar (hur har vi talat om så många gånger så det orkar jag inte upprepa).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:45:32  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Prova därhemma och ni skall se att de funkar (hur har vi talat om så många gånger så det orkar jag inte upprepa).

Då mina högtalare i toppen är av ett cementliknande material kan jag nog säga utan att testa att det kommer att vara verkningslöst. Det enda som kan hända är att jag stör spridningsverkan av mina diskanter..

Men men, ni andra kan ju testa med en liten påse fyllda med sand/okokta torkade ärtor. Dela gärna med er av era resultat..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/06 :  21:46:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är det någon som vet vad fyllningen består av i dessa "råttor"?
Mest med tanke på densiteten då, det borde ju gå att prova lite billigare än att köpa dem på vinst och förlust.

Bravo
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/07 :  02:02:05  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
För estetiskta syften, Ja. Som tweak är dom rent Humbug.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/07 :  02:05:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nja varför det "zie", skulle ökad tyngd vara utan betydelse?
När jag tynger ned billiga cd-spelare med tunt skall med något tungt på toppen har jag erhållit förbättrad upplösning och bättre tydligare ljudbild.

Bravo
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/10/07 :  07:59:32  Show Profile Send Niclas a Private Message
Bravo, det är en kopparhaltig ( eller var det mässing? ) sand i mössen.

Ingen behöver ju köpa på vinst eller förlust heller när dom nu säljs med 6 veckors öppet köp.
Men visst, liknande resultat får man säkerligen med ett par egenhändigt gjorda. Sand finns i djuraffären för en femtilapp, två stora färgade skinnbitar kan inte kosta mer än ett par hundringar samt kopparspån kanske kan tiggas från en mekanisk verkstad. Med lite tur kan syslöjden på orten mutas med wienerbröd för sömmarna.

Frågan är väl bara om man vill ha det egenhändiga resultatet ovanpå högtalarna inför allas åsyn ?

Köpe-mössen är i alla fall hur coola som helst.

Mvh

Jag har själv inte möss pga Nautilusdiskant men har märkt en rejäl skillnad i baffelvibrationer på högtalare med möss. Tvivlare tycker jag borde låna hem ett par och prova själv alternativt göra ovanstående egentillverkade tweak innan dom fördömer resultatet.

Edited by - Niclas on 2004/10/07 08:00:28
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000